Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt Bröllopsalbum..

Produkter
(logga in för att koppla)

MrGoose

Aktiv medlem
Jag har nu fotat mina två första bröllop i sommar, båda har varit goda vänner så kameran har blivit inlåst strax efter maten på kvällen, så någon brudvals finns inte med i albumen...
Skulle vilja ha lite feedback på mitt upplägg (missat nått, för mycket av något, fult, fint mm..)
Blir inte ledsen av kritik, så tycker ni att ser ut som sk*t så får ni säga det... :)
Lägger med en länk till förhandsvisningen som tyvärr inte ger någon jättefin kvalitet, men upplägget syns ju ändå.. (Fotar det mesta med Canon 70-200 f2.8L IS II, så skärpan finns där.. :) )

Har använt Crimson båda gångerna då jag tycker deras låda man kan köpa till fotoböckerna passar väldigt bra till detta ändamål..

Så överrös mig med synpunkter!! :) :) :)

Mvh. Henke

http://checkout.frontbook.crimson.se/?fsaction=Share.preview&ref2=7f787aafdb27cc3e733fd8baf5cdcbc6
 

MW71

Aktiv medlem
Ett första intryck är att det ser bra ut!
Några av bilderna, speciellt de i början när bruden gör sig iordning är lite väl orangea i tonen, och några bilder i slutet hade vunnit på att du vridit kameran en smula åt höger och skippat en soptunna i bakgrunden. Personligen gillar jag inte heller tiltade bilder, men vet att jag är i minoritet vad det gäller.

Jag gillar speciellt bilderna där du har trappan i bakgrunden, jättefina!
 

Jofo05

Aktiv medlem
Tycker det är jättebra jobbat för att vara första eller andra gången. Bilderna sitter ihop som en fin helhet.

Jag funderar dock om du begränsats av din utrusting. Kändes det så? Jag tycker det var för många bilder som var lite för tajta i kompositionen, skulle vara fint med fler vidvinkliga som lättar upp. Så ska du på det igen så köp eller låna en andrakamera med normalzoom eller 35 mm eller nåt.

O dra nåt skämt ibland så de ler lite :)

Men jag är ingen bröllopsfotograf så jag kan ha helt fel.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tycker 20-21 inte skulle vart lutande o vill ha en mörkare bakgrund.
29 saknar jag klänningen som bas i bilden
9 är fin så jag förstår inte alls vad 10 har där att göra. 10, att blanda en ring med sprit går bort i mina referensramar.
24-25 / 26-27 har samma bild på båda uppslagen. Mixar du bilder mer så får du också en mer dynamisk bildupplevelse när du bläddrar.

56 till 59 kill your darlings, Det är ju ett bröllop, inte dukningstävlan. Våga välja!

Det syns tydligt att bilderna är tidsmässigt konsekutivt presenterade. Det måste de inte vara...
 

Krisiun

Aktiv medlem
Tjusigt, en present de säkert kommer att vara evigt tacksamma för.

Mina förslag innan du printar:
Texten, kommer inte den fontstorleken bli (för) stor i tryck? Kolla vitbalansen, själv tycker jag att flera bilderna skulle vara lite "kallare". Jag tycker att du fått med allt, måhända kunde det varit lite fler bilder på bröllopsgästerna, alltid kul att fånga en tår på mormor, ett barn som gör något kul,...men det kanske inte har varit ditt fokus. Som tidigare nämnts så är vissa bilder aningen tighta, att det lutar tycker jag funkar, får inte sjösjuke-feeling som vissa bilder kan ge ;)

Tvärtemot vad min namne tycker så behåll 56-59. Min erfarenhet är att sådana bilder uppskattas, ofta har någon/några med nära anhörighet till brudparet suttit och knåpat ihop detaljer såsom servettringar, placeringskort, blomsteruppsättningar, "centerpieces",....som efter kvällens gång är mer eller mindre förstörda. Att ha de förevigade i en bild är m a o bra.
 

MrGoose

Aktiv medlem
Tack för alla synpunkter..! :)

Ska försöka ge lite respons..
Har en förkärlek för tiltade bilder, o ibland kan jag själv tycka att det kan bli för mycket... (tiltar ofta åt samma håll också :) ).
Jag använder ett 24-105mm, ett 50mm och ett 70-200mm, angående bildutsnitten så tycker jag den största begränsningen som jag känner är att bara ha ett kamerahus... Jag har 70-200:at på som "default" och tycker inte alltid att set finns tid att switcha objektiv fram o tillbaka, så ett till hus står på listan! Sen gillar jag oftare tightare utsnitt.... :)

Ok, mer gäster, mindre inredning, det ska tänkas på..!

Angående vitbalansen så har jag väldigt svårt att närma mig det kalla, speciellt på bröllopsbilder då jag tycker att den varma gulare tonen medför lite extra "kärlek" i bilden, men kanske att jag tagit i där på ett par ställen också.. :)

Något jag inte vågade göra i nått av albumen var att blanda S/V och färg, tycker inte det gör dom S/V bilderna rättvisa då...
Kanske ska man köra ett helt uppslag S/V då...?
Och varva på det viset..?

Mvh. Henke
 

VisualD

Aktiv medlem
Jag instämmer i att de första bilderna samt någon senare är alldeles för orangea, t o m på min väldigt blå skärm närmar sig hudtonen morot eller tomat och lär inte se bra ut i tryck.
På s.29 lider bilden lite av att kompositionen till höger i kombination med att bilden är på höger sida nästan får paret att "ramla ut" ur boken.
 

MrGoose

Aktiv medlem
Jag instämmer i att de första bilderna samt någon senare är alldeles för orangea, t o m på min väldigt blå skärm närmar sig hudtonen morot eller tomat och lär inte se bra ut i tryck.
På s.29 lider bilden lite av att kompositionen till höger i kombination med att bilden är på höger sida nästan får paret att "ramla ut" ur boken.

Tycker inte att hudtonerna är alldeles för orangea i tryck.. Men vitbalansen ligger långt över "autoläget", så en tydlig varm ton är det..

Kanske bilden på s29 skulle gjort sig bättre på vä sida av uppslaget...! Ska försöka komma ihåg sådana saker till nästa gång å..! :)

Mvh. Henke
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Några reflektioner:

Håller med om vitbalansen inomhus som är galet varm. Utgå från en neutral balans och värm sedan försiktigt upp bilden. Det måste inte vara helt färgneutralt men det bör kännas realistiskt med en touch av värme. Se till att du har samma balans i samtliga bilder från samma miljö.

För tight komposition skapar lite "klaustofobi" i bilderna - man vill ha mer för balansen. Tight beskärning kan vara läckert på närgångna porträtt men inte på helkropp/bröllop/naturbilder - lite svårt att justera i efterhand såvida du inte medvetet har croppat bilderna? Låt inte utrustningen vara orsaken. På bröllop måste du oavsett ha minst ett backup hus, så vill du fortsätta så har du en solklar anledning till att köpa ett till kamerahus. Och därmed ökar din flexibiltet med olika brännvidder.

Tiltning - mycket personligt men jag strävar efter att ha ett så neturalt ugångsläge som möjligt i råfilen - dvs fota rakt. Det går alltid att vrida till den lite efteråt i behandlingen om du känner att det passar motivet och känslan. Risken med att tilta kameran är att det (väldigt ofta) blir för mycket lutning och bilden kan inte räddas om du ångrar dig efteråt (eller att det blev för mycket.)

S/V och färg är snyggt i ett sammanhang... notera nu att jag menar en svartvit resp färgbild på samma sida/uppslag. Fall inte för den gamla effekten med färgade detaljer i en svartvit bild - kapitel ett i boken "big no no's". Men jag tror inte det var vad du menade...

Dukning. Bilder behövs men du kanske kan dra ner på antalet (jag hade tagit bort de två första). Kombinera också gärna en dukningsbild med en gästbild i samma miljö så det blir lite mer liv och ett trevligt samband.

Good work, keep it up!
 

MrGoose

Aktiv medlem
Många konkreta synpunkter, tack så mycket!! Angående s/v (alltså helt utan färg i.. ;-) ) Så var det jag va rädd för att dom svartvita bilderna kan se lite konstiga ut om man t ex hoppar fram o tillbaka på datorn mellan en färg o en s/v.... Därav vågade jag inte ta med några i albumen....

Mvh. Henke
 

Krisiun

Aktiv medlem
Många konkreta synpunkter, tack så mycket!! Angående s/v (alltså helt utan färg i.. ;-) ) Så var det jag va rädd för att dom svartvita bilderna kan se lite konstiga ut om man t ex hoppar fram o tillbaka på datorn mellan en färg o en s/v.... Därav vågade jag inte ta med några i albumen....

Mvh. Henke
Har sett både bra och dåliga exempel på hur man kan använda svartvit och färg i samma album. Finns ju inga direkta regler och det hänger mycket hur de hör ihop, berättar en historia,... I regel tycker jag det ser bättre ut att inte blanda på samma sida, ibland inte ens på samma uppslag. I vissa fall är ju t ex alla förberedelsebilder i svartvitt och sedan blir kyrkobilderna färg, då blir ju det en naturlig indikation att man gått vidare till "nästa kapitel". Experimentera själv. Svartvitt är ju effektfullt verktyg att styra fokus, på sidan 4 t ex kanske du flytta fokus från hårstylistens tröja till bruden/håret genom att göra bilderna svartvita?
 

MrGoose

Aktiv medlem
Har sett både bra och dåliga exempel på hur man kan använda svartvit och färg i samma album. Finns ju inga direkta regler och det hänger mycket hur de hör ihop, berättar en historia,... I regel tycker jag det ser bättre ut att inte blanda på samma sida, ibland inte ens på samma uppslag. I vissa fall är ju t ex alla förberedelsebilder i svartvitt och sedan blir kyrkobilderna färg, då blir ju det en naturlig indikation att man gått vidare till "nästa kapitel". Experimentera själv. Svartvitt är ju effektfullt verktyg att styra fokus, på sidan 4 t ex kanske du flytta fokus från hårstylistens tröja till bruden/håret genom att göra bilderna svartvita?

Det lät ju som ett kanonförslag med t ex s/v i förberedelser, sen kommer färgen med det lyckliga paret tillsammans!! Det tar jag med mig! :)

Mvh. Henke
 
ANNONS