Annons

Antelope Canyon

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Antelope Canyon är ett ställe som jag ska besöka på min usa-resa. Men blir lite fundersam här.
Läser man om det och kollar youtube så verkar det som många skriver att man tar en guidad buss som kör en till canyonen. Men kollar man på kartor och på google earth så finns det ju en parkering som inte verkar ligga alls långt ifrån själva grottorna.

har sett videor där folk både åker den där bussen (som tydligen tar runt 20min) och folk som går. och enligt google earth är det inte långt alls att gå från parkeringen.

Så hur ligger det till? hur gör man för att ta sig dit egentligen? det är lower canyon som jag tror jag vill till, men båda ligger ju nära varann så det kanske blir båda.

för mig ser det väldigt smidigt ut att parkera på parkeringen och promenera bort till grottorna 1-2km bort.

någon som varit där och kan berätta lite om stället och hur man ska lägga upp det :)

Ska förövrigt tälta på ett campingställe i Page som ligger några minuter bort.
 

AWid

Aktiv medlem
Har inte varit där, så jag kan inte ge någon återkoppling på dina frågor. Men jag tänkte ändå tipsa om en youtubefilm av Serge Ramelli som lite beskriver hur det är att fotografera i Antelope Canyon. Du kanske har sett den, men annars finns den här.
Om du tänker resa runt i västra USA så är ett tips från min sida att besöka Death Valley. Ett otroligt fascinerande ställe som jag själv gärna skulle vilja åka tillbaka till (och då också besöka Antelope Canyon och Zion NP). Om du åker till DV så boka in åtminstone 3 dagar. En del bilder från DV finns här.

Redigerad: Något fel på första länken:) Försök här.
 

PMD

Aktiv medlem
Antelope Canyon ligger på Navajo-mark, så det är Navajo Nation som har hand om den och som tar ut besöksavgifter och säljer fototillstånd.

En ett par år gammal websida som beskriver vad man kan vänta sig finns här.

Tillägg: och där vaknade Navajo Tribal Parks webserver som förhoppnings vis ger aktuell information.

Fototillstånd är lite smådyrt.
 

ola_nilsson

Aktiv medlem
Vi var i Antelope Canyon (lower) i somras. Vi hade hyrbil, körde hela vägen fram till Ken's tours:

https://www.google.se/maps/place/Ken's+Tours/@36.5741308,-111.6540443,8z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xa223897336f581a1!8m2!3d36.9026855!4d-111.4113235?hl=sv

När vi kom fram var det mycket varmt och jag var orolig för hur vi skulle klara oss. Vi var här den 14 juli. Men från parkeringen vid Ken's så gick man bara några hundra meter ovan jord. När man kom ner under marken var klimatet riktigt skönt. Så det behöver man inte oroa sig för.

Vi gick turen för icke fotografer (skillnaden är att man inte får ha stativ). Guiden var duktig i att berätta, svara på frågor och även visa olika motiv. Hon tipsade en hel del om vitbalans och inställningar till hela gruppen.

På slutet av turen möte vi en av fotografgrupperna. Alla hade stativ och de gick åt andra hållet jämfört med vår grupp. Bilden är från där vi kom upp.

Death Valley var häftigt, men vi hade precis under 50 grader när vi var där. Man går inte så långt från parkeringen då.

Jag önskar att Tony & Chelsea Northrups Wanderlust serie på Youtube hade kommit ett år tidigare. Då hade jag lagt till lite på vår resrut. Samtidigt så är det inte alltid foto i fokus när man reser med familjen.

Det jag skulle säga man inte skall missa utanför foto var Rainbow pools:

https://www.google.se/maps/place/Rainbow+Pool/@37.2723638,-120.1849281,8z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x68aae721e54286b5!8m2!3d37.8214464!4d-120.0125885?hl=sv

PMa mig så kanske jag kan dela lite mer info.
 

Bilagor

andreassofus

Aktiv medlem
Har inte varit där, så jag kan inte ge någon återkoppling på dina frågor. Men jag tänkte ändå tipsa om en youtubefilm av Serge Ramelli som lite beskriver hur det är att fotografera i Antelope Canyon. Du kanske har sett den, men annars finns den här.
Om du tänker resa runt i västra USA så är ett tips från min sida att besöka Death Valley. Ett otroligt fascinerande ställe som jag själv gärna skulle vilja åka tillbaka till (och då också besöka Antelope Canyon och Zion NP). Om du åker till DV så boka in åtminstone 3 dagar. En del bilder från DV finns här.

Redigerad: Något fel på första länken:) Försök här.
jodå har allt sett den. är dock inget stort fan av honom egentligen. han sabbar alla hanns bilder med sin hysteriska redigering. Det enda han är bra på det är att prata.

DV ska jag allt besöka. Resplanen är klar till 90% det blir DV, zion, Arches, Bryce, Monument valley, antelope, horseshoe bend och grand canyon.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Antelope Canyon ligger på Navajo-mark, så det är Navajo Nation som har hand om den och som tar ut besöksavgifter och säljer fototillstånd.

En ett par år gammal websida som beskriver vad man kan vänta sig finns här.

Tillägg: och där vaknade Navajo Tribal Parks webserver som förhoppnings vis ger aktuell information.

Fototillstånd är lite smådyrt.
jo jag tror det finns tre olika firmor som man kan betala till för att få gå till antelope. har sett priser från 45 dollar. men även rena fototurer som verkar kosta flera tusen kr. Det är jag inte beredd att betala.

men nu var frågan inte kostnaden , utan hur man tar sig dit :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Vi var i Antelope Canyon (lower) i somras. Vi hade hyrbil, körde hela vägen fram till Ken's tours:

https://www.google.se/maps/place/Ken's+Tours/@36.5741308,-111.6540443,8z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xa223897336f581a1!8m2!3d36.9026855!4d-111.4113235?hl=sv

När vi kom fram var det mycket varmt och jag var orolig för hur vi skulle klara oss. Vi var här den 14 juli. Men från parkeringen vid Ken's så gick man bara några hundra meter ovan jord. När man kom ner under marken var klimatet riktigt skönt. Så det behöver man inte oroa sig för.

Vi gick turen för icke fotografer (skillnaden är att man inte får ha stativ). Guiden var duktig i att berätta, svara på frågor och även visa olika motiv. Hon tipsade en hel del om vitbalans och inställningar till hela gruppen.

På slutet av turen möte vi en av fotografgrupperna. Alla hade stativ och de gick åt andra hållet jämfört med vår grupp. Bilden är från där vi kom upp.

Death Valley var häftigt, men vi hade precis under 50 grader när vi var där. Man går inte så långt från parkeringen då.

Jag önskar att Tony & Chelsea Northrups Wanderlust serie på Youtube hade kommit ett år tidigare. Då hade jag lagt till lite på vår resrut. Samtidigt så är det inte alltid foto i fokus när man reser med familjen.

Det jag skulle säga man inte skall missa utanför foto var Rainbow pools:

https://www.google.se/maps/place/Rainbow+Pool/@37.2723638,-120.1849281,8z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x68aae721e54286b5!8m2!3d37.8214464!4d-120.0125885?hl=sv

PMa mig så kanske jag kan dela lite mer info.
exakt, det är den parkeringen jag har spanat in. så jag kan alltså inte bara åka dit och ställa bilen och sen knalla bort till canyonsen?

att fota utan stativ är lönlöst om man vill ha riktiga och användbara bilder. är dock inget stort fan att att gå i en stor flock som släpas omkring av en guide. Jag vill bara dit och fota för mig själv. Men det är inte möjligt alltså?
 

PMD

Aktiv medlem
men nu var frågan inte kostnaden , utan hur man tar sig dit :)
På websidan som länken till Navajo Tribal Parks leder till finns en länk till en karta och email-adresser till "General questions" och "Park Manager".

Den förstnämnda email-adressen är nog den bästa för att få all information man behöver.
 

ola_nilsson

Aktiv medlem
exakt, det är den parkeringen jag har spanat in. så jag kan alltså inte bara åka dit och ställa bilen och sen knalla bort till canyonsen?

att fota utan stativ är lönlöst om man vill ha riktiga och användbara bilder. är dock inget stort fan att att gå i en stor flock som släpas omkring av en guide. Jag vill bara dit och fota för mig själv. Men det är inte möjligt alltså?
När man åker in till parkeringarna så betalar man en avgift för att komma in på området (tror den gick till Navajo folket). Men hur och vida man kan gå runt själv utan guide vågar jag inte svara på. Vi såg ingen som inte följde med guidad tur när vi var där.

Det jag vet är att man inte fick ha med stativ på icke fototurerna. Så var det åtminstone hos Ken's.
 

kennethvärmdö

Aktiv medlem
Värt ett besök

Var där för 3 månader sedan. Man måste gå med en guidad tur. Det kostade 600kr extra för en s.k. fototur som vi inte ingick i. Dom fick starta en stund för oss andra för att kunna fota i fred. Men med 6 fotografer i ett trångt utrymme med stativ och långa exponeringstider som kom vi snart ifatt dom, så det var inte värt dom 600kr extra. I övrigt absolut värt ett besök. Tycker nog att man kan kosta på sig lite högre ISO och plåta handhållet.
Bifogar bild: Eos5Dmk4 24-70mm/2,8 II ISO 2500
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Eller så struntar man i att ta med kameran och koncentrerar sig på att titta på och njuta av den fantastiska naturen. Antelope Canyon är väldigt mycket fotograferad redan så frågan är väl om man lyckas hitta någon ny vinkel eller vy.

Jag skulle dock ta med en liten och lätt kamera ändå, bara för att ha egna bilder från stället. Jag medger att det är lite krystat, men ibland kan det kännas bra att ha egna bilder också.
 

andreassofus

Aktiv medlem
När man åker in till parkeringarna så betalar man en avgift för att komma in på området (tror den gick till Navajo folket). Men hur och vida man kan gå runt själv utan guide vågar jag inte svara på. Vi såg ingen som inte följde med guidad tur när vi var där.

Det jag vet är att man inte fick ha med stativ på icke fototurerna. Så var det åtminstone hos Ken's.
Ja så är det nog. man måste gå en guidad tur. tyvärr.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Var där för 3 månader sedan. Man måste gå med en guidad tur. Det kostade 600kr extra för en s.k. fototur som vi inte ingick i. Dom fick starta en stund för oss andra för att kunna fota i fred. Men med 6 fotografer i ett trångt utrymme med stativ och långa exponeringstider som kom vi snart ifatt dom, så det var inte värt dom 600kr extra. I övrigt absolut värt ett besök. Tycker nog att man kan kosta på sig lite högre ISO och plåta handhållet.
Bifogar bild: Eos5Dmk4 24-70mm/2,8 II ISO 2500
Tack för info. Nej det låter ju inte värt det då faktiskt. Vad kostar den vanliga turen då? har sett priser för $45
stämmer det?

är inte alls sugen på att fota handhållet egentligen. jag vill ha en bild som jag kan förstora och som inte är brusig.

Ser på din bild också, den är underexponerad och innehåller väldigt stora helt svarta delar vilket jag inte gillar. inte så jag vill ha mina bilder. Med andra ord krävs riktigt långa slutartider och då är stativ ett måste.

Men det kanske finns både ljusa och mörka delar av canyonen?
jaja jag får se hur jag gör. :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Eller så struntar man i att ta med kameran och koncentrerar sig på att titta på och njuta av den fantastiska naturen. Antelope Canyon är väldigt mycket fotograferad redan så frågan är väl om man lyckas hitta någon ny vinkel eller vy.

Jag skulle dock ta med en liten och lätt kamera ändå, bara för att ha egna bilder från stället. Jag medger att det är lite krystat, men ibland kan det kännas bra att ha egna bilder också.
nej herregud , jag är enbart där för att fota. Hela resan är en renodlad fotoresa och vill utvidga min portfolio med bilder så det skulle vara helt misslyckat för mig att åka omkring och bara njuta ;)
 
ANNONS