Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bell & Howell Dial som inte vill.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ariis

Medlem
Jag har en gammal oanvänd B&H Dial kamera som uppför sig underligt tycker jag. När jag försöker spänna fjädern så snurrar filmframdragningen med. Reparatören säger att fjädern är kass och att jag skall slänga kameran. Jag tycker att om fjädern är kass så borde inte filmframdragningen fungerar och hoppas väl på ett mirakel. Tänkte nämligen sälja kameran om den varit bra. Tog en hel rulle utan problem i höstas och den är använd högst tio gånger. Är det någon av er, fotovänner, som vet mer om detta problemet så vore jag tacksam för svar.
 

Bilagor

bildsten

Aktiv medlem
Vi hade mycket skoj med vår Canon Dial, det ser ut som en sådan på din bild fast den har blivit utsatt för "badge engineering", i slutet av 60-talet innan den drabbades av samma fel. Det är en spärr i uppdragningsmekanismen som lagt av om jag minns rätt. Ett annat fel som drabbade modellen var att den inte slutade fotografera när man släppte avtryckaren utan exponerade tills fjäderspänningen tog slut. Vi slängde vår kamera i samband med en flytt för några år sedan men upptäckte faktiskt en broschyr nyligen i någon låda. Det finns säkert någon gammal erfaren reparatör någonstans som kan fixa din kamera, men det lär kosta en hel del.
I min broschyr finns det en anteckning att den kostade 376 kr inkl moms och väska.
,
 

Bilagor

beetle

Aktiv medlem
Har både en Canon och en Bell, bägge har trasiga fjädrar. Har du provat med en kasserad film eller simulerat en film? Finns ett litet vred som filmen drar fram och som spänner slutaren och en pigg som luckan trycker in och som frikopplar frammatningsmekanismen tror jag?? Vet inte exakt för mina fungera ju inte :(
 

bildsten

Aktiv medlem
Är det någon som vill ha den broschyr som jag visat ovanför? Först till kvarn i så fall...
 

bildsten

Aktiv medlem
Då får du antingen skriva in adressen här eller via min mejl så skickar jag den tämligen omgående.
 

kip.4195

Medlem
Jag har en gammal oanvänd B&H Dial kamera som uppför sig underligt tycker jag. När jag försöker spänna fjädern så snurrar filmframdragningen med. Reparatören säger att fjädern är kass och att jag skall slänga kameran. Jag tycker att om fjädern är kass så borde inte filmframdragningen fungerar och hoppas väl på ett mirakel. Tänkte nämligen sälja kameran om den varit bra. Tog en hel rulle utan problem i höstas och den är använd högst tio gånger. Är det någon av er, fotovänner, som vet mer om detta problemet så vore jag tacksam för svar.
Du måste ha en film i kameran eller hålla på frammatningen för att kunna spänna fjädern.
 
ANNONS