Annons

Negativscanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Spectre

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag skulle vilja köpa en negativscanner, då ja har en Hel del negativ ligger (135mm) och få möjligheten att få dessa digitala, istället för att behöva skicka in negativen mm..

Skulle bli Väldigt tacksam för tips/råd/Att tänka på mm..
och gärna om det finns till ett bra pris.

Tack på förhand
Michael
 

Billingen

Aktiv medlem
Jag har visserligen inget konkret tips på scanner. Men om du köper begagnat, se då till att kolla så att programvaran är kompatibel med Vista (om du nu använder PC)! Själv sitter jag med en hyfsat dyr diascanner som jag inte kan använda pga inkompatibilitetsproblem, och jag har hört flera fotografer som gjort den erfarenheten. Tillverkarna tycks inte vara särskilt duktiga på att uppdatera sin mjukvara, kanske för att marknaden på filmscanners sjunker i snabb takt. Lycka till i alla fall med ditt köp!
 

leffe-p

Aktiv medlem
Vuescan och Silverfast

Råkade ut för samma sak när jag köpte ny dator med Vista. Jag har en Minolta Dimage skanner och att det inte finns uppdaterad programvara till den är ju ganska klart eftersom Minolta har dragit sig ur fotobranschen.
Jag löste problemet genom att köpa Vuescan från www.hamrick.com och det fungerar bra.
Silverfast från www.silverfast.com är ett annat och vad en del påstår bättre alternativ. Nackdeln för mig var att Silverfast så vitt jag förstod finns, i en verision per skanner, medan Vuescan kan hantera fler skannrar. Och eftersom jag har två gamla skanrar så var valet enkelt.
/Leif
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Jag köpte en begagnad Nikon Coolscan LS-50 och den är jag nöjd med. Det som är viktigt att man lyckas få så bra kvalitet som möljigt, när man ändå gör jobbet. Det tar tid och tid är pengar! Räkna med en minut (minst) per bild och därför är kvalitet, batchmöjligheter och en bra programvara viktigt. Jag kör Vuescan och det tycker jag fungerar bra. Jag har hört att Silverfast ska vara bättre, men det är mycket dyrare och stöder endast en scanner per licens.

Ett kort råd: Köp det bästa som du kan tänkas ha råd med och när du är klar säljer du scannern, eller låter kompisar använda den för en mindre hyressumma.

Jo, en sak till. Scanna inte allt som du har. Jag har i princip gjort det och det är onödigt. Välj ut de bästa bilderna och var nöjd med det. Fem bilder av samma motiv gör ingen gladare. :)
 

Spectre

Aktiv medlem
Hejsan.

Tack för tipsen :D =)

Den variant jag har tittat på heter: Plustek OPTICFILM 7300
http://www.plustek.de/web/product/7300.php

I Svenska butiker ligger den mellan 2,5-3000 :-
men har hittat den för 200 Euro,

Vad tror ni om den..??
Det finns många varianter att välja på.
först var ja inne på Klas O, scanner mm.. kostar 8-900.. men efter läst i en del forum mm så.. Nää! hoppar över det..

Önskar alla en trevlig helg!
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Jag var väldigt nära att köpa just den scannern, men så dök mitt begagnade ex upp på marknaden. Jag hade läste både ris och ros om den, men framför allt hade jag svårt att hitta bra recenssioner om den.

Jag tror att det är ett ok köp, speciellt med tanke på att du måste köpa en som är tre gånger så dyr, nästan, om du ska köpa en bättre och ny.
 

Spectre

Aktiv medlem
Jag var väldigt nära att köpa just den scannern, men så dök mitt begagnade ex upp på marknaden. Jag hade läste både ris och ros om den, men framför allt hade jag svårt att hitta bra recenssioner om den.

Jag tror att det är ett ok köp, speciellt med tanke på att du måste köpa en som är tre gånger så dyr, nästan, om du ska köpa en bättre och ny.
Om jag förstår de flesta rätt nu så använder Ni en Vanlig scanner?? sen har ett särksilt program till bara..??

Den jag tittat på är ju enbart för detta ändamål...
jag har inte hittat modellen under heller som begagnad..
men när jag väl köper en så.. bara bilderna blir Bra, och möjlighet att förstora upp till A4. (A5 i viss mån)
 

gedjan

Aktiv medlem
CanonScan 8800F, och då följer Silverfast med.
Negativhållare följer med för både 135 samt 120 mm film, samt diapositiv.
 

Spectre

Aktiv medlem
CanonScan 8800F, och då följer Silverfast med.
Negativhållare följer med för både 135 samt 120 mm film, samt diapositiv.
Tack för det tipset med :)

:/ nu börjar det bli svårt att bestämma sig vad man ska använda sig utav.. hmmm..
läste dels lite bedömningar av ovanstående scanner, var en del negativa saker med.. fler som var missnöjda än nöjda..
plus att en vanlig scanner tar plats. mot den ja tittat på.
Priset är detsamma som CanonScan 8800..
(Inte tänkt köpa Plustek OPTICFILM 7300 via sverige, är nästan 1000;- här.. 2200:- finns den för.)

Kan tillägga att jag bara vill ha en scanner för negativ o ev. Dia.. inget mer..
 

JBED

Ny medlem
Några erfarenheter

Jag tycker att du skall titta på Epson V700.

För en tid sedan gjorde jag och några vänner en test. Vi skannade samma negativ och dia med fyra scanners.
Nikon Coolscan V - Vuescan
Epson V700 - Epsons egen scannerprogramvara
Microtek M1 pro - Silverfast AI (Jag bodde i USA, heter Microtek F1 i Europa tror jag)
Epson 4490 (eller om det var 4990, blev just osäker) - Vuescan

Nikon scannern lyckas ge mer detaljer än flatbäddsscannrarna men gav samtidigt mer brus.

V700 och M1 är mer eller mindre lika när det gäller upplösning. Skillnade jämfört med Coolscan syns men är inte dramatisk. V700 är snabbare när det gäller negativ, men M1 är lite snabbare när det gäller dia och ger lite bättre reultat med mörka diabilder är V700. Jag gillar Silverfast bättre än Epsons programvara. Silverfast ger mer korrekt färg kontroll.
Jag rekommenderar ändå V700 över M1. Min M1a har varit inne på garantireparation två gånger för trasig autofocus.


Epson 4490 är betydligt lägre kvalitet. Bilderna blir inte alls lika skarpa som de övriga.

Jag har också ägt och sålt en liknande scanner som det tidigare inlägget med länk refererade till (Reflecta). Dmax var väldigt dåligt på den. Färger blir inte korrekta och bilddetaljerna kommer inte fram.

Har du bara 35mm film negativ och dia så kommer Nikon skannern ge bäst resultat.
Kom ihåg skanning tar lång tid. Nikon tar bara en strip åt gången. V700 och M1 tar 3 resp. 4 strips per laddning.
 

molusk

Aktiv medlem
Nikon scannern lyckas ge mer detaljer än flatbäddsscannrarna men gav samtidigt mer brus.
Eftersom Nikon filmskanner ställer in skärpan på för varje enskild bild så syns naturligtvis kornet bättre eftersom skärpan blir högre än hos en flatbäddskanner där man normalt inte kan ställa skärpan. Normalt är fokus hos en flatbäddskanner inställd för objekt som ligger dikt an mot glaset. När dia o negativ läggs i ramar kommer de upp en bit från glaset och då blir inte skärpan optimal. Detta är min erfarenhet av min egen flatbäddskanner.
 

JBED

Ny medlem
fix vs autofokus

Microtek M1 försökte råda bot på problemet med glaset. M1 fokuserar indviduellt på varje bild. Negativen ligger in på glaset utan man använder en speciell monteringsram som man skjuter in i skannern. Det verkar dock inte hjälpt detaljrikedomen. Jag tror att det är optiken som inte är good nog.

Min kompis som har V700 scannern beställde nya monteringsramar med justerbar höjd. Vi kunde inte se någon nämvärd för bättring. Det stora lyftet med de nya ramarna var att de höll negativet mer platt. Orginal ramarna till V700an är inte bra om man har negativ som böjer sig.

En intressant feature med M1an är att skanytan är stor. Jag konstruerade mina egna ramar i plexiglas och har lyckats få in en hel 120 rulle på en gång, dvs all 4 stripsen i en svep. Det spar tid.
 
ANNONS