Annons

Olympus Tough TG-1 iHS

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
objektivkompromisser

Pentax Q som har samma storlek på sensorn, är nyligen testad på I-R.

"Compared to those cameras, the Q's smaller sensor also brings another significant drawback: at apertures smaller than f/2.8, you're already diffraction-limited, meaning that you have to stay at f/2.8 or larger if you want to get the maximum detail. That does rather restrict one's options, but if you can take account of the diffraction limit and stay at a lower ISO sensitivity, you might be surprised by how much detail the Q can hold onto."

Att jaga ljusstyrka som här i Olympus fall nu med ett f/2.0 objektiv, ser därför ut att vara just rätt väg att gå, för att få till ett bildresultat med stor detaljrikedom.

Naturligtvis återstår det att se hur väl de har lyckats, med testbilder som upp till bevis.
 

Bilagor

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om det är en uv kamera, varför inte istället ha använt en 4/3 sensor och en fast motsv 20mm glugg eller en mer allround 28 mm?
 

conman

Aktiv medlem
Är det någon som har sett någon jämförelse mellan Olympus TG-1 och någon kompakt topp modell så som Canon S100 eller liknande.
Jag har själv en rigtigt gammal Olympus tough model och har varit nöjd att ha med den vid poolen eller stranden, men den är ganska värdelös såfort det är lite mörkt. Hade varit kul att byta upp sig till något som även funkar vid skymningen.

/Conny
 

Knight Palm

Aktiv medlem
BSI-CMOS är ljuskänsligare än CCD

De gamla vattentåliga modellerna hade en 1/2.3" CCD-sensor, vilka inte har nämvärt bra prestanda vid låga ljusnivåer. Men med dagens BSI-CMOS, så har man fått upp kvantverkningsgraden för infallande ljuskvanta (=fotoner), så att de är hyfsade till att använda, även när man drar upp ISO-värdet.

Pentax med sin mikro-systemkamera Q använder just denna sensorstorlek, så BSI-CMOS tekniken har tydligen blivit tillräckligt bra, för att de skulle ge sig i kast med ett sådant projekt.

Men det är fortfarande ett rejält hopp till lyx-kompakterna såsom Canon G12/S90/S95/S100, Nikon P7000/P71000, Samsung EX1, Olympus XZ-1, Panasonic LX5, vilka samtliga har en större sensor, 1/1.7" eller 1/1.63". Därför kan du inte räkna med samma bildkvalitet vid låga ljusnivåer, som från denna grupp.

De här väderskyddade & vattentåliga kamerorna, har dessutom ett prisma i strålgången, för att få plats med optiken. Panasonic har tagit hjälp av Leica, så jag antar att de har den bästa optiken, i alla fall har de flest till antalet ingående asfäriska linselement. Men ingen kamera är ljusstarkare (f/2.0) och vidvinkligare (25mm ekvivalent) än just Olympus nya TG-1, så där har du redan från början ett försprång, när det skymmer.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Vidvinklig & ljusstark

De här robusta kamerorna har alla den för P&S så vanliga 1/2.3" bildsensorn. Framtagen främst för att både super-zoomar och rese-zoomar med stort zoomomfång, ändå skall bli hanterbara. Kraven på kameror för undervattensbruk är rimligtvis att de skall vara täta enligt en viss standard, typ IPX-8 som i fallet med just Olympus serie "TOUGH". Därför har de flesta kameror av den här typen en vinklad optisk strålgång m hj a ett prisma.

Övergången från sensorteknik baserad på CCD till numera CMOS och mer specifikt BSI-CMOS har medfört lägre strömförbrukning, snabbare respsons, bättre prestanda vid lägre ljusnivåer och bättre videomöjligheter. Beteckningen "iHS" använder Olympus för sina nyaste P&S-kameror som har BSI-CMOS sensorer samt den senaste bildprocessorn TruePic V/VI, vilket återfinnes hos TG-620, TG-820, TG-1. De nyaste har dessutom fått FAST AF, en snabb autofokus hämtad från PEN kamerorna.

Appendix:
 

conman

Aktiv medlem
Tack sa mycket bade förförklaringar och länkar!

Jag använder min systemare 95% av mina fototillfällen, men just vid poolen, stranden el dyl är en vattentät liten kompakt guld värd. Har tagit undervattensbilder när min dotter var 6manader och det var verkligen coolt. Det verkar ju som om denna olympus atminstone har förbättrat sig pa flera punkter jämfört med min 6 ar gamla "tough" (1030sw) och tror nog att jag kommer att köpa mig en. Flickvännen använder sig av kompakten ocksa, och det hade varit kul om hennes kvällsbilder kunde ta vara pa befintligt ljus lite bättre än med den gamal kompakten.

/Conny


De här robusta kamerorna har alla den för P&S så vanliga 1/2.3" bildsensorn. Framtagen främst för att både super-zoomar och rese-zoomar med stort zoomomfång, ändå skall bli hanterbara. Kraven på kameror för undervattensbruk är rimligtvis att de skall vara täta enligt en viss standard, typ IPX-8 som i fallet med just Olympus serie "TOUGH". Därför har de flesta kameror av den här typen en vinklad optisk strålgång m hj a ett prisma.

Övergången från sensorteknik baserad på CCD till numera CMOS och mer specifikt BSI-CMOS har medfört lägre strömförbrukning, snabbare respsons, bättre prestanda vid lägre ljusnivåer och bättre videomöjligheter. Beteckningen "iHS" använder Olympus för sina nyaste P&S-kameror som har BSI-CMOS sensorer samt den senaste bildprocessorn TruePic V/VI, vilket återfinnes hos TG-620, TG-820, TG-1. De nyaste har dessutom fått FAST AF, en snabb autofokus hämtad från PEN kamerorna.

Appendix:
 

conman

Aktiv medlem
Det fick bli en tg-1 igår och jag tror det kommer att bli ett fint komplement till min systemare när jag är på stranden eller poolen.
Första testen blir stranden i eftermiddag.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Importera GPS track log till Google Earth

görs enklast med Google Earth via menyn:

Arkiv > Verktyg > GPS > Importera från fil

Kameran fungerar som en GPS data logger, med aktivering via menyn:
• Inställningsmeny 3 > GPS inställningar > Spåra = Auto
 
ANNONS