Annons

Fujifilm x10, låsa fokus-avstånd, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel_K

Aktiv medlem
Plåtar en del flygande bin vid bikupor.
Har försökt hitta hur jag kan låsa fokus-avstånd på super-macro-läge, trycka in avtryckaren
och vänta på att ett vi kommer i fokus att kameran då tar bilden(focus trapping?).

Går detta att få till? Har inte lyckats hur jag än gör...
:)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Plåtar en del flygande bin vid bikupor.
Har försökt hitta hur jag kan låsa fokus-avstånd på super-macro-läge, trycka in avtryckaren
och vänta på att ett vi kommer i fokus att kameran då tar bilden(focus trapping?).

Går detta att få till? Har inte lyckats hur jag än gör...
:)
Nej det går inte. Det går inte heller på en normal dSLR. Void makro har du så kort skärpedjup att det är ytterst svårt. AF är till för att identifiera hur motorn skall ställa in fokus för att få något skarpt. Inte att känna av om något är i fokus. dSLR kameror har i dag kamerornas mest avancerade AF.
För att ta ett enklare exempel så kan jag inte ställa in kameran på en häck i häcklöpning och låta kameran ta bilden när löparna är just i optimal skärpa vid hindret. Jag måste följa löparna sekunderna före hoppet och skjuta en serie bilder när de går över hindret och strax efter.Då kommer kameran ha räknat ut deras hastighet och var de kommer vara vid nästa bild.
En X-10 med dess något slöa AF klarar inte ens det. Så det skulle definitivt kräva någn form av special lösning som känner av att objektet är i rätt position och fyrar
av kameran som är infälld på hyperfokal avstånd. Det vill säga att alt som är i området blir skarpt.
Jag kan tänka mig kameror som via remote kan kanske ge en lösning men för X-10 tror jag du får droppa det hela.
 
ANNONS