Annons

Behövs något mer?

Produkter
(logga in för att koppla)

plinderoth

Medlem
Jag skall inom kort ge mig av till Sydafrika under ett halvår. Med mig i fotoväskan har jag en gammal Canon A-1. De objektiv jag har till denna kamera är följande:

Canon FD 50mm 1:1.8
Tokina RMC 70-210mm 1:3.5

Är detta en lämplig uppsättning av objektiv att ha med sig eller är det något annat som ni tycker att jag borde inhandla? Är det bra med ett kort fast objektiv eller skall jag satsa på att utöka med ett kort zoom-objektiv, i så fall vilket?

Har fått för mig att objektiven till denna typ av kamera inte är speciellt dyra och att det finns en stor beg.-marknad.

Jag är relativt ny inom fotograferingen så jag behöver inte något extraordinärt.

Jag har tänkt att komplettera med en liten, kompakt digitalkamera att ha med mig "nästan jämt" och använda systemkameran vid exempelvis safari och sightseeing.
 

NiklasK

Aktiv medlem
begagnat marknaden 'är mycket stor och jag tycker den optiska kvaliteten oftast är mycket bra..

Jag hade inhanlat ett vidvinelobj... enligt mig är 50 mm för stort om du vill få med lite landskap.. Sen kan man tricksa med perspektivet med en vidvinkel på ett helt annat sätt än de obj. du redan har!
 

Bent C.

Aktiv medlem
Om du ska vara mycket på safari eller i nationalparkerna och vill fota djur bör du ha med en längre tele. Jag var där för några år sedan och använde min 400mm mycket. Det kan iofs verka som en rejäl tele för att fota elefanter, noshörningar o dyl, men i de flesta nationalparkerna får man inte gå ur bilen, vilket innebär att man inte alltid kommer så nära man skulle önska sig vara. Med telen vill man ju även gärna ha ett stativ, men eftersom du på safaris nästan alltid är i närheten av en bil, kan stativet ersättas med en bönpåse. Sydafrika har mängder med speciella växter, så om du är växtintresserad kan en makro vara bra att ha (en 90 mm fungerar bra till det mesta, även som porträttobj. Tamron gör en väldigt bra 90 mm sp, som ibland går att hitta begagnat (dock inte det billigaste objektivet som finns. Detta fungerar även som 1:2 makro). Sedan har ju föregående inlägg pekat på vidvinkeln som ett måste, och det är ju bara att hålla med. De finns ofta billigt begagnade. Se till att ha film med dig om du skall iväg utanför städerna, det går inte alltid att köpa på landsbygden.
 

Kristoffer

Aktiv medlem
För närbilder kan mellanringar vara ett billigt och lättburet alternativ till ett makroobjektiv.
Funkar bra med de objektiv du redan har.
Stativ är ju också oftast nödvändigt för närbilder.
 
ANNONS