Annons

Hur kolla att vit bakgrund i bild är 100% vit utan någon ton?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller på med ett skivomslag och jobbar med en bild som består av en text som är handskriven med tuschpenna på vitt papper och inscannad. Bilden är i läge CMYK, 8-bitar.
Vad jag kan se finns det ingen ton i det vita. Tar ”prover” med pipetten på olika ställen i det vita och det står 0% på C M Y K.
Men ändå orolig att det ska finnas nån svag ton som dyker upp i trycket - bilden är mindre än omslagsytan och kommer att ligga mot en vit bakgrund på baksidan, så jag vill inte att det ska synas nåt där bilden ligger mot bakgrunden.

Finns det nåt sätt i Photoshop att säkerställa att allt det vita i bilden är 0%?
 

Jewster

Aktiv medlem
Hm.
Någon kan säkert detta bättre än jag.
Men när jag själv gjort liknande saker har jag skapat ett genomskinligt bakgrundslager, markerat allt det vita med trollstaven (lämplig toleransnivå och förfinad kant på markeringen) och deletat allt det vita.
Då har jag en svart handskriven text med transparent bakgrund att lägga på vilken bakgrund som helst.

För att då säkerställa att jag inte har några vita små fläckar eller skarvar kvar lägger jag en mörkt färgad (tex röd eller annat väl kontrasterande) bakgrund under texten. Då ser man väl om det lyser någonstans. Bort med det i så fall.
Sen spara ner texten som PNG med transparent bakgrund. Därefter lägga den mot den bakgrund jag önskar.

Då tror jag man är ganska 100%-ig att det blir bra.

Finns säkert andra sätt med två knapptryckningar som nåt proffs kan svara med.
Men tills dess, så tror jag ovanstående kommer funka finfint för dig.

EDIT: Detta funkar såklart bäst om texten är hårt kontrasterad utan gråtoner eller graderingar. Men om det som i ditt fall inte ens nu kan skönjas något annat än vitt så är nog en liten felmarginal inget problem, eftersom din bakgrund ändå är vit. En yttepytte-miss kommer inte synas.
Det viktigaste är ju att det inte är någon nyansskillnad i kanterna runtom så det blir en skarp fyrkant med liten skillnad. Det kommer såklart synas.
 

mombasa

Aktiv medlem
Kontrollera bilden i nivåer. Finns det några staplar i spannet 245-255? Håll ner alt-knappen och dra vitpunkten mot vänster. När dyker den första pixeln upp på bilden? Kolla därefter med pipetten i de områdena. Har du ett cmyk värde understigande 4-5% hamnar det inom slarvmarginalen om det ska tryckas offset.
Du kan välja att markera det vita området med förslagsvis markera- färgområde. Och sedan måla rent vitt i markeringen med hink eller pensel.
Undvik Png i printsammanhang.
 

mombasa

Aktiv medlem
Kontrollera bilden i nivåer. Finns det några staplar i spannet 245-255? Håll ner alt-knappen och dra vitpunkten mot vänster. När dyker den första pixeln upp på bilden? Kolla därefter med pipetten i de områdena. Har du ett cmyk värde understigande 4-5% hamnar det inom slarvmarginalen om det ska tryckas offset.
Du kan välja att markera det vita området med förslagsvis markera- färgområde. Och sedan måla rent vitt i markeringen med hink eller pensel.
Undvik Png i printsammanhang.
Och menar då så klart det område du tänker att det ska vara vitt. Jag börjar bli lite kall om fötterna när det gäller slarvmarginalen. Det beror lite på vilket papper och vilket linjeraster tryckeriet tänker sig. Men detta gäller offset. Tryggast är så klart att göra det vitt.
 

Pekka M

Aktiv medlem
Du kanske kan komplettera redan föreslagna åtgärder med att köra generöst med "feather" (ludd) på bildens kanter. Om det mot förmodan finns en nyansskillnad, så blir det i alla fall ingen skarp kant som syns.
 

HenryB

Aktiv medlem
Håller på med ett skivomslag och jobbar med en bild som består av en text som är handskriven med tuschpenna på vitt papper och inscannad. Bilden är i läge CMYK, 8-bitar.
Vad jag kan se finns det ingen ton i det vita. Tar ”prover” med pipetten på olika ställen i det vita och det står 0% på C M Y K.
Men ändå orolig att det ska finnas nån svag ton som dyker upp i trycket - bilden är mindre än omslagsytan och kommer att ligga mot en vit bakgrund på baksidan, så jag vill inte att det ska synas nåt där bilden ligger mot bakgrunden.

Finns det nåt sätt i Photoshop att säkerställa att allt det vita i bilden är 0%?
Som sagt det finns många sätt. En annan variant är att frilägg texten, skapa en ny bild med vit bakgrund och klistra in texten. För att frilägga kan man använda sig av bla. magic wand tool, quick selection tool, color range, pen tool etc. Kika på tuben för guider, sökord "cut out".
 

martinator

Aktiv medlem
Håller på med ett skivomslag och jobbar med en bild som består av en text som är handskriven med tuschpenna på vitt papper och inscannad. Bilden är i läge CMYK, 8-bitar.
Vad jag kan se finns det ingen ton i det vita. Tar ”prover” med pipetten på olika ställen i det vita och det står 0% på C M Y K.
Men ändå orolig att det ska finnas nån svag ton som dyker upp i trycket - bilden är mindre än omslagsytan och kommer att ligga mot en vit bakgrund på baksidan, så jag vill inte att det ska synas nåt där bilden ligger mot bakgrunden.

Finns det nåt sätt i Photoshop att säkerställa att allt det vita i bilden är 0%?
Frilägg texten och låt bakgrunden vara transparent. Sen löser InDeisgn resten...
 

iSolen.se

Guest
Håller på med ett skivomslag och jobbar med en bild som består av en text som är handskriven med tuschpenna på vitt papper och inscannad. Bilden är i läge CMYK, 8-bitar.
Vad jag kan se finns det ingen ton i det vita. Tar ”prover” med pipetten på olika ställen i det vita och det står 0% på C M Y K.
Men ändå orolig att det ska finnas nån svag ton som dyker upp i trycket - bilden är mindre än omslagsytan och kommer att ligga mot en vit bakgrund på baksidan, så jag vill inte att det ska synas nåt där bilden ligger mot bakgrunden.

Finns det nåt sätt i Photoshop att säkerställa att allt det vita i bilden är 0%?
Jepp, detta är en standardgrej för att kolla att ett område är jämnt: Skapa ett "error correction" layer, en vanligt kurvlager som du drar i extremt lågt eller högt. Så ser du lätt om det inte är perfekt vitt eller svart i bakgrunden.

Sen brukar jag låta photoshops bakgrund vara svart eller vit också.
 
ANNONS