Annons

Sony A6300 vs A6500

Produkter
(logga in för att koppla)

"klick"

Aktiv medlem
Väldigt intressant!
Ska bli jätteroligt att se vad du kommer fram till och hur resultatet blir. Kan kanske initiera ett intresse hos fler här.

Om det blir någon av dessa kameror så är Sony-forumet rätt ställe att posta sådant.

Har inget sådant klipp liggandes "på hyllan", men tänkte ta mig ut och filma lite med A6500.

Kruxet är att jag ligger nedbäddad med hosta och feber, så jag orkade inte idag. Kan nog pallra mig ut under morgondagen.


/Mats
Krya på dig, ingen brådska alls, det mest av tillbehören kommer med snigelposten från kina så tar nog ett tag innan allt är hemma ändå !

Roligt att det blev lite diskussion. :)

Apro på bra med ljus som fler skrev om så håller jag på att fixa med det. Har letat runt på ebay efter lämpligt ljuskälla men hittade inget bra så jag bestämde mig idag för att rota runt i hobbylådorna och hitta lite led prylar jag skulle haft till ett annat projekt för länge sen.

Efter en hel del lödande och meckande fick jag ihop en ljusrigg (utan diffusor än sålänge)
Hjärtat är en Cree XHP70 LED.
6500K
Maximum drive current: 4800mA (6V), 2400mA (12V)
7mm x 7mm
Maximum light output: up to 4022lm @ 32W
Low thermal resistance: 0.9°C/W
White
Binned at 85º
Wide angle: 120º
Unlimited floor life at ≤ 30ºC/85% RH
Reflow solderable - JEDEC J-STD-020C
Electrically neutral thermal path.

Drivs av en RC6Flex som är gjort för RC(Radiostyrt) belysning. Den har 16steg. I videon drar jag upp den till steg 10 innan det kändes aningen obehagligt ljust !

Reglaget är en servotestare som man testar RC servon och dylikt med.
Det som saknas nu är en bra diffusor. Funderar på en såndär vit plastmugg...
Blev kanske aningen offtopic. Skapar en ny tråd sen med bygget sen. Tack för all input om kamerorna i denna tråd !

Video nedan.

https://youtu.be/6RUWsrdUJoU
 

PMD

Aktiv medlem
Väldigt intressant!
Ska bli jätteroligt att se vad du kommer fram till och hur resultatet blir. Kan kanske initiera ett intresse hos fler här.

Om det blir någon av dessa kameror så är Sony-forumet rätt ställe att posta sådant.
Nej, frågeställningarna, problemen och lösningarna är generella så det är bättre att skriva om det i något mer generellt forum, t.ex. Fototeknik.
 

"klick"

Aktiv medlem
Lite funderingar.

Begränsningen till 24/30fps och rolling shutter är något jag fundera en del på senaste dagarna och om jag ska vänta på nån annan kamera men har nu testat interpolera frames på några makroklipp från 24fps till 60fps och det funkar faktiskt förvånansvärt bra ! Vid macro vill iaf jag inte ha filmeffekt med judder utan dokumentärkänsla och det får man med den högre bildhastigheten som 60fps.
4K 60FPS finns jue inte på nån kamera än vad jag sett förutom kommande Panasonic GH5 men den kostar bra mycket mer än vad jag vill lägga ut.

Tror tekniken att interpolera funkar extra bra på makro just för att man oftast har kameran still och att det mesta av bilden är ur fokus så det är inte så mycket detaljer den behöver jobba med. Kan tyvärr inte ladda upp det jag testat på då det inte är mina filmer men blev helt klart mer positiv till kameran med detta då 24 och 30fps är i underkant för mig, speciellt med rolling shutter som är väldigt hög på Sonyn enligt vad jag sett.

Se länk. http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?303559-Measuring-rolling-shutter-put-a-number-on-this-issue!

Körde denna guide för att interpolera.
Mycket enkelt att göra med denna preset/plugin som körs i tutorialen till After Effects.
Finns säkert liknande funktion till andra program.

http://www.videocopilot.net/tutorials/frame_rate_converter/
 
ANNONS