Annons

Blixt vid makrofoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Jag fotar en hel del makrobilder (ca 4-15 cm från motivet med ett Tamron SP90) och använder inte min trådlösa blixt pga att jag inte vet hur jag ska få bäst effekt. Jag är för lat för att pröva utan att först ha kollat i forum som detta ifall någon har bra förslag?
Jag har sett ett förslag med en stor mattslipad plexiskiva framför kameran (givetvis hål för objektivet) för att sprida blixtljuset ungefär som en Omnibounce. Har någon något fiffigare förslag?
/Mats
 

acke

Avslutat medlemskap
Ringblixten är praktisk på många sätt, men den ger ett överdrivet jämnt ljus som knappast påminner om naturligt ljus (om det är det du är ute efter). Ringblixt är perfekt för att dokumentera utseendet hos prylar (t.ex. reprofoto av små objekt) men svår att göra "vackra makrobilder" med (tycker jag). Speciellt blanka ytor är svåra att plåta med ringblixt, blixtreflexen i ytan ser inte naturlig ut.

Jag tycker att ett riktat blixtljus snett uppifrån ger snyggare ljussättning än ringblixt. Jag föreslår att du bygger dig någon slags hållare med kulled så att du kan montera din trådlösa blixt strax ovanför objektivets frontlins. Ev kan du behöva softa upp ljuset med en Omni-Bounce eller nåt liknande.

Jag har själv byggt en sån blixthållare en gång i tiden. Kan lägga in en bild på den här vid tillfälle.

Mvh/Acke:)
 

matknu

Aktiv medlem
Låter bra!

Blixthållaren låter vettig! Jag vet bara inte hur nära objektet man kan använda blixten... Jag kan i och för sig underexponera blixten. Jag antar att jag måste pröva mig fram...vilket är tufft för en smålänning.
:)Mats
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
reflexskärm

Ett tips som fungerar bra vid makrofoto är att du gör en liten portabel blixtskärm. Vik till en kartongbit eller flera i lämplig storlek. Limma på skrunklat foliepapper och vips! så har du en reflexskärm som du kan slå blixten på. På detta sätt kan du pröva dig fram. Har kameran TTL-mätning så lär du få hyfsat resultat utan korigeringar. Vill du ha ett mjukare ljus kan du limma på ett vitt papper på andra sidan. Detta reflektar ej så mycket ljus som folien.
Ut och prova!!!
 
ANNONS