Annons

Enklare hemmastudio

Produkter
(logga in för att koppla)

anders100

Medlem
Hej!

Undrar om någon vänlig teknisk person kan hjälpa mig?

Vill börja lära mig ta lite bilder i enkel studiomiljö..! Har en Eos 760d, en 430ex2 och en yongnuo 565ex2
som jag försöker lösa ut med en PocketWizard Mini TT1+AC3 och en TT5 på vardera blixt.

Tycker jag har testat allt nu och det fungerar extremt kasst. Ibland löser bara den ena blixten ut (ofta så), ibland båda, ibland ingen alls. Rätt som det är fungerar allt perfekt och då tänker jag att nu jäklar..! Så stänger jag av och nästa dag gör jag absolut inga förändringar utan bara fortsätter där jag slutade och då fungerar ingenting igen..!
Kan också få en blixt att lösa ut perfekt hela tiden och så riktar jag kameran 20 cm åt ett annat håll och då blir det bom varje gång. Även Testknappen på TT1 är stendöd. Samtliga prylar är helt nya.

Kan det vara någon intällning i kameran som stör på något vis eller en inställning i blixtarna?

Mycket tacksam för alla tips/Vänligen Anders
 

Mats G

Aktiv medlem
1. Ar dom avsedda för Canon?
2. Är batterierna färska och bra (jag använder inte laddningsbara i PW)
3. Gör du en testfoto på 1/125 sek?
4. Överensstämmer mjukvaran i dina enheter (det går att uppgradera dem)
5. Är kontaktytorna rena?

Det kan finnas många orsaker till att dom inte fungerar.
Har använt mina under flera år nu, i bland missar dom man stänger av/ på för att ta olika exp. men det är inget större bekymmer för mej.
 

anders100

Medlem
Hej!

Det är för Canon, nya batterier, har testat i alla möjliga slutartider under max synktid, kontaktytorna är rena eftersom allt är nytt också. Har kollat det extra och det ser perfekt ut.
Men det där med mjukvaran skulle kanske kunna vara en tänkbar lösning kanske. Synd bara att jag är så teknikblåst.. :)
Tänkte att kanske wifi och nfc:n stör ut sändaren på något vis, så stängde av dem. Men ingen större skillnad där. Konstigt nog så verkar det fungera bättre, men långt ifrån bra, på kanal 2 istället för på ettan.
Canonblixten verkar också mer allert. I eftermiddag trodde jag helt säkert att äntligen fungerade allt. Testade det om och om igen och blixtarna löste ut till 99%. Så stängde jag av och kom hem nu för att testa igen utan att göra några ändringar alls. Och gissa vad... Suprice.. ingenting fungerar!!!

Stort tack för ditt svar.

Ska se om jag lyckas uppdateraprylarna. Låter vettigt i mina öron i alla fall. Kan inte gissa mig till något mer nu. Har slut på ideer!

Vänligen / Anders
 

Mats G

Aktiv medlem
När mina krånglat någon gång så har det nästan alltid haft med knappcellbatteriet i sändaren att göra. Sitter det år rätt håll?

Du får ladda ner mjukvara från deras hemsida för att uppgradera enheterna.
 

anders100

Medlem
Trordet sitter på rätt håll! Men när du säger det, så blir jag osäker. Ska kolla det så fort som möjligt. Det skulle ju varit guld om något så enkelt hade varit boven i dramat :) Hade Yn utlösare innan som jag bara hann prova lite snabbt och insåg att de löste ut när dem själv ville ungefär. Tänkte att jag köper dessa istället efter tips om tillförlitlighet, så fungerar dessa ännu sämre än vad yn-prylarna gjorde. Låååång näsa..!!
Men det måste helt enkelt vara något som är fel.

Ska gå in och försöka mig på och uppdatera med. Sen kan man inte göra mycket mer än så, känns det som.

Mvh Anders
 

Mats G

Aktiv medlem
Sätter du på grejorna i rätt ordning? Uppifrån och ner. Sändare kamera.Blixt, mottagare. Sen ska det ju vara på samma kanal...
 

anders100

Medlem
Hej igen!

Jo kanaler och inställningar är rätt. Det kan till och med jag lista ut :) Mer teknikblåst när det kommer till datorer och finlir. Tex nu att uppdatera prylarna som säkert behövs. Tänkte direkt att det kommer jag nog aldrig att fixa. Var på väg att ge upp och ringa Mattssons Foto i Lund istället och be dem göra det. Så helt plötsligt fungerade det..Tur antagligen för jag har ingen aning om vad jag gjorde!
Stör mig friskt att jag är så blåst på sånt här men tror dem är uppdaterade nu faktiskt. Mot alla odds..!
Och du kan ha rätt med batteriet i sändaren också. När man klickar igång den blinkar det till i grönt ett par gånger, men efter en stund börjar det faktiskt blinka orange. Det tänkte jag inte på först. Det bör ju indikera att det är slitet. Köper ett nytt på Biltema måndag morgon och sen får man väl hålla tummarna helt enkelt!

Är dig mycket tacksam för din hjälp, det är din förtjänst om det fungerar!
 
Senast ändrad:
ANNONS