Annons

Användning av bildstabilisering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mike H

Aktiv medlem
Hur och när ska man egentligen använda bildstabiliseringen på objektivet?

På stativ så stänger jag alltid av den, även om Canons objektiv ska känna av detta och själv stänga av funktionen. I övrigt har jag alltid den på, men det kanske man inte ska ha?
När slutartiden är kort, låt oss säga 1/1000 del och brännvidden är under 200 mm. Är det då inte bättre att stänga av den? Jag inbillar mig att det borde bli bättre om det inte "skakar omkring" i objektivet när det egentligen inte behövs? Eller behövs det ändå?
Synpunkter på detta?

Dessutom sparar man ju på batteriet och kan ta fler bilder.
 

eskil23

Aktiv medlem
Vad jag har förstått så är bildstabiliseringen inte snabb nog att göra någon nytta vid kortare slutartider än 1/250 ungefär. Jag brukar dock alltid ha den på utom när jag fotar med stativ.
 

Mike H

Aktiv medlem
På längre brännvidder gör ju IS stor skillnad för sökarbilden, vilket inte är oviktigt.
Det tänkte jag inte på ....... Men där har du en mycket bra anledning till att använda den.
Men kan bildstabiliseringen aldrig försämra bilden? Det "skakar ju runt" där inne.
 

Anjou

Aktiv medlem
Men kan bildstabiliseringen aldrig försämra bilden? Det "skakar ju runt" där inne.
Det pratas i alla fall om det på fotoforumen men jag har själv aldrig upplevt det. Jag brukar ungefär hälften av gångerna glömma bort att stänga av IS när jag fotar med stativ men har inte märkt någon skillnad på bilderna. Jag fotar i och för sig sällan med längre tider än 1-2 sekunder om det nu spelar någon roll.
 

apersson850

Aktiv medlem
De gånger det kan bli fel är exempelvis om man panorerar med objektiv som varken har manuell inställning eller automatisk avkänning av detta faktum.
Dessutom kan det bli konstigt om man försöker följa ett föremål som rör sig oregelbundet och virrigt, som en fjäril som flyger omkring eller en hockeypuck som spelas på isen. Så snart objektivet tror sig ha fått kläm på hur du vill röra det byter du ju riktning igen.

Annars hjälper det till att stabilisera bilden på AF-sensorn, även om slutartiden är så kort att det inte gör någon skillnad på själva bilden.
 

Mike H

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Då vet jag att det inte är "fel" att ha bildstabiliseringen på, även vid kort slutartid.
 
ANNONS