Annons

Fotografer vs allmänheten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Tycker mig se en hyfsad skillnad i hur "allmänheten" bemöter oss som kommer med en kamera runt halsen nuförtiden jämfört med för ngn handfull år sedan.
Ska fördjupa mig lite i hur jag menar och tänker, så får vi se om det finns fler än jag som reflekterat över detta.

För kanske 5-10år sedan (antagligen innan DSLR) blivit ngt som återfinns i rätt många hem) så upplevde jag att det var ett enklare klimat att släpa med sig kameran.
Antingen blev det ngn typ av respekt över det hela.
"Han måste vara från tidningen, annars skulle han aldrig gå runt med en sån kamera"
Eller:
"Han är seriös i sitt fotande och självklart underlättar vi om vi kan"

Nuförtiden upplever jag det bitvis som om allmänheten nästintill har tröttnat på kameror?
Att det blir lite vardagsmat av det hela och man inte bryr sig alls om att ngn kanske försöker ta bra bilder, då man är så van att DSLR kameror finns överallt. Kanske dom rent av stör sig på det?
Upplever det inte alls lika enkelt att få bedriva sin hobby ostört utan att folk ställer sig mitt i vägen.
Observera att jag inte menar att folk ska gå omvägar, men man kan iaf se sig för och inte näst intill uppenbart byta sida på vägen så man bara måååååste raggla in mitt framför.

Ser alla poängen? Frågeställningen? Frågor?
Bra, då kör vi!

/Tobbe
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tror att iphone har mer att göra med den ändrade attityden i den mån den finns än DSLRs. Tack vare iphone är folk mer medvetna om hur lätt det är att sprida digitala bilder, och blir därför mer misstänksamma och oroliga att bilden kommer att hamna på något olämpligt ställe.
 

Mike H

Aktiv medlem
Jag tycker att folk är förvånansvärt observanta och tillmötesgående när jag är ute och fotar. Både här hemma och utomlands. Till och med när man är på en populär fotoplats med många som vill ta en bild. Det gäller även dom som inte själva fotograferar.
Kanske att jag ser väldigt proffsig ut när jag är ute och fotar?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag tycker att folk är förvånansvärt observanta och tillmötesgående när jag är ute och fotar. Både här hemma och utomlands. Till och med när man är på en populär fotoplats med många som vill ta en bild. Det gäller även dom som inte själva fotograferar.
Kanske att jag ser väldigt proffsig ut när jag är ute och fotar?
Ja, att få folk att hålla sig undan brukar inte vara något problem, problemet är väl snarare folk som inte vill vara med på bild.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tror också att den uppenbara risken att den som fotograferas riskerar att respektlöst bli publicerad på internet gör att få, inklusive mig själv, vill vara med på obekanta människors bilder.
Tidigare fanns ju inte den möjligheten.

Att folk inte flyttar på sig för en fotograf längre beror nog på att "alla" numer är fotografer. Det skulle inte funka att gå och huka sig hela tiden :).

Ett exempel när jag (med stor kamera och stort objektiv) fotade min dotter vid Tännforsen i sommar ställde en dam sig bredvid henne och bara stod där som om hon ville vara med i familjealbumet. Det var i övrigt folktomt på platsen just då men hon hade ju allemansrätten på sin sida.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag tror också att den uppenbara risken att den som fotograferas riskerar att respektlöst bli publicerad på internet gör att få, inklusive mig själv, vill vara med på obekanta människors bilder.
Tidigare fanns ju inte den möjligheten.

Att folk inte flyttar på sig för en fotograf längre beror nog på att "alla" numer är fotografer. Det skulle inte funka att gå och huka sig hela tiden :).

Ett exempel när jag (med stor kamera och stort objektiv) fotade min dotter vid Tännforsen i sommar ställde en dam sig bredvid henne och bara stod där som om hon ville vara med i familjealbumet. Det var i övrigt folktomt på platsen just då men hon hade ju allemansrätten på sin sida.
Tur att inte kling och klang var där. Fota dotter med stor kamera skulle säkert vara suspekt i deras ögon. Hur som helst kunde du ju bett damen flytta sig några ögonblick. Det brukar gå bra om man ber snällt.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag tror också att den uppenbara risken att den som fotograferas riskerar att respektlöst bli publicerad på internet gör att få, inklusive mig själv, vill vara med på obekanta människors bilder.
Tidigare fanns ju inte den möjligheten. .
Varför är det respektlöst att bli publicerad på Internet?
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag har fotograferat i många år, sedan slutet av 50-talet, under alla de gångna åren, aldrig vid något tillfälle mött en negativ attityd.
Om kameran är analog (film) eller digital spelar väl ingen roll, märkligt att tro, att den sk. allmänheten skulle uppträda olika beroende på vilken kameratyp fotografen håller i.
Vilka risker tar den sk. allmänheten, om eventuellt den tagna bilden kommer upp på Internet?
Vågar vi, den sk. allmänheten gå utanför vår bostad numera, nästan alla runt omkring, bär ju på en mobilkamera?
Vi lever farligt! :)
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Jag har fotograferat i många år, sedan slutet av 50-talet, under alla de gångna åren, aldrig vid något tillfälle mött en negativ attityd.
Om kameran är analog (film) eller digital spelar väl ingen roll, märkligt att tro, att den sk. allmänheten skulle uppträda olika beroende på vilken kameratyp fotografen håller i.
Vilka risker tar den sk. allmänheten, om eventuellt den tagna bilden kommer upp på Internet?
Vågar vi, den sk. allmänheten gå utanför vår bostad numera, nästan alla runt omkring, bär ju på en mobilkamera?
Vi lever farligt! :)
Kamerans typ spelar ingen egentlig roll, precis som du säger :)
Det jag åsyftade är att för X antal år sedan var systemkameror inte fullt lika vanliga som idag.
Sett över tid har det varit en lavinartad ökning av systemkameror hos "gemene man". Tidigare har väldigt många nöjt sig med kompaktkameror. Men tack vare teknikens framsteg, sänkta priser och allmän tillgänglighet och reklam börjar digitala systemkameror flytta in i fler hushåll.

Att säga att jag har fått ett dåligt bemötande är fel, men jag upplever fler tillfällen då folk medvetet eller omedvetet kliver rakt in i en fotosituation nuförtiden än tidigare.
Min reflektion blir då att något har hänt. Antagligen tack vare mängden kameror i omlopp...
Detta kanske skapar ngn form av likgiltighet hos folk?
Man är så van att se kameror överallt så man skiter i det? Eller så stör man sig på det?

Visst är det så att publicering på nätet kan vara ett problem för många. Men det handlar främst om hur och vad man fotar.
Ställer man sig på en öde plats, mitt på stan, eller på en lekplats. Så kommer reaktionerna variera. Alla som tar bilder och lägger upp har inte sunt förnuft, tyvärr.

/Tobbe
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har fotat sedan 1980 och det verkar vara en väsentlig skillnad då mot nu.
Så fort man drar fram en systemkamera nu så reagerar folk vilket de inte gjorde förr.
Jag har personligen blivit lite fegare nu (gatufoto). Har mött folk som har mycket att säga om att jag tar bilder på offentlig plats. Om man däremot smäller upp ett stativ mitt i stan , så reagerar man inte på samma sätt. Folk tror då att man är proffs och skall fota ett speciellt objekt. Där har man chansen att fota folk som intet ont anande hamnar på bild samtidigt som man dessutom får skakfria bilder....trådlös utlösare kan göra underverk i det läget.
Sätt upp kameran i en gatukorsning som är livligt trafikerad (människor) med en hyfsad vidvinkel så skall ni se. Stå några meter ifrån och exponera....ingen kommer att reagera negativt!
 

larsborg

Aktiv medlem
Det jag åsyftade är att för X antal år sedan var systemkameror inte fullt lika vanliga som idag.
Sett över tid har det varit en lavinartad ökning av systemkameror hos "gemene man". Tidigare har väldigt många nöjt sig med kompaktkameror.

/Tobbe
Det såldes enbart systemkameror, under 50-60-70-80-90-talet, till den seriösa fotografen.
Alltså, under den analoga fototiden var systemkameror mycket vanliga.
Dina X antal år är nog ganska få, men du relaterade ändå till, hur det var under den analoga fototiden.
Under många år, under den analoga fototiden var en kompaktkamera inte lika "vass" i sin optik.
Men, under senare delen av 70-talet blev det en förändring, - 35 mm analoga kompaktkameror kom fram på marknaden, med nästan lika "vass" fast optik, som en systemkamera, t.ex. Minox 35 och Olympus XA,
Nu är vi tillbaka, i samma förändring, - digitala systemkameror tappar sakta marknad, avancerade kompaktkameror och mobilkameror tar över.
Ja, priserna har gått kraftigt ner, de senaste 10 åren, på alla typer av digitala kameror
 
ANNONS