Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpa bilder i m-, tv- & av-läge canon 70d

Produkter
(logga in för att koppla)

Wernerlich

Avslutat medlemskap
Hej!
Min kamera canon 70d har börjat få suddiga bilder när jag kör långa slutartider i m,tv&av-läget. Det ser nästan ut som att jag dubbelexponerat bilden och flyttat kameran 1mm mellan bilderna. Kameran har legat 100% stilla.
Det konstiga är att det ej blir suddigt när jag kör bulb med samma inställningar..

Jag fick problemet en gång tidigare men löste det genom att återställa alla inställningar i kameran men den här gången hjälper inte det. Har även formaterat kortet.

Vad kan det vara för problem?
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Hej!
Min kamera canon 70d har börjat få suddiga bilder när jag kör långa slutartider i m,tv&av-läget. Det ser nästan ut som att jag dubbelexponerat bilden och flyttat kameran 1mm mellan bilderna. Kameran har legat 100% stilla.
Det konstiga är att det ej blir suddigt när jag kör bulb med samma inställningar..

Jag fick problemet en gång tidigare men löste det genom att återställa alla inställningar i kameran men den här gången hjälper inte det. Har även formaterat kortet.

Vad kan det vara för problem?
Låter konstigt… har du deaktiverad IS i objektivet?
 

AWid

Aktiv medlem
Nej men det har inte varit problemet tidigare..
Men kan ju vara nu:) Symptomen du beskriver stämmer överens med de problem som kan uppstå med vissa objektiv när bildstabilisering är påslagen och kameran står på stativ. Brukar vara mest synligt vid exponeringstider runt 1/5 - 1 sekund. Testa. Om inte annat kanske du kan utesluta detta alternativ och leta efter något som förmodligen är dyrare att åtgärda:)
 

PMD

Aktiv medlem
Prova att sätta kameran på ett stadigt stativ. Det kan kanske eliminera en eventuell skakning inducerad av spegeln som märks när kameran ligger löst på en yta.

Vilka slutartider har du använt när du har sett den här effekten?
VIlka tider har du använt i B-läget?
 

Wernerlich

Avslutat medlemskap
Men kan ju vara nu:) Symptomen du beskriver stämmer överens med de problem som kan uppstå med vissa objektiv när bildstabilisering är påslagen och kameran står på stativ. Brukar vara mest synligt vid exponeringstider runt 1/5 - 1 sekund. Testa. Om inte annat kanske du kan utesluta detta alternativ och leta efter något som förmodligen är dyrare att åtgärda:)
Alltså!!!! Så sjukt! Har ca 8000 exponeringar med det här objektivet och har bara strulat en gång innan och då löste jag det genom att nollställa kameran.. den här gången så funkade det att stänga av is.. skumt att det ändå blev skarpt i Bulb läget..

Tusen tack för tipset! Ska på semester på Tisdag och var helt förtvivlad över att kameran strulade så blev grymt lättad!!
 

AWid

Aktiv medlem
Tusen tack för tipset! Ska på semester på Tisdag och var helt förtvivlad över att kameran strulade så blev grymt lättad!!
Jag drabbas också fast jag vet om problemet:) För mig handlar det om glömska att stänga av när stativet används (och sätta på när stativet inte används). Men som jag nämnde tidigare - för vissa objektiv fungerar VR (IS) även med stativ medan för andra objektiv blir det den effekt du beskrev. Hoppas du får en fin semesterresa.
 
ANNONS