Annons

Cross process C41 film i B&W kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

Nemesis

Aktiv medlem
Har konstaterat att jag troligen har en hel del gammal kemi, jag har också en hel del gammal Kodak Gold 400 i frysen så jag hade tänkt prova en cross process. Någon som provat detta och kan ge en vägledning.

Exponera enligt ISO eller över/under?

Framkalla i D76 alt Paterson FX-39 (om den inte är kass), koncentrat eller utspätt? över eller under framkalla?

Alla tips, hörsägen eller rykten är välkommna.

tack på förhand

/Peter
 

millhouse

Aktiv medlem
Har konstaterat att jag troligen har en hel del gammal kemi, jag har också en hel del gammal Kodak Gold 400 i frysen så jag hade tänkt prova en cross process. Någon som provat detta och kan ge en vägledning.
Exponera enligt ISO eller över/under?
Framkalla i D76 alt Paterson FX-39 (om den inte är kass), koncentrat eller utspätt? över eller under framkalla?
Alla tips, hörsägen eller rykten är välkommna.
tack på förhand
/Peter
Hej Peter.
Som du säkert vet så är det vanligaste "crossen" C-41 til E-6 eller tvärt om.
Nej, jag har inte gjort ditt tilltänkat "cross-projekt". Risken med som du skriver gammal kemi att reusltatet blir där efter. Det blir nog bara att prova och du får gärna redogöra för reslutatet.
Det blir spänande och hör det resultatet.
 

Nemesis

Aktiv medlem
Kommer ihåg att med ett sådant försök så blir negativen blanka, passar inte sinsemellan.
Med tanke på mängden bilder på Flickr där C41 film är framkallad i D76 så har du nog fel...
C41 är i princip 3 lager med s/v film på varandra med filter imellan.
Eftersom jag skall skanna filmen så spelar den oranga basen ingen roll...
 

Nemesis

Aktiv medlem
Jag får helt enkelt ta en testrulle och gaffla +/- 2 steg med lite olika motiv och klippa ner i 4 bitar och framkalla lite olika länge, så blir kanske något bra.

Flickr är faktiskt en guldgruva när det gäller cross process, ett hett tips var att fixera längre än vanligt, 2 eller 3 ggr vanliga tiden för s/v film...
 

virvar

Aktiv medlem
Med tanke på mängden bilder på Flickr där C41 film är framkallad i D76 så har du nog fel...
C41 är i princip 3 lager med s/v film på varandra med filter imellan.
Eftersom jag skall skanna filmen så spelar den oranga basen ingen roll...
Jag måste blanda ihop denna med någon annan metod isf.
 

Nemesis

Aktiv medlem
Tack Johan,
ser att jag frågade om tider i det blogginlägget, för nästan exakt 1 år sedan...
Tror jag skall dokumentera mina frågor och svar så jag slipper fråga flera gånger, blir bara pinsamt...
 

tedmaster

Medlem
Jag får helt enkelt ta en testrulle och gaffla +/- 2 steg med lite olika motiv och klippa ner i 4 bitar och framkalla lite olika länge, så blir kanske något bra.

Flickr är faktiskt en guldgruva när det gäller cross process, ett hett tips var att fixera längre än vanligt, 2 eller 3 ggr vanliga tiden för s/v film..

funkar utmärkt för mig d76 1+1 fast lite längre tider körde en gammal kodak 100 asa 12 min kunde kört nån minut till
 
ANNONS