Annons

Drankt Canon EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har en Canon EOS 450D som tyvarr har blivit genomblot (tappade den i en flod klantigt nog).
Nu har den i alla fall torkat och fungerar mycket bra med en smarre defekt display.
Fragan ar, den ar skitig som f-n i sokaren, speglarna ar helt keltiga och man ser att
det ar en hel del smuts nar man tittar genom sokaren. Dock sa syns det ju som tur
var inget pa den fardiga bilden i datorn!... Var och hur kan man gora rent ett sadant
kamerahus, har forsokt sa gatt det gar med en blasborste att ta bort det mesta av
dammet (lyckades hyffsat), men det kvarstar en del. Sedan undrar jag om man
bor gora nagot mer typ om den behover goras rent inuti och om det finns risk
for att den kommer att paja langre fram over om man inte gor rent den ordentligt?
Displayen ar lite skum, det syns typ genomskinliga rander over hela displayen,
ar dock inte sa noga for bilden ar ju ratt overskadlig anda. Hur som helst
undradde bara over detta, som sagt det var sotvatten ocksa!
 

denstorre

Aktiv medlem
En tanke är att packa ner den i ett paket ris eller något liknande, som drar åt sig fukt ordentligt. Rengöring av spegel och mattskiva görs väl enklast med tops och alkohol, om det är brist på kameraaffärer med servicemöjligheter där du är. Man ska dock försöka att undvika att köra skit fram och tillbaka över ytorna, då det är ett bra sätt att repa allt...;)
 

airborne

Aktiv medlem
Ingen sprit till mattskivan bara

Akta dig bara för isopropanol(alkohol som brukar användas för rengöring av bandspelare mm).
Den är bra till mycket men inte till mattskivor av plast för de blir mjökvita och ogenomskinliga av det.

Detta hände mig när jag skulle göra ren en gammal Eos 100/Elan för ett antal år sedan vars mattskiva var i behov av rengöring.

Jag tänkte att nu är nog den kameran körd, men tog med den till en trevlig Canon verkstad på Kungsholmen (bodde i Stockholm då)för att fråga om det gick att lösa utan att bli ruinerad.

De förbarmade sig över mig och bytte den för någon hundralapp bara,Jag har fortfarande kvar kameran även om jag bara plåtar digitalt numera. Fast skulle jag få lust på några analoga rullar film så finns den ju där och jag får ändå inget för den om jag skulle sälja den så jag behåller den.
 

denstorre

Aktiv medlem
Akta dig bara för isopropanol(alkohol som brukar användas för rengöring av bandspelare mm).
Den är bra till mycket men inte till mattskivor av plast för de blir mjökvita och ogenomskinliga av det.

Detta hände mig när jag skulle göra ren en gammal Eos 100/Elan för ett antal år sedan vars mattskiva var i behov av rengöring.

Jag tänkte att nu är nog den kameran körd, men tog med den till en trevlig Canon verkstad på Kungsholmen (bodde i Stockholm då)för att fråga om det gick att lösa utan att bli ruinerad.

De förbarmade sig över mig och bytte den för någon hundralapp bara,Jag har fortfarande kvar kameran även om jag bara plåtar digitalt numera. Fast skulle jag få lust på några analoga rullar film så finns den ju där och jag får ändå inget för den om jag skulle sälja den så jag behåller den.
Intressant. Jag gjorde nyligen ren min 1100D med labsprit, och det hände ingenting. Kanske man har bytt plast?
 
ANNONS