Annons

Surf-/läsplatta för att visa bilder, vad ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

themajk

Aktiv medlem
Jag undrar hur många av amatörfotograferna i tråden (alla utom 1) som verkligen har så mkt erfarenhet av att visa sina portfolios till kunder på en läsplatta, och vilken skillnad det är mot att visa dem sin print-portfolio...
 

ChristerRose

Aktiv medlem
I think anyone considering a tablet would be wise to look at the history of tablets.

Read about all the tablets that are actually *usable* - ie larger than 7" (which has about 40% of the screen area of the iPads). All of those have failed - and been discontinued by the makers.

Also look at the update policy of the OS - and what you can get program wise for them. If you're looking for something that is as flexible as a notebook (with all the connections) you might be better off getting a notebook.

What you will find is the more stuff you cram into a tablet, the *less* usable it'll be (battery won't last as long and the OS will use more power).

There are reasons the iPad is selling like hot cakes and none of the tablets designed to meet it head on has - they all died.

As for the smaller ones - Amazon's Fire for example - it is so crippled in usage (partly due to the small size) one of the worlds best known "usability experts" says: "Kindle Fire offers a disappointingly poor user experience".

http://www.useit.com/alertbox/kindle-fire-usability.html

There *are* reasons the iPad is by far the most desirable tablet - Forbes:

BlackBerry Owners Want iPads And So Do Android And Windows Phone Owners: Survey:

http://www.forbes.com/sites/elizabethwoyke/2011/12/08/blackberry-owners-want-ipads-and-so-do-android-and-windows-phone-owners-survey/

As with the other threads on this site that involves Apple I am sure it will be taken over by those who cannot stand Apple for any reason whatsoever - and I don't want to be part of that. All I am doing is reporting what has *actually* happened in this market - and why - by others who study this market and know and understand it.

Before you start flaming me - no - I do not have an iPad (my wife and I are waiting for the Retina equipped iPad3 which should be announced in February).

In the meantime I've found my iPhone 4S is quite capable to show someone I happen to meet in the street the quality of my work - and if I am asked to come and show my work to a prospective client I bring one of my 17" MacBook Pros - and perhaps a portfolio of large prints.

After all - if you're aiming to catch a new client you want to show your best foot forward, right?

So I bring *anything* that will show me off and blow his/her socks off..=*^)
 

flossy666

Aktiv medlem
Jag själv valde att köpa en iPad 2, helt enkelt för att jag upplever den som överlägsen andra plattor, om man väger in alla aspekter. Men den är långt ifrån perfekt. Flexibilitet och förmåga att välja själv hur man vill använda den är fullständigt bedrövlig. T ex är filsystemet oåtkomligt. Du kan inte dela data mellan appar, utan måste välja en för t ex foto. Låt säga att du väljer att använda apples egen foto-app, och har en jättefint sorterad katalogstruktur på din dator sedan många år, då har apple valt att förbjuda möjligheten att föra över den katalogstrukturen till sin iPad. Alla tiotusentals foton hamnar huller om buller i en slags root-katalog, och sen får du börja om med sorteringen. Det finns 3:djeparts appar som råder bot på den galenskapen; den jag använder stödjer katalogstrukturer, och du kan t o m använda ftp för att föra över filer/foton. Dock stöter du fortfarande på begränsningen i att du inte kan dela data mellan applikationer, så hittar du en ny svinbra foto-app får du snällt börja om från början; slanga tillbaka till dator, och sen tillbaka till iPadens nya app.

Apples produkter är fulla av sådan här fullständig idioti, men trots det bedömde jag paddan som bäst överlag när jag köpte.
 

LottaJohansson

Aktiv medlem
Jag undrar hur många av amatörfotograferna i tråden (alla utom 1) som verkligen har så mkt erfarenhet av att visa sina portfolios till kunder på en läsplatta, och vilken skillnad det är mot att visa dem sin print-portfolio...
Vet inte riktigt vem du syftar på här...

Men anledningen till att jag inte väljer en print-portfolio som första val är att det är så pass svårt att hålla uppdaterat. Och det blir dyrt. De kunder jag besöker har såklart olika behov. Det gäller att visa "rätt" bild för rätt kund och att behöva framkalla de specifika bilderna till varenda besök hade varit ohållbart i längden. Därför ser jag digital bildvisning på platta som en jättebra lösning för mig, jag får väl kanske se till att punga upp lite cash anyway. Men bör väl ha lite is i magen och vänta till mellandagarna.
Vill dock slå ett slag för print-portfolios, det ser mycket finare ut. Men funkar inte speciellt bra för mina behov...

/Lotta
 

Per

Aktiv medlem
Det innebär att t.ex. Galaxy Tab 8.9 och 10.1 fixar att man ansluter ett usb-minne eller en extern hårddisk och hanterar innehållet fritt med plattans filhanterare? Måste de vara FAT32-formaterade eller är NTFS också ok?


(Lotta, ursäkta att diskussionen hamnar lite utanför 1500-kr budgeten, en sökning på prisjakt ger en del napp som ryms inom den också)
 

LottaJohansson

Aktiv medlem
Det innebär att t.ex. Galaxy Tab 8.9 och 10.1 fixar att man ansluter ett usb-minne eller en extern hårddisk och hanterar innehållet fritt med plattans filhanterare? Måste de vara FAT32-formaterade eller är NTFS också ok?


(Lotta, ursäkta att diskussionen hamnar lite utanför 1500-kr budgeten, en sökning på prisjakt ger en del napp som ryms inom den också)

Ingen fara Per!

Börjar väl inse att jag kanske får betala lite mer än de tänkta 1500 för att få något bra...
 

themajk

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vem du syftar på här...

Men anledningen till att jag inte väljer en print-portfolio som första val är att det är så pass svårt att hålla uppdaterat. Och det blir dyrt. De kunder jag besöker har såklart olika behov. Det gäller att visa "rätt" bild för rätt kund och att behöva framkalla de specifika bilderna till varenda besök hade varit ohållbart i längden. Därför ser jag digital bildvisning på platta som en jättebra lösning för mig, jag får väl kanske se till att punga upp lite cash anyway. Men bör väl ha lite is i magen och vänta till mellandagarna.
Vill dock slå ett slag för print-portfolios, det ser mycket finare ut. Men funkar inte speciellt bra för mina behov...

/Lotta
Jag menade nog de flesta :) Det verkar alltid bli ett himla detaljtänk och snack om vilka funktioner och inte en apparat har, helt orelaterat till själva ämnet. Oftast från folk som inte verkar ha så himla mkt real world erfarenhet i ämnet i sina inlägg...

Klart en print portfolio oftast är att föredra, men som du säger är den dyr att hålla au jour, och kostnaden att hålla ett gäng i gång samtidigt är svindyr och fler och fler går till iPad som verktyg.

Som designer använder jag min iPad (första versionen) till portfolio hela tiden, med Foliopad-appen som favorit just nu. Då jag har 3g kort i min så finns det en funktion i appen där kunden medans de tittar själv kan mejla relevanta alster till sig själva, och sen har jag ett branded usb-minne som jag lämnar till kunden när jag ska gå, med andra alster och lite annan info, då har de något att ha kvar.

Kommer köra samma approach med foto-verksamheten när den startar efter nyår, kanske även göra ett par fotoböcker att ha med som samtalsämne och sen hittade jag dessa usb-minnena http://tinyurl.com/6ho8u6v som blir perfekt som "kom ihåg mig" grej...

En fotoram skulle jag verkligen avråda ifrån, kvalitén håller helt ekelt inte.

Androidplatta? Ja absolut, varför inte.
iPad? Ja absolut, varför inte? De är dessutom så pass vanliga idag att kunden direkt (oftast) vet hur de ska använda den.

Ett annat tips kan ju vara att göra en fotobok, med "kapitel" för dina olika områden, går på några hundra och håller ett kvartal eller så...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Låt säga att du väljer att använda apples egen foto-app, och har en jättefint sorterad katalogstruktur på din dator sedan många år, då har apple valt att förbjuda möjligheten att föra över den katalogstrukturen till sin iPad. Alla tiotusentals foton hamnar huller om buller i en slags root-katalog...
Å andra sidan vill du kanske inte ha "tiotusentals" bilder direkt från din hd till din Ipad. Dels för att de inte får plats, dels för att du vill visa upp ett urval. De bilder du vill ha på paddan exporterar du från Lightroom i lagom storlek till en speciell mapp på datorn, och den mappen synkar du med Ipad.
 

flossy666

Aktiv medlem
Å andra sidan vill du kanske inte ha "tiotusentals" bilder direkt från din hd till din Ipad. Dels för att de inte får plats, dels för att du vill visa upp ett urval. De bilder du vill ha på paddan exporterar du från Lightroom i lagom storlek till en speciell mapp på datorn, och den mappen synkar du med Ipad.
Jag är fullt medveten om att Apple vill bestämma hur jag ska jobba, men jag är den sorten som vill tänka och välja arbettsätt själv.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Som vanligt Christer så tar du över alla trådar där du kan göra reklam för Apple och deras produkter. Det börjar bli lite segt och du gör verkligen skäl för din fanboy titel som du har förärat dig genom alla dina poster i diverse trådar. Vid det här laget tror jag nog folk känner till produkten så du behöver inte marknadsföra den ytterligare genom diverse länkar som du har lyckats leta fram på nätet.

Ge människor en chans att själva bestämma vad de vill ha, försök inte tjata dem till att köpa precis vad du har valt. Det ger ett dåligt intryck.

/ Magnus
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag är övertygad om att det finns massor av surfplattor som skulle fungera utmärkt för ditt ändamål Lotta. Jag är lite insnöad i Applevärlden och har därför valt Ipad 2 som mitt verktyg. Ett tips är att titta på Adobes nya tjänst Carousel.

http://www.adobe.com/products/carousel.html

Just nu finns den bara till Mac men släpps för Windows/Android tidigt nästa år. En betaltjänst, ca 6 dollar på månad, och du laddar ned appen till din dator, platta och ev telefon. Vitsen är att du laddar upp (ev fotar med telefonen) bilder till tjänsten (molnet) och sedan är bilderna nåbara från alla enheter. Lite som Icloud och andra molntjänster. Men, vitsen och styrkan med Carousel är flera;

-I varje prenumeration (a ca 6 dollar i månaden) kan du skapa upp till 5 stycken bildalbum (Carousels) och varje album kan delas mellan 5 st användare. Således kan man skapa album för många olika ändamål, fantasin sätter gräns. Ex skapa olika album för olika kunder, familjen, föreningen etc. Ett exempel, du och jag är på en resa tillsammans, vi tar givetvis en massa bilder. När vi kommer hem så delar vi en Carousel. Du lägger upp dina bilder och jag mina. Du tankar ned vad du vill ha av mitt till din dator och jag gör sammaledes med dina bilder. Att dela bilder via USB-stickor, optiska media hårddiskar, minneskort etc blir överflödigt......

- När man delar ut ett album till någon så får vederbörande samma möjligheter att lägga till, ta bort och redigera bilder som den som "äger albumet. Den enda som betalar något är den som har prenumerationen på tjänsten. Alla andra är med gratis och behöver bara installera appen.

- Du kan redigera bilder "oförstörbart" och allting synkar kontinuerligt. Detta innebär att du kan sitta hemma vid datorn och arbeta med en bild. Sedan sitta på bussen och fortsätta labba på din platta för att sedan återigen gå vidare i datorn. Du kan skapa kopior på bilder som sedan kan redigeras till olika "versioner" och visa upp varianterna sida vid sida.

- Just nu är det version 1 som gäller. Efterhand är målet att integrera tjänsten med Lightroom för att direkt kunna skapa "Carousels" inifrån LR. Just nu bara jpeg men stöd för råfiler kommer.

- Tjänsten är snabb. När bilderna bara visas är inte all data med. Först när man går in i redigeringsläget så laddas all bilddata ned.

- Och, ingen begränsning av antalet bilder. Eftersom denna tjänst till stor del riktar sig till pro och semipro kan du ladda upp hur många bilder som helst, 1000, 10 000, 100 000.....du väljer.

- Med mera, med mera.....

Tjänsten kan provas gratis i 30 dagar.

Som sagt, ett tips.

Lycka till!
//Per
 
Senast ändrad:

ChristerRose

Aktiv medlem
Jag menade nog de flesta :) Det verkar alltid bli ett himla detaljtänk och snack om vilka funktioner och inte en apparat har, helt orelaterat till själva ämnet. Oftast från folk som inte verkar ha så himla mkt real world erfarenhet i ämnet i sina inlägg... .
Yes, I was just about to post a comment about this.

A tablet is *A TABLET* - it is *NOT* a laptop, nor a desktop computer.

It is great for a lot of things - as so many Fortune 500 companies have figured out - and it is great for example a photographic portfolio - and more. And if you have a Mac (don't know how it works on a PC), everything you do on it is updated (synced) immediately on your other Mac OS devices - which I have found to be a great feature.

But, when I need to develop and process 500 images taken at a client shoot, I wouldn't use my iPad (if I had one), I'd use the device most suited for that.

So, the thing to keep in mind is - what is it great for - and why - and what does the future hold in store for it. I would also think seriously about security - how susceptible it is to malware.
 

ChristerRose

Aktiv medlem
Som vanligt Christer så tar du över alla trådar där du kan göra reklam för Apple och deras produkter. Det börjar bli lite segt och du gör verkligen skäl för din fanboy titel som du har förärat dig genom alla dina poster i diverse trådar. Vid det här laget tror jag nog folk känner till produkten så du behöver inte marknadsföra den ytterligare genom diverse länkar som du har lyckats leta fram på nätet.

Ge människor en chans att själva bestämma vad de vill ha, försök inte tjata dem till att köpa precis vad du har valt. Det ger ett dåligt intryck.

/ Magnus

Yep, there we go - I try to give INFORMATION - STRAIGHT information - found on the web that might - or not - depending on how fanatic you are - help you in making a decision.

As I surmised earlier - I would get attacked for posting just such information - and I did.

Amazing.
 

Per

Aktiv medlem
Christer, i den här och andra trådar diskuteras för- och nackdelar hos olika produkter. Det kan hjälpa den som tänkt lägga pengar på något att få ett hum om vad som passar just honom eller henne bäst utifrån sina egna behov och önskemål. Det är ingen tävling, det är ingen som hatar det ena eller andra, och det är ingen som behöver övertygas om att fatta rätt beslut. Det är heller inte särskilt fruktbart att försöka slå fast vad en pryl ska vara eller vad den ska användas till, din egen definition och just dina användningsområden är föga intressanta för andra.

Ta ett par steg tillbaka, och fundera på om du har sakliga kunskaper och egna erfarenheter som kan hjälpa någon att fatta beslut utifrån sina egna behov i stället. Det blir trevligare så.
 

flossy666

Aktiv medlem
Som jag sa, jag är själv iPod-ägare EDIT: iPad-ägare, och ganska nöjd med produkten. Men tänker man bara något steg längre blir Apples strategi genast obehaglig. Alla produkter dom släpper syftar till en enda sak, nämligen att tvinga dig till att använda deras och endast deras produkter, och med alla till buds stående medel hindra dig från framtida personliga val av teknik och leverantör. Dom vill låsa in dig och kasta bort nyckeln.
Det här kan man tycka är ok. Man kan till och med tycka att det är bra. Många värderar friheten och valmöjligheten mycket mindre än bekvämligheten med att helt sitta i knät på Apple. "Varför skulle jag byta? Apple gör ju så bra grejjer!". Apple är i den meningen ett handikappanpassat system. Man bara stoppar i kontakten och sen funkar det, men sen sitter man där, utan möjlighet att resa sig ur den bekväma Apple-rullstolen och börja gå själv.
Många är bekväma med att ha det på det viset. Jag är det inte. Men jag tycker alla måste ha förmånen att få veta om hur det ligger till innan man gör sitt val. Det är iallafall min personliga åsikt.
 
Senast ändrad:
ANNONS