Annons

Sigma 30mm 1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

imm0rtelle

Medlem
Vad har ni att säga om Sigma 30mm 1,4 DC HSM?

Vad tycker ni om ljusinsläpp?
Hur funkar det i inomhusmiljöer med lampor och inte så mycket fönster?
Passar det bra till vardagsbilder?

För och nackdelar! :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Den är fruktansvärt oskarp i kanter och hörn. Faktiskt det oskarpaste objektivet jag har haft. Den nya "Contemporary" lär vara bättre.
 

imm0rtelle

Medlem
Den är fruktansvärt oskarp i kanter och hörn. Faktiskt det oskarpaste objektivet jag har haft. Den nya "Contemporary" lär vara bättre.
Okej det lät ju inte bra.. Hittade ett forum om just detta objektiv och där hittar jag mest positivt om det. Jag har bara ett 50mm 1,8 att jämföra med.. sen har jag ganska gammal kamera.. 4 år.. en 60d.. så inte så stort hus.. men kanske hade passat bättre än mitt 50mm?
 

VisualD

Aktiv medlem
Det är oskarpt ute i kanterna vid stora bländare precis som så gott som alla andra billigare ljusstarka vidvinklar. Man kan helt enkelt inte få allt för det priset. Det betyder dock inte att det är odugligt, med lite tanke bakom komponeringen vid stora bländare kan man få ut rejält mycket för pengarna.

Jag har själv den vidare brodern 20/1,8 med likvärdig prestanda och även om det inte är skarpaste kniven i lådan är några av mina favoritbilder tagna med det.

Ungefärlig skärpa du kommer få med objektivet, även fast det inte är riktigt samma:
https://www.flickr.com/photos/andreassundell/sets/72157631422777744
 

eskil23

Aktiv medlem
Det är oskarpt ute i kanterna vid stora bländare precis som så gott som alla andra billigare ljusstarka vidvinklar. Man kan helt enkelt inte få allt för det priset. Det betyder dock inte att det är odugligt, med lite tanke bakom komponeringen vid stora bländare kan man få ut rejält mycket för pengarna.
Vid bländare f/1,4 är den hemsk. Vid bländare f/5,6 är den bara dålig. Bra är den aldrig, oavsett bländare.

Jag sålde min och skaffade en Nikon 28 mm f/1,8 G i stället. Canon har också motsvarande objektiv, och jag har för mig att den är både billigare och mindre än Nikons.
 

cls

Aktiv medlem
Vad har ni att säga om Sigma 30mm 1,4 DC HSM?

Vad tycker ni om ljusinsläpp?
Hur funkar det i inomhusmiljöer med lampor och inte så mycket fönster?
Passar det bra till vardagsbilder?

För och nackdelar! :)
Hej, jag har det "gamla" Sigma EX 30/1,4 och har haft mycket nytta av det (jag tror att det är det objektivet du menar). När jag skaffade det för några år sen så var det det vettigaste alternativet som ljusstark normal till cropsensor jag kunde hitta, men idag finns nog bättre alternativ (t.ex. ersättaren 30/1,4 "Art" eller Sigmas intressanta 18-35/1,8 DC "Art").

Jag tycker att mittskärpan är bra redan vid f/1,4, men då är det luddigt i kanterna (vilket många gånger inte har så stor betydelse, eller rentav kan vara en fördel). Nedbländat till f/2,8 är det riktigt skarpt men fortfarande lite mjukare i kanten, och vid f/4 tycker jag att det är skarpt tvärs över bilden.

Överlag tycker jag att det är ett bra och mycket prisvärt objektiv, och för "vardagsbilder inomhus" passar det perfekt förutsatt att du gillar brännvidden.

Den nackdel jag ser är autofokusen: Dels tog det mig två reklamationer att få ett exemplar som satte fokus rätt, dels upplever jag att andelen felfokuserade bilder blir snäppet högre med det här objektivet än med mina Canon-objektiv.

Om du hittar ett begagnat exemplar av den gamla varianten som fokuserar rätt så kan du nog göra ett kap, har du däremot budgeten för ersättaren (runt 4300:) så är det ett säkrare/bättre alternativ i mina ögon. Om jag själv i dagsläget hade varit på jakt efter "ljusstark normal" så hade jag varit klart nyfiken på Sigmas zoom 18-35/1,8 för APS. Den ser ut att vara riktigt trevlig men drar iväg en del i pris (runt 7000).

Lycka till!
 

b_pinner

Aktiv medlem
Jag har haft ett 30/1,4 till Nikon. En ok glugg rätt använd men har en del oönskade egenskaper som inte försvinner ens vid nedbländning. 50/1,4 är en helt annan 5:a! Suverän redan på full glugg förutom i hörnen (men det i princip gäller alla fasta 1,4:eek:r). Underligt stor skillnad mellan dessa två faktiskt. Ingen av de jag ägt har varit av den nyare Art-serien. De ska vara klart bättre. Och dyrare...
 

knobloch

Aktiv medlem
Sigma 30/1,4 var mitt favoritobjektiv under en ganska lång period. Visst behövde man skärpa upp bilderna i efterbehandlingen något, men de som kallar detta objektiv odugligt kan ha haft otur med sitt exemplar. Det finns ju ganska stor risk att drabbas av front/bak-fokus med denna modell. Skulle nog inte köpa utan att testa att det lirar med kamerahuset först. Köpte senare 30/1,4 Art och det är ju helt klart bättre rent optiskt.

Några bilder med gamla 30/1,4:an på full öppning:
https://flic.kr/p/atAkiD
https://flic.kr/p/awmC7B
https://flic.kr/p/aub8e1
 

VisualD

Aktiv medlem
Vid bländare f/1,4 är den hemsk. Vid bländare f/5,6 är den bara dålig. Bra är den aldrig, oavsett bländare.

Jag sålde min och skaffade en Nikon 28 mm f/1,8 G i stället. Canon har också motsvarande objektiv, och jag har för mig att den är både billigare och mindre än Nikons.
Konstigt nog finns det mängder av skarpa bilder tagna med det objektivet när man letar runt på internet och de festa recensenterna skriver samma sak, "Skarp i mitten från start men behöver stoppas ner rejält för hörnen". Ett dåligt ex?
 

eskil23

Aktiv medlem
Konstigt nog finns det mängder av skarpa bilder tagna med det objektivet när man letar runt på internet och de festa recensenterna skriver samma sak, "Skarp i mitten från start men behöver stoppas ner rejält för hörnen". Ett dåligt ex?
Det verkar finnas rätt många dåliga ex på marknaden i så fall. SLRgear skriver ungefär samma sak i sin recension. De jämförbara gluggar jag har testat är Nikon 35mm f/1,8, Nikon 28mm f/1,8 och Vivitar 28mm f/2. Alla var skarpare än Sigman vid samma bländare även om Vivitaren var sämre på det hela taget.
 
ANNONS