Annons

Ljusstarkt objektiv till EOS 300

Produkter
(logga in för att koppla)

soulie

Medlem
hej. letar efter ett ljusstarkt objektiv som går att fota med i relativt dåliga förhållanden. har dock ingen aning om vilka som passar eller vad som är prisvärt och nödvändigt för en ganska färsk amatör. har märkt att det medföljande Sigma 24-70 mm inte riktigt funkar på kortare avstånd i dåliga ljus. tänkte därför kolla om någon mer erfaren härifrån kunde komma med något bra tips!?.. tack på förhand...
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Normalobjektivet (50 mm) är alltid ljusstarka. Största bländare 1.4 eller 1.8 är vanligt.

Men vaddå inte funkar på kortare avstånd. Menar du att autofikusen inte klarar det i det i dåligt ljus eller går det bra om du sköter fokuseringen manuellt.
Men zoomar som följer med i paket brukar inte vara särskilt ljusstarka. vad har ditt objektiv för ljusstyrka? 3.5-5.6? det är 4-5 bländarsteg sämre än normalobjektiven.
 

soulie

Medlem
3.5-5.6 stämmer bra. problemet består då oftast av att dom dåliga ljusförhållandena kräver blixt och den är inte särskilt fördelaktig att andvända på för nära håll.skulle egentligen bara villja ha ett ok normalobjektiv men som läget är nu vet jag inte ens vilka som passar min kamera. för inte är det väl bara canon objektiv som går att passa i eller!?.. jättetacksam för hjälp.
 

Pingo

Aktiv medlem
Canon EF 50/1,8 II

Canon EF 50/1,8 II är ett bra objektiv tycker jag. MYCKET plastigt men ändå bra och billigt.

Brukar väl kosta 1200Kr eller något åt det hållet.

Annar kan du söka på beganatmarknaden.


/Pingo
 

skalmac

Aktiv medlem
soulie: för inte är det väl bara canon objektiv som går att passa i eller!?..

Det finns nog inga pirater kvar som tillverkar normalobjektiv om det inte är med macrofunktion!
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Simon. Sigma har en 28-70 med bländare 2.8. Detta objektivet skall enligt uppgift vara grymt jag tänkte själv köpa en sådan i januari. Kostar ca. 5000kr.
 

kaatman

Aktiv medlem
Jag håller absolut på Canon 50mm/f1,8 !

Den är otroligt plastig och otroligt skarp! Men som någon sa "så länge man inte skall smeka sitt objektiv är det här så bra man kan få det"

Har läst tester där denna t o m fått bättre betyg än både Canons f1,4 OCH f1,0 ! Det är ju lite prisskillnad...
 
ANNONS