Annons

Vem gör snyggast systemkameror: Canon eller Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vem gör snyggast systemkameror: Canon eller Nikon?

  • Canon

    Röster: 44 47.3%
  • Nikon

    Röster: 49 52.7%

  • Totala väljare
    93
  • Enkät stängd .

PMD

Aktiv medlem
Varför behöver de inte någon utskjutande del om de är småbildskameror för film? Sådana kan ju också ha inbyggd blixt. De som inte har inbyggd blixt kanske inte behöver det, förvisso.

Kan du inte peka på någon specifik modell?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Varför behöver de inte någon utskjutande del om de är småbildskameror för film? Sådana kan ju också ha inbyggd blixt. De som inte har inbyggd blixt kanske inte behöver det, förvisso.

Kan du inte peka på någon specifik modell?
De behöver inte något som skjuter ut, eftersom objektivfattningen måste lämna rum för spegeln och mattskivan sitter en liten bit innanför. Det räcker för prismats framskjutande del, så att ingenting måste skjuta ut framför objektivfattningen. Flera småbildskameror har ingenting som skjuter ut där, men det blir så klart mindre utrymme ju längre bak objektivfattningen sitter. Men kameror som exempelvis Contax (RTS etc) har ingenting som skjuter fram, utan framsidan är helt plan bakom bajonettringen. Att Nikon sköt fram något hängde ihop med diverse mekaniska delar för att koppla till bländarringens gaffel. Det blev inte nödvändigt på senare modeller. Ingen av Pentax modeller hade någon utskjutande del, och det fanns inte heller på någon av Olympus modeller.

Alla Canon EOS fullformatskameror har en bulle frampå. Visserligen har de kortare registermått, men inte så kort att det motiverar den stora bullen. Den är en formgivningsdetalj.

Det handlar alltså om kameror utan inbyggd blixt. Och jag ser fortfarande inget vettigt motiv för att placera den precis ovanför objektivet. Massor av andra lösningar är tänkbara.
 

PMD

Aktiv medlem
De behöver inte något som skjuter ut, eftersom objektivfattningen måste lämna rum för spegeln och mattskivan sitter en liten bit innanför. Det räcker för prismats framskjutande del, så att ingenting måste skjuta ut framför objektivfattningen. Flera småbildskameror har ingenting som skjuter ut där, men det blir så klart mindre utrymme ju längre bak objektivfattningen sitter.
Eftersom du specifikt nämnde Canons småbildskameror så trodde jag förstås att det var till skillnad från deras digitala systemkameror som inte har småbildsformat. Nu är det dock så att även de senare har samma registeravstånd så det är ingen skillnad.

Hursomhelst så kommer ju blixten högre upp ju mer överhäng det finns på prismahuset, så för de av Canons småbildskameror för film som har inbyggd blixt är inte överhänget meningslöst.

På Canons digitala småbildskameror kan man se ett litet, knappt märkbart, överhäng på prismahuset. Det är knappast så att det hindrar TS-E-objektiven att fungera som avsett.

Det är möjligt att det är en formgivningsdetalj, men det kan lika gärna vara för att få plats med någon del av elektroniken, t.ex.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det är möjligt att det är en formgivningsdetalj, men det kan lika gärna vara för att få plats med någon del av elektroniken, t.ex.
Det om något var en krystad förklaring. Elektroniken kan som tidigare nämnts placeras tämligen fritt. Det är bara enstaka delar av den som måste ha en given plats, exempelvis sensorerna, men ingen av dem brukar placeras på framsidan av prismat. Ett pentaprisma är totalreflekterande, så det släpper inte ut nämnvärt mycket ljus åt något annat håll än i riktning mot okularet.

Nej bullen är helt kosmetisk, om den inte till en mycket liten del lämnar plats åt själva prismat, som ju sticker ut en liten aning framför sökarskivans framkant. Men även om Canon har kortare registermått räcker det nog ändå till för att placera ett prisma så att det inte skjuter ut framför objektivfattningen.

Och jag håller inte med om att någon av DSLR-kamerorna har särskilt snygg formgivning, även om just de här EOS-modellerna faktiskt visar spår av att en formgivare har varit framme. På ett sätt liknar formgiivningsansträngningarna hos Canon dem man kan se på den senaste modellen från Pentax som alldeles för mycket liknar Eumigs Bernadotte-formgivna Vienetta. Ett fult och onödigt stort skal utanpå grejerna som behövs för att det ska funka.
 

PMD

Aktiv medlem
Elektroniken kan som tidigare nämnts placeras tämligen fritt.
Nej, man vill ofta ha korta signalvägar. Elekronikkomponenter som hör till ljusmätningen bör placeras i närheten av varandra (och ljusmätning brukar ofta sitta i eller runt prismahuset).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så var måste man ha vänsterhanden när den inte ligger runt objektivet? De flesta använder ju numera zoomobjektiv, och placerar sin hand där för att ställa in utsnittet. Det är inte någon lång utflykt att mixtra med andra kontroller på objektivet, och det finns enstaka kameror som faktiskt har en del kontroller placerade där.

Och det handlar inte om att "bara lyfta pekfingret på moderna kameror". En del har två rattar, den ena fram, den andra bak, medan andra kräver att man trycker in en knapp och snurrar på ett hjul ...
Jovisst, jag har vänsterhanden under objektivet, med tumme/pekfinger normalt på zoomringen (när jag använder zoom). Om jag då ska flytta handen för att istället justera något som liknar en gammaldags bländarring längst in på objektivet kommer balansen att ändras och därmed förmodligen utsnittet.

Att det skulle finnas kameror där man måste trycka in en knapp och samtidigt snurra på ett hjul för att ändra bländare och/eller tid är möjligt, dock skulle det aldrig falla mig in att använda en sådan.
 

Pupillen

Aktiv medlem
Nej, man vill ofta ha korta signalvägar. Elekronikkomponenter som hör till ljusmätningen bör placeras i närheten av varandra (och ljusmätning brukar ofta sitta i eller runt prismahuset).
Men det motiverar inte dessa groteska överläppar som det ju handlade om, det finns massor av helt outnyttjat utrymme på båda sidor av prismat för att få rum med all elektronik som man kan tänkas behöva och mer därtill.

I princip skulle man kunna höja hela överdelen till samma nivå som prismats topp och på köpet få ett högre handgrepp så man slapp ha lillfingret under kameran:)
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Har man inte lillfingret under kameran kan man ju inte hålla den stadigt.
Jag blev nyfiken då jag såg inläggen om lillfingret och började fundera på hur jag egentligen håller i kameran och vart lillfingret tar vägen. Jag tycker inte att det är riktigt bekvämt att lillfingret halkar in under handgreppet till höger, och det är definitivt inte lillfingret som ger stadga, utan jag upplever det som att det bakre hörnet på kameran trycks in i handflatan och vilar i gropen mellan den tjocka dynan över tummens metakarp och handflatan.

Händer är olika stora, och jag vill inte gärna ha kameran mycket större, om den inte är byggd som Mamiya/Phase One och Pentax 645. Jag jobbade ganska bekvämt med Hasselblad och Zenza Bronica, och jag minns också Rolleiflex och Mamiya C2 som ganska bekväma, men de gav ett lustigt perspektiv genom att man höll dem så lågt.

Och om man eftersträvar korta signalvägar, så kanske det är dags att påminna om att ingenting elektroniskt som behöver kort signalväg ligger på framsidan av kameran. Sensorn och dess kringutrustning sitter på ett kort baktill. Skärmen sitter baktill. Ljusmätningssensorerna sitter baktill. Objektivet har sin egen CPU just för de saker som kräver kort signalväg. En placering framför prismat leder faktiskt till längre signalväg än någon annan placering för de här sakerna. Den enda som sitter lite längre fram är sensorn för fasdetektering, som på de flesta kameror sitter i botten, men som är kopplad till moderkortet och till objektivet med rimligt kort signalväg. Det är ganska bra, eftersom det höjer objektivet något från kamerans bottenplatta, så att stativplattan inte kommer i konflikt med ringar på objektivet.

För en del äldre kameror måste man endera lägga mellanlägg eller se till att kameran är långt fram på stativplattan för att den inte ska låsa någon av inställningsringarna. Contax RTS är ett sådant exempel. Stativplattan låser bländarringen om man skruvar fast den så att plattan skjuter ut framför kamerahuset. Detsamma händer när jag sätter samma objektiv på min Lumix G1, men där är det lättare att få objektivet att hamna utanför plattan, eftersom det sitter på en adapter som skjuter ut. Men det är en avvägning, eftersom stativplattan också kommer i konflikt med den utfällbara skärmen.

Så visst finns det industriformgivningsdetaljer som är värda att reflektera över, och mycket är gjort utan att formgivarna har tänkt tillräckligt långt.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
I princip skulle man kunna höja hela överdelen till samma nivå som prismats topp och på köpet få ett högre handgrepp så man slapp ha lillfingret under kameran:)
Jag gillar att ha lillfingret under kameran. Det ger lite stadigare grepp. Alltså vill jag inte ha större kameror.
 

PMD

Aktiv medlem
Men det motiverar inte dessa groteska överläppar som det ju handlade om, det finns massor av helt outnyttjat utrymme på båda sidor av prismat för att få rum med all elektronik som man kan tänkas behöva och mer därtill.
Nej, just det. De groteska överläpparna motiveras ju av popupblixtarna. (Går inte det här lite i cirkel nu?)
 

PMD

Aktiv medlem
Och om man eftersträvar korta signalvägar, så kanske det är dags att påminna om att ingenting elektroniskt som behöver kort signalväg ligger på framsidan av kameran.
Man vill inte hellre dra sladdar kors och tvärs eftersom man då riskerar överhörning.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Nej bullen är helt kosmetisk, om den inte till en mycket liten del lämnar plats åt själva prismat, som ju sticker ut en liten aning framför sökarskivans framkant.
Nja, i de fall där "bullen" finns tror jag inte den är helt kosmetisk utan utrymmet används fullt ut.
Se snittbilden av en Pentax K5'a, även om blixten lyfts bort så kan bullens överhäng inte minskas nämnvärt.

http://www.flickr.com/photos/johnmflores/5034907152/
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Nja, i de fall där "bullen" finns tror jag inte den är helt kosmetisk utan utrymmet används fullt ut.
Se snittbilden av en Pentax K5'a, även om blixten lyfts bort så kan bullens överhäng inte minskas nämnvärt.

http://www.flickr.com/photos/johnmflores/5034907152/
Så länge man väljer att konstruera på det sättet ja. Här har man utnyttjat det som eljest hade varit ett tomrum för att lägga in optiska komponenter som inte alls behöver finnas på just den platsen. Jag skulle kunna tänka mig att det handlar om en projektor som visar AF-punkterna, men de behöver inte projiceras in på den punkten, de kan exempelvis läggas i ett laminat intill sökarskivan. Själva prismat skjuter inte ut framför objektivfattningen.
 

Gimbal

Aktiv medlem
"Jag skulle kunna tänka mig att det handlar om en projektor som visar AF-punkterna, men de behöver inte projiceras in på den punkten, de kan exempelvis läggas i ett laminat intill sökarskivan."

Javisst, såvida man inte gör intrång på någon annans patent.
 

Hanseladams

Ny medlem
Tänk nytt!?

Varför är dagens systemkameror designade som gamla kameror för film? Förr behövdes plats för filmrullen på vänster sida och sedan en spole på höger sida där filmen samlades upp. Nu behövs bara en sensor i mitten. Kamerorna skulle lika gärna kunna ha en helt annan form som mer tog hänsyn till hur man håller kameran bäst.

Olympus PEN är snyggast.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Det har väl växlat lite med åren.

Nikon F2 tyckte jag var en kamera med häftig utstrålning på sin tid. Även Pentax M-serie var riktigt snygga då.
Sen kom Canon F1 new och var riktigt fin, med en utstrålning och kvalitetskänsla som slog det mesta.
Sedan kom det inga speciellt fina modeller på länge.
En bit in på 2000-talet så har Nikon gjort lite snyggare kameror från Nikon D-70 och framåt, tycker jag.
Men idag så är det Canon 5Dmk3, som är snyggast på banan. Tycker jag.
Jag brukar tycka att eos 1-serien är snyggast.
 
ANNONS