Annons

I jakten på norrsken

aik_putte

Aktiv medlem
Jag skulle behöva lite hjälp från er som fotograferar norrsken ofta.

Vilket objektiv hade varit bra att använda? Canon 16-35 2,8 II eller Sigma 18-35 1,8?
Sigman är mycket billigare, har bättre bländare men lite sämre brännvidd.

Sen kommer jag till det jag redan har, det är en Canon 70D, Canon 24-105 f/4 IS L och Canon 10-18 4,5/5,6 IS.

Jag kanske inte behöver skaffa ett till objektiv?

Stativ och fjärrutlösare har jag redan.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Man kan fotografera norrsken på så många olika sätt, och norrsken kan uppträda från stillsamma ljussvaga till sprakande ljusstarka. Det du har går utmärkt, även om bländare om minst runt 2,8 är att föredra. Du bor i Kiruna, med oftare chans till lite starkare norrsken, då är ljusstyrkan kanske inte lika kritisk (beroende på vad du vill göra). Timelapse av norrsken? - All ljusstyrka du kan uppbåda.

Brännvidd känns heller inte så kritisk, då man kan fotografera norrsken med många olika bildvinklar, själv har jag framgångsfullt använt från 8 till 100 mm på APS-C sensor. Jag försöker alltid få med också landskap i bilden, även med 100 mm.

För just norrsken: Du får ju ett Sigma 18-35/1,8 och ett Samyang 10/2,8 för lägre kostnad än ett Canon 16-35? Bra rustad för varierad norrskensfångst. Bländare 4,5 på din nuvarande 10 mm-zoom kan vara lite i klenaste laget (men kanske inte i Kiruna).

Mitt bästa råd är ändå att börja fotografera med det du redan har, på så vis får du erfarenhet av vad just du tycker dig behöva för just den typ av norrskensbilder som du vill ta och fastnar för.
 

aik_putte

Aktiv medlem
Nu har jag provat att fota norrsken och det gick ju ganska bra men att försöka göra en Time Lapse i -22 grader gick inte.
Min jäkla fjärr med timer slutade fungera, förutom shutter-knappen.
 

aik_putte

Aktiv medlem
Så här ser en av mina bilder ut, alla är ungefär likadana.
Tyvärr märkte jag att typ ingenting är skarpt, stjärnorna och träden i bakgrunden är alla oskarpa.

Har ni något tips för mig så allt blir skarpt?

Jag hade fokuserat manuellt på Oändligt.

F2,8
15 sek
ISO 800
Stativ
Självutlösare

Jag vet inte om jag gör fel men när jag provar att fokusera på vad som helst, även i Live View så blir det inte särskilt skarpt någonstans, speciellt inte jämfört med mitt 24-105 f/4L.
 

Bilagor

samispringsteen

Aktiv medlem
Upptäcker man norrsken lätt eller måste man liksom åka runt och leta för att kanske få se det? Tittade idag på Auora Forecast och det var 5 kp (hög chans att se) enda ned till mitten av landet, en timme senare då jag kommer hem igen så låg det på 2 kp och jag såg ingenting. Det regnade nu när jag var ute har det någon betydelse eller finns det väder och nätter då chansen är större att få se ett norrsken än andra dagar?
 

VisualD

Aktiv medlem
Stick iväg i god tid, aktiviteten kan vara rätt korta stunder och det tar ett bar minuter för dina ögon att anpassa sig.
Ta dig till en så mörk plats som möjligt.
Förvänta dig inte att hela himlen blir grön om du inte är på exakt rätt plats vid exakt rätt tid,
När du väl hittat det på himlen kommer du se det tydligare efter en stunds fokuserande.
Mulet väder kommer tyvärr troligtvis göra det omöjligt att se, så även fullmåne.
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Åhå det låter bra, hur/vart ser du så långt fram i tiden? :)
De flesta ställen jag kollar har du länkar till här redan, andra hann före med det. Man kan tycka att det kanske låter lite konstigt att se så långt fram men nu har vi datumet och då återstår det ju att se om den stämmer.
Just nu ser ju den 16:e ut att stämma, enda felet är att det som vanligt ligger ett jävla molntäcke över hela landet.
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
De flesta ställen jag kollar har du länkar till här redan, andra hann före med det. Man kan tycka att det kanske låter lite konstigt att se så långt fram men nu har vi datumet och då återstår det ju att se om den stämmer.
Just nu ser ju den 16:e ut att stämma, enda felet är att det som vanligt ligger ett jävla molntäcke över hela landet.
Men det här är från i natt uppe i norr, nog fan stämmer prognosen alltid.
 

Bilagor

aik_putte

Aktiv medlem
Nu har jag varit ute igen.
Denna gång jämförde jag skärpan på Canon 10-18 f/4.5-5.6 IS STM och Tokina 11-16 f/2.8 och skillnaden var slående.

Jag vet inte om Tokinan är helt värdelös eller bara trasig för när jag vrider till "Infinity" så hamnar aldrig någonting i fokus med Tokinan medan Canon fixar det galant.

Så jag tog lite bilder med Canon igår, skärpan satt jättebra men eftersom den inte var särskilt ljusstark så fick jag oftast använda ISO 1600 och det var inte så kul med tanke på bruset.

Så om jag ska fortsätta fota norrsken och ska inhandla ett objektiv så måste ljusstyrkan vara mellan 1.4-2.8 och brännvidden ska starta mellan 8-15mm.
15mm känns kanske tveksamt eftersom jag har en 70D och inte fullformat.

Jag vet iaf att Tokinan skickas tillbaka då den sög *********.
 

Bilagor

Excessus

Aktiv medlem
Infinity märket och var den befinner på alla objektiv är olika. Du ska inte bara sätta den genom att titta på markeringarna utan du måste nog fokusera manuellt.
 

aik_putte

Aktiv medlem
Infinity märket och var den befinner på alla objektiv är olika. Du ska inte bara sätta den genom att titta på markeringarna utan du måste nog fokusera manuellt.
Det gjorde jag om jag inte skrev det :)
Jag fokuserade manuellt och vred på ringen samtidigt som jag kollade i Live View och ingenting långt bort blev skarpt, skärpan var på väg men sen tog "ringen slut", hade jag kunnat vrida den några mm till så hade det blivit skarpt.

Canons 10-18 på exakt samma avstånd och motiv lyckades fokusera manuellt långt bort.
 

Excessus

Aktiv medlem
Ok. Läst att Tokinan är grym på natten. Låter som det är fel på objektivet. Testade du dom med samma bländaresiffra? Är står stor skillnad på 2.8 och 4.5
 

aik_putte

Aktiv medlem
Ok. Läst att Tokinan är grym på natten. Låter som det är fel på objektivet. Testade du dom med samma bländaresiffra? Är står stor skillnad på 2.8 och 4.5
Jag tror att det är fel på objektivet. Jag testade det mesta vad jag kan komma på men ingenting blev riktigt skarpt hur jag än fokuserade om inte motivet var ganska nära.

Och när ett mycket billigare ljussvagare objektiv lyckades bättre i allmänhet med alla mina bilder så gav jag upp med Tokinan.
 
ANNONS