Annons

Kan Elements 11 ersätta CS3?

Produkter
(logga in för att koppla)

malundin

Aktiv medlem
Sitter med en version av Photoshop CS 3 som inte klarar rawfilerna från nya kameran. Det mesta gör jag numera i Lightroom 4, men har ibland behov av perspektiv och lager och brukar då gå över till photoshop.

Frågan är om jag skulle klara mig med Elements 11, istället för att köpa CS6 alt koppla upp mig mot molnet för en månatlig summa som raskt drar iväg?

Jag har inte hängt med i utvecklingen av Elements och vet idag inte vilka funktioner som egentligen ingår.
 

afe

Aktiv medlem
Eftersom jag redan har Lightroom 4, så förstår jag inte kommentaren. Menar du att Lightroom 5 klarar perspektivförändringar och lagerhantering?
Perspektiv kan du räta upp i LR5, och du kan retuschera betydligt mer än i fyran. För mer avancerad bildbehandling krävs dock någon form av PS, och paketet med LR och PS CC för 99 euro i månaden tycker jag är mycket prisvärt. Du kan ju dock klara dig med enbart en ny LR och göra den grundläggande behandlingen där för att sedan öppna i din gamla PS för resten.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Perspektiv kan du räta upp i LR5, och du kan retuschera betydligt mer än i fyran. För mer avancerad bildbehandling krävs dock någon form av PS, och paketet med LR och PS CC för 99 euro i månaden tycker jag är mycket prisvärt. Du kan ju dock klara dig med enbart en ny LR och göra den grundläggande behandlingen där för att sedan öppna i din gamla PS för resten.
Menar du alltså att det inte fungerar med Elements 11, utifrån frågeställningen?
 

afe

Aktiv medlem
Nej, jag har ingen aning om hur det fungerar i elements - jag bara påpekar att det inte är jättedyrt att prenumerera på PS CC + LR om man redan har PS (vilket TS har enligt första inlägget). För mig är nån hundralapp i månaden billigt för de två programmen, men det är det förstås inte för alla.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Eftersom jag redan har Lightroom 4, så förstår jag inte kommentaren. Menar du att Lightroom 5 klarar perspektivförändringar och lagerhantering?
Du har problem med att öppna råfilerna i PS.
De filerna öppnar du i LR.
Fixa vad du skall i LR o mha HMV väljer du edit in PS för resten.
Då öppnas filen i PS.

PS använder råmotorn från LR o PS borde därmed inte behöva uppgraderas.
Det räcker om filen går att öppna i LR.
När sedan LR blir för gammalt pga att man köpte en ny kamera som inte stöds så får man vackert köpa sig ett nyare LR. Men det är inte så dyrt som PS.

Så har i alla fall jag förstått att det fungerar men det kan vara fel.
 

afe

Aktiv medlem
Du har problem med att öppna råfilerna i PS.
De filerna öppnar du i LR.
Fixa vad du skall i LR o mha HMV väljer du edit in PS för resten.
Då öppnas filen i PS.

PS använder råmotorn från LR o PS borde därmed inte behöva uppgraderas.
Det räcker om filen går att öppna i LR.
När sedan LR blir för gammalt pga att man köpte en ny kamera som inte stöds så får man vackert köpa sig ett nyare LR. Men det är inte så dyrt som PS.

Så har i alla fall jag förstått att det fungerar men det kan vara fel.
Det är nog så det fungerar, men som jag försökt skriva så kommer det en variant där man betalar en hundring i månaden - är det dyrt?
 

Hanne2

Aktiv medlem
Sitter med en version av Photoshop CS 3 som inte klarar rawfilerna från nya kameran. Det mesta gör jag numera i Lightroom 4, men har ibland behov av perspektiv och lager och brukar då gå över till photoshop.

Frågan är om jag skulle klara mig med Elements 11, istället för att köpa CS6 alt koppla upp mig mot molnet för en månatlig summa som raskt drar iväg?

Jag har inte hängt med i utvecklingen av Elements och vet idag inte vilka funktioner som egentligen ingår.
Hej !

Vet inte vad du menar med perspektiv. Diverse korrigeringar går att göra i Elements. Lagermasker finns från och med version 9.

En nackdel med Elements är att den inte finns i en 64 bitars version. Alla funktioner fungerar inte med 16 bitars färgrymd. Vet inte exakt vilka.

Just nu finns Elements 11 att köpa för 39 Euro på Amazon.de, bara till och med i dag. Ingen stor investering. Snart kommer en ny version.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Om man köper CS ja och använder det flitigt.
Har man LR och gör småjusteringar i photoshop så är det snorigt dyrt.
 
ANNONS