Annons

Nästa objektiv till Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Det där med att man ska välja fullformatsobjektiv för att man kanske någon gång i framtiden ska uppgradera är att lura sig själv.

Man kommer då att köpa dyrare, större, tyngre objektiv än om man köper EF-S-objektiv.

Skulle man en dag uppgradera så kan man ju faktiskt sälja sina EF-S-objektiv.

Angående Makro så tycker jag personligen att 100mm på APS-C är ok, men däremot är det jäkligt opraktiskt i andra sammanhang.

EF-S 60mm har däremot ett bredare användningsområde, i och med att det är en mer praktisk brännvid på crop.

Att det sen bara är hälften så stort, tungt och dyrt gör väl inget heller?
 

PMD

Aktiv medlem
Om man redan har ett 50mm-objektiv så är det tveksamt om man behöver ett 60mm.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jo, om man vill ner till skala 1:1. Jag har haft både EF 50 mm f/1,4 USM och EF-S 60 mm macro USM, samtidigt. Numera har jag bara 50, eftersom jag sålde 60 mm makrot och skaffade ett EF 100 mm f/2,8L macro IS USM istället. Men det var bara för att jag bytte till en kamera som inte kunde använda EF-S. Precis som det skrivs om ovan.
 

PMD

Aktiv medlem
Sammanhanget var 100mm makro vs. 60mm makro. Samt a priori ägande ett 50mm-objektiv.

Vad gäller makro så är oftast ett längre arbetsavstånd en fördel.
 

Roel

Aktiv medlem
Har idag följande objektiv:
EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM
EF 50/1,8 STM
EF 70-200/4 L USM

Sugen på att köpa till något. Tänker mig antingen en bra fast eller kanske ett bättre normalzoom.
Tips?

/Patrick
Canon 35mm f/2 IS USM är ett bra objektiv som jag själv har och gillar.Vet inte om det är vad du söker..men värt att ta en titt på det. Jag vill nog påstå att det är ett av de mest prisvärda objektiven Canon har till salu just nu. Det mest prisvärda äger du redan (EF 501,8stm)
 

martinot

Aktiv medlem
Det där med att man ska välja fullformatsobjektiv för att man kanske någon gång i framtiden ska uppgradera är att lura sig själv.

Man kommer då att köpa dyrare, större, tyngre objektiv än om man köper EF-S-objektiv.

Skulle man en dag uppgradera så kan man ju faktiskt sälja sina EF-S-objektiv.
Vet man absolut om att man, inom kort tid (1-2 år), verkligen kommer att uppgradera till FF så kan det vara vettigt, men om inte så håller jag med dig helt och hållet.

Blir ett slöseri av både onödigt glas, vikt och pengar (om det finns alternativ).
 
ANNONS