Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ramar runt bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

janf

Aktiv medlem
När jag läser kommentarerna till bilderna har jag märkt att en del tyckare har negativa synpunkter på ramar.

Jag undrar om det är alla ramar som är av ondo eller om det bara är vissa ramar och i så fall - hur ska en bra ram se ut?

(Detta föranlett av kritiken av Zbynek Pekárs nya fina bilder.)
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Rent generellt är det väl att en ram tar bort lite av blickfånget på bilden.

Min åsikt är att ska man ha en ram på en bild, ska det vara en "riktig" ram man monterar bilden i, inget man satt in i datorn.

Det är en sak om man lägger upp ett fotoalbum på nätet för släkt & vänner, men att slänga in massa ramar på sidor som denna är i mina ögon tabu.

/Tobbe
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Tycker nog det kan vara okej att man styr hur bilden presenteras genom en ram. Vissa bilder kräver det för att inte flyta ihop med omgivningen.

Sen förstår jag inte varför Zbyneks ram kritiserades. Den var väl ett typexempel på en diskret ram som inte stör?
 

gunte

Aktiv medlem
Absolut inget fel på hans diskreta ramar,eftersom jag själv gärna vill ha svart bakgrund tycker jag att en diskret vit ram om 1 pixels bredd är snyggt för att avgränsa och hålla bilden
mvh/gunte..
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Fast om fotografen gjort en ram så tycker jag nog att man gott kan kommentera den med om man tycker den försämrar presentationen.
 
ANNONS