|
|
#1 |
|
|
Är det någon som har eller har haft erfarenhet av en Canon EOS 5 Analog?
Har precis köpt en på Tradera, inte fått hem den än. Är i behov av alla möjliga tips vad det gäller:
Hoppas någon vet något! |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
Administratör
|
Eos 5 var en populär kamera som såldes under cirka 9 år från 1992 och framåt. Den är plastig med dagens mått mätt. Ett vanligt fel är att klicklägena på programratten går sönder så att ratten snurrar utan klicklägen. Då får man tejpa fast ratten.
Kolla på Photax.se Framkalla svartvitt själv. Det blir oftas bättre. Ska du ändå ladda kassetter så... Att framkalla och få det skannat är ofta dyrt. Eller så är det dåligt. Det kan vara värt att skaffa en bra Epson flatbäddsskanner eller Plustek filmskanner om du ändå vill satsa på analogt. Med en Epson-skanner kan du skanna all typ av film om de exempelvis vill börja med mellanformat i en billig Holga. Det bortskänkes ofta. Kul att pilla med, men inte så effektivt. Du får mer kontroll och blir mer produktiv med en skanner och sedan skriver ut bilderna på skrivare eller labb. Kolla Photax eller Scandinavian Photo. Finns säkert fler. Det finns många duktiga på FS, som Nils Bergvist, som vet vilka papper som är bäst/prisvärda. |
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Tack för tipsen! Jag läste att det gick att få programratten fixad ganska billigt någonstans. Min sitter så hårt att jag knappt kan trycka ned och vrida. |
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
Tack för tipsen. Har kollat lite och du har helt rätt. Det blir en Plustek scanner med 7200 pix. |
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
Välkommen tillbaka Ali
Eos 5an var inte det den första med ögonstyrd AF? I alla fall så passar väl alla Canons EF-objektiv. Eftersom du har fotat förr så.. tja det är samma objektiv då som nu som är bra. Det är ingen skillnad. I ditt läge hade jag valt bland 2,8-zoomarna och fast optik. Canons 1,2or är fantastiska men dyra. Film köper man billigast på nätet från USA, England, Tyskland. Leta runt lite för priserna skiljer. Du kanske kan dela frakt med ngn här på FS. Tri-X tillverkas även under ett annat namn, billigare. Efke, Ilford, Fuji osv det är bara o välja. Jag har aldrig laddat film själv, har aldrig ansett det vara värt besväret. Hade du letat mörkrumsutrustning för 5 år sedan så hade det funnits ett större utbud och varit lättare. Men idag är inte bra utrustning jättevanligt, men det förekommer så håll ögona öppna. Papper är tyvärr ett lite sorgligare kapitel idag. Sorterna blir allt färre på marknaden. Trösten är väl att marknaden inte har plats för dåliga papper. Själv använder jag Ilfords multigradepapper. Berger gör fina papper, ja det finns fler. Ilfords papper köps med fördel på Silverprint i England. Men frakten är på 24 Euro om jag kommer ihåg rätt. Så det är bra om man kan dela den med ngn/ngra annan. Jag älskar känslan i en fin fiberkopia. Men det kräver också att man har en press. Kemi det är ett helt annat kapitel idag pga idioterna Al quaida. Det enda vettiga stället jag hittat som säljer flytande kemi & kan skicka det med post är Macodirect i Tyskland. Råkemi skall vi inte tala om, det är ett helvete att få tag i det. Jag har försökt få tag i Benzotriasol ett tag men hittar inget ekonomiskt vettigt alternativ. Fast överföringen till digitalt förstår jag mig inte riktigt på. Vad skall man ha den till? Troligtvis lika bra att fota digitalt direkt. Eller att digitalt fota av kopiorna eller fota negativet på ett ljusbord. |
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
Tack Erik Shalin för tipsen !
Jag tror du läste mitt första inlägg...? Just nu är problemet att få rätt på programratten som sitter fast som berg. Ev får jag byta hela toppen eller försöka hitta en fungerande EOS 5:a. Överföringen från negativ till digital tänker jag göra med en Plustek Scanner med upp till 2700px. Så slipper jag ev. fel eftersom en digitalkamera lagrar vad som finns i sensorerna. Om det gör någon större skillnad kan jag inte svara på,. men det är lite grann känslan som är viktig. Tack för kemi-tipsen. Det var värdefullt att veta. /Ali |
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
Självklart läste jag.
Sa inte säljaren ngt om ratten? konstigt. Ring ngn Canonservice o prata med dem. Finns väl ngn utanför Malmö. leta lite på forumet så hittar du ngt namn & kansek tlefonnummer. Alltså jag menar VARFÖR vill man ha bilden digitalt när man vill jobba analogt i ett mörkrum? Jag tävlar med kopian o GILLAR mörkrumsarbetet. Jag har ingen nytta av bilden i digital form. Däremot finns det ett jobb jag gjorde för länge sedan åt en tjej som jag riktigt ångrar att jag inte scannade och sparade en kopia av digitalt. O jag ser nog ingen skillnad i om ljuset är infångat med en ljuskänslig sensor eller ett silverkorn. Däremot är det skillnad på att göra en bra kopia. Det är inte enkelt digitalt men det är än svårare analogt. Att reproducera en kopia är busenkelt digitalt. Analogt kan ibland vara omöjligt. Varsågod, du kommer att finna att vi är några analoga dinosaurier kvar. Har du ingen fotoklubb/skola i närheten som har mörkrum? Hyr in dig där i så fall, det är garanterat billigast. |
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
Administratör
|
Att lämna in på service är antagligen inte lönt. Du får väl slita i knappen så att denn snurrar igen, men sen helt utan klicklägen. Du kan ringa canonsupporten på Canon RCC i Mölndal.
Istället för att betala för service skulle jag letar upp en ny billig Eos3, Eos1n eller Eos1v. Det är modeller som verkligen håller och som ger mycket mer för pengarna. Intresset är så lågt för dem att de går att hitta för ca 1500 kr. |
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
Jag satt och pillade lite och såg att ratten var lite sned, så jag tryckte till den lite.
Och nu funkar klicklägena som de ska. Litet trögt men det går i alla fall. Så nu är det problemet ur världen (får vi hoppas). Om det skulle kärva till sig igen, så tror jag att det blir en service som gäller. Köper jag en annan begagnad, så kan det ju finnas andra smygfel på den. Så jag ska höra mig för med Canon RCC i Mölndal. Tack för hjälpen! |
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
(Jag har inte lärt mig postningarna här ännu, men det kommer. )
MVH /AliDet enda säljaren skrev i ett email var att jag skulle vara försiktig med ratten så jag inte drog sönder den. Men nu är den fixad i alla fall. ak50@mdb.nu |
| Besvara med citat |
|
|
#11 |
|
|
[QUOTE=bautaman;1847001Jag vet inte ens vilken fototidning som är bäst.[/QUOTE]
Svartvitt: Black-White photography från England. Sist jag betalade: 1200 för 2 år, 26 nummer Finns en Amerikansk variant också som är svartvit o har riktigt fint tryck men den är riktigt dyr o har en hel del reklam på amerikanskt manér. Tekniskt så finns det inga svartvita fototidningar kvar, alltså som behandlar svartvit mörkrumsteknik. Men här på FS och apug.org kan du få riktigt nördig hjälp. |
| Besvara med citat |
|
|
#12 |
|
|
Jag tror nog att tekniken är det som ligger mig närmast just nu. |
| Besvara med citat |
|
|
#13 |
|
|
Nu ska jag gå ner till mitt postutlämningsställe (ICA) och hämta ut vad jag köpte på Tradera.
Så vet jag om en halvtimme om det var värt de 1000,-, som var mitt bud, och som höll sig. Väldigt trevlig säljare med snabb leverans, men det är klart, han fick betalt 2 min efter att jag fått kontakt med honom. Så nu har jaf en EOS 5:a, en EOS 1000 och en T70 i perfekt skick för analog fotografering. Måste skynda nu.... |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
| Taggar |
| 135 till cd, analog, canon eos 5, film i bulk |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:54.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar