Annons

Mindre brus med sänkt upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusBerg

Aktiv medlem
Hej!

Jag har beställt en Panasonic G5 som har 16 megapixels. Berättar detta eftersom det kan vara relevant för min fråga, om någon vet något specifikt för denna kamera.

Jag undrar om någon testat att sänka upplösningen, dvs kanske bara använda 10 megapixels av de 16 tillgängliga megapixelsarna, och om detta påverkat bruset positivt?
Någon som på någon kameramodell/-märke gjort några jämförelser mellan full upplösning och sänkt upplösning och märkt någon förbättring?

Canon sänkte ju från 14,7 megapixels, i G10, till 10 megapixels, i G11 och G12, och motiverade detta med bättre brusegenskaper. Men där kanske de dessutom gjorde om sensorn så den hade färre pixlar, så det kanske inte är en rimlig jämförelse med att enbart sänka upplösningen.
 

Falumas

Aktiv medlem
Att förminska en bild är en väldigt effektiv brusreduceringsmetod. Hur många pixlar sensorn har är inte direkt relaterat till brusnivån. Det viktigaste när det kommer till brus är storleken på sensorn, ju större ju mindre brus och tvärt om, näst viktigast är generationen av sensorn ju nyare desto mindre brus.
En 1 pixels-sensor är dock garanterat brusfri så sänker du dig till den nivån så hjälper det.

/Karl
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Att förminska en bild är en väldigt effektiv brusreduceringsmetod. Hur många pixlar sensorn har är inte direkt relaterat till brusnivån. Det viktigaste när det kommer till brus är storleken på sensorn, ju större ju mindre brus och tvärt om, näst viktigast är generationen av sensorn ju nyare desto mindre brus.
En 1 pixels-sensor är dock garanterat brusfri så sänker du dig till den nivån så hjälper det.

/Karl
Du förstod inte frågan. Frågan var om man med en given senor, med ett visst antal pixlar, genom att minska bildfilen, fick bättre brusegenskaper.

Även 1 pixel kan ha brus. Så din teori stämmer inte.
 

AFJ

Aktiv medlem
Du förstod inte frågan. Frågan var om man med en given senor, med ett visst antal pixlar, genom att minska bildfilen, fick bättre brusegenskaper.
Jag skulle svara nej. Det blir inte mindre brus bara för at du lagrar resultatet i färre antal pixlar - givet att du har samma betraktningsstorlek.

Däremot kan det upplevas som om bruset minskar. Om du från en och samma sensor sparar en bild i säg 8 megapixel respektive 20 megapixel och studerar båda dessa i "100%" så kommer den med 20 megapixel se brusigare ut. Detta är dock en funktion av den större förstoringsgraden.

Min gissning.
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Min tanke var att jag tror mig minnas att jag läst om närliggande pixlar som tillsammans bildar en bildpunkt. Och just genom att de är fler som ger en gemensam bildpunkt får de tillsammans mer ljus än vad en ensam pixel skulle få till sin bildpunkt. (Är lite trött och har lite svårt att förklara just nu.)
Så om man minskar antalet bildpunkter man vill få ut i bildfilen, så tänkte jag att närliggande pixlar kan sammarbeta för att ge ett bättre brusfriare resultat. Men det bygger just på att kameran använder sig av detta pixelsammarbete. Och det var det som min fråga i grunden gäller.
 

iSolen.se

Guest
Visst kan man det. Om det ska vara en viss färg men bruset gör att pixeln visar en annan färg så ser man det.
Du kan omöjligt se avvikelse i färg eller exponering med bara en pixel dvs utan att ha tillgång till närliggande pixlar eller en annan bild på samma motiv.

Att bruset påverkar exponering och färg är en annan sak men det kan en betraktare inte se med tillgång till enbart en pixel.
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Du kan omöjligt se avvikelse i färg eller exponering med bara en pixel dvs utan att ha tillgång till närliggande pixlar eller en annan bild på samma motiv.

Att bruset påverkar exponering och färg är en annan sak men det kan en betraktare inte se med tillgång till enbart en pixel.
Du menar alltså att man inte vet hur motivet såg ut - vilken färg det var? Ett brus är en inte obetydlig avvikelse från vad som ska visas - annars är det inte brus.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag vet inte om antingen jag eller du inte förstår frågan riktigt... :)

Om JAG förstår frågan rätt är det korrekta svaret att: Nej bruseffekten i bilden minskar inte för att du skalar ner till 10MP från 16MP i en färdig råkonverterad bild. Det som däremot händer är att brusmönstret blir mer finkornigt. Detta upplevs dock som mindre brusigt, eftersom det stör ögat mindre.

När man skalat ner till UNDER 10MP börjar man se en brusminskning. Skillnaden är att brus-"kornet" i en digital kamera inte är exakt en pixel brett, det är snarare ca 1.5 pixlar brett. Brusminskningen sker inte förrän man kommer under denna storlek.

Men bilden från den högre upplösta kameran kommer innehålla ganska mycket mer VERKLIG detaljering per pixel i bilden skalad till 10MP än en kamera som från början är 10MP.

Vid 5MP skala kommer de vara nästan identiska.
 

iSolen.se

Guest
Du menar alltså att man inte vet hur motivet såg ut - vilken färg det var? Ett brus är en inte obetydlig avvikelse från vad som ska visas - annars är det inte brus.
Svart, vitt,, grönt eller grått, det går inte se brus med bara en pixel även om det finns där, du har ju inga referensramar.

Kan vi släppa detta nu?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Du förstod inte frågan. Frågan var om man med en given senor, med ett visst antal pixlar, genom att minska bildfilen, fick bättre brusegenskaper.
Man kan säga att han besvarade exakt den fråga du nu tar upp: Om du skalar ned en bildfil från, som i ditt fall 16 megapixel till säg 10 megapixel så syns bruset i orgnalbilden mindre - man kan (lite slarvigt) säga att bruset har minskat.

Om du syftar på pixelbinning, alltså att slå ihop avläsningen från flera 16 megapixel direkt i kameran till en bildfil på 10 megapixel döljer det brus på samma sätt som när du skalar ned filen i efterhand utanför kameran genom att skala ned bildfilen.

Pixelbinning är en idé som använts (t.ex. i Nikon D1, D1H och D1X), men i moderna sensorer är det prestandamässigt ganska poänglöst pga färgfiltren av om du inte börjar slå ihop ganska många pixlar, typ 1:9 eller ännu hellre 1:16 (alltså att 9 eller 16 sensorpixlar blir en bildpixel) och då förlorar du så mycket upplösning att det i praktiken är effektivare att skala bilderna i efterhand (efter att färginterpoleringen är gjord). Men när vi får sensorer på säg 100 megapixel eller uppåt börjar det bli intressant. Då får man ju kvar en hyfsad upplösning (säg från 8-10 megapixel och uppåt) även efter binning.

Även 1 pixel kan ha brus. Så din teori stämmer inte.
Nej, en pixel kan inte ha brus. Brus handlar om slumpmässiga "felvärden" hos bildpunkter och blir bara relevant om du ser till flera pixlar. En pixel har ett värde, men om det värdet är brus (dvs ett felaktigt värde) eller inte går inte att avgöra utan att se till omgivande pixlar - alltså existerar brus enbart om du ser på grupper av pixlar.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Vi går alldeles för långt OT.

Magnus:
Menar du att G5 har ett jpg-läge som sparar 10MP-filer i kameran?

I så fall får du själv bestämma - vill du göra nerskalningen själv senare, eller vill du låta kameran göra den? Effekten är ganska exakt densamma.

Själv är jag så van vid att processa bilder att jag hellre gör det själv, efter behov. Jag vill gärna ha kvar originalen så långt det går, även med jpg-bilder.

Du får ingen direkt brusminskning av att göra det i kameran (definitivt inte jmf att göra det i efterhand i datorn), men bilderna kommer se skarpare och mer detaljrika ut "per pixel" om du tittar nära i bilderna.
 

antic

Aktiv medlem
Det är klart att en pixel kan ha brus. Utläsning, värme i sensorn, mm ger upphov till brus. Läser man ut den 1 pixliga sensorn flera gånger kommer värdet variera något.
 

eskil23

Aktiv medlem
Det är klart att en pixel kan ha brus. Utläsning, värme i sensorn, mm ger upphov till brus. Läser man ut den 1 pixliga sensorn flera gånger kommer värdet variera något.
Då är det varians, inte brus. Brus har en spatial (för bild) eller temporal (för ljud) utbredning. Det har inte en pixel eftersom en pixel är ett punktvärde.
 

Falumas

Aktiv medlem
Min tanke var att jag tror mig minnas att jag läst om närliggande pixlar som tillsammans bildar en bildpunkt. Och just genom att de är fler som ger en gemensam bildpunkt får de tillsammans mer ljus än vad en ensam pixel skulle få till sin bildpunkt. (Är lite trött och har lite svårt att förklara just nu.)
Så om man minskar antalet bildpunkter man vill få ut i bildfilen, så tänkte jag att närliggande pixlar kan sammarbeta för att ge ett bättre brusfriare resultat. Men det bygger just på att kameran använder sig av detta pixelsammarbete. Och det var det som min fråga i grunden gäller.
Jag tror inte dom får mer ljus men brus är slumpmässigt så fyra slumpmässiga värden jämnar ofta ut sig.
Dom flesta lågupplösta sensorer har mindre ljusupptagande yta än dom högupplösta, men det tror jag mest beror på att dom högupplösta är av nyare generation än dom lågupplösta.

/Karl
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Om du syftar på pixelbinning, alltså att slå ihop avläsningen från flera 16 megapixel direkt i kameran till en bildfil på 10 megapixel döljer det brus på samma sätt som när du skalar ned filen i efterhand utanför kameran genom att skala ned bildfilen.
Tack! Nu har jag fått svar på min fråga.
 
ANNONS