Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameradrönare, timelapse, dashcams och annat - övervakning enl dom!

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneB

Aktiv medlem
Kopplingen mellan fotografering från UAV och vapenlösningar i en krigszon (i Mellanöstern) är inte självklar. Jag förstår mycket väl att UAV kan användas för olagliga företeelser, men att förbjuda fotografering p g a uppgivna krigssituationer är helt absurt. Det finns hur många tekniska plattformar som helst som går att använda för att skada människor. Flygplan, bilar, kemikalier och mycket mer. Innovationer som bidrar med massor av nytta och nöje. Det saknar helt proportioner att förbjuda just fotografering från UAV beroende på krigssituationen i Mosul.

En hobbydrönare - som jag bedömer motsvara DJI:s Phantomserie - har dessutom synnerligen begränsad lyftförmåga utöver sin egen vikt. Det finns ingen "hobbydrönare" som säkert lyfter mer än 1 kg extra vikt. Naturligtvis går det att hitta olagliga tillämpningar med det också, men proportionerna med totalförbud för fotografering blir helt orimliga.

Om jag minns rätt var det en person i denna tråd som var beredd till olagligheter genom att använda skjutvapen mot UAV, oavsett om den hade kamera eller inte. Det visar att den som är beredd att begå olagliga handlingar inte bryr sig om ifall det är olagligt eller inte.
 

Danne B

Aktiv medlem
Har man hjälp av en sporter kan man flyga längre än så, men för fotografering brukar det räcka med ett par hundra meter.

Sedan är det förvånansvärt ofta som drönare har en väldigt märklig uppfattning om var "den plats den startade från" egentligen ligger.
Helt riktigt, men den måste vara inom synhåll för endera och de måste kunna kommunicera med varandra.

Alla mina drönare och även mina vänners drönare för den delen, har landat inom en radie av 1-2 meter från där den startade ifrån.
Landar den någon annanstans är det fel på de värden GPS:en allternativt kompassen har och det kan t.ex. bero på dåligt utförd kalibrering eller att man flyger under förhållanden med högt KP-värde.

Sen finns det flertalet olika saker som kan få kompassen att flippa ur, under flygning också, som telemaster stora järnkonstruktioner etc..
Men om man läst på och framför allt läst instruktionerna till drönaren, så bör man veta allt sådant.

Ska man utnyttja tekniken, så måste man också förstå teknikens begränsningar och inte bara klaga, när det inte går som man tänkt sig. ;)
 

eskil23

Aktiv medlem
DN skriver - inte jag: "IS-terroristerna försvarar sig bland annat med apterade hobbydrönare - över 70 sådana drönarattacker noterades under det första dygnet av framryckningen mot västra Mosul"
Just det! Apterade med vad? Kamera? Kniv och gaffel? Teddybjörnar?
Nej, det är apterade med 40 mm gevärsgranater. Sådana går inte att köpa i närmsta hobbyaffär, Utan dem är drönarna harmlösa.

Drönarattacker sker som sagt trots din Haagkonvention och jag skulle inte bli förvånad om detta på sikt kommer att påverka civilsamhället.

Tror du verkligen att de får tag i de som styr dessa drönare, så de kan släpa den till rättegång?
Som jag skrev; de som bryter mot Haagkonventionen har inte heller skydd av den, De kommer aldrig att tas till rättegång. De skjuts på plats. Det är den faktiska innebörden av "saknar skydd".
 

eskil23

Aktiv medlem
Ska man utnyttja tekniken, så måste man också förstå teknikens begränsningar och inte bara klaga, när det inte går som man tänkt sig. ;)
Precis! Och för att förstå teknikens begränsningar krävs det adekvat utbildning på tekniken. Har man genomgått en sådan utbildning och kan verifiera att man har tagit till sig den tycker jag att det är rimligt att man får en licens som ger en tillstånd att flyga med drönare. Det är ungefär de krav som Transportstyrelsen idag ställer på kommersiell användning av drönare.
 

Danne B

Aktiv medlem
Precis! Och för att förstå teknikens begränsningar krävs det adekvat utbildning på tekniken. Har man genomgått en sådan utbildning och kan verifiera att man har tagit till sig den tycker jag att det är rimligt att man får en licens som ger en tillstånd att flyga med drönare. Det är ungefär de krav som Transportstyrelsen idag ställer på kommersiell användning av drönare.
Är helt för att det ska krävas utbildning oavsett användningsområde, då det finns en hel del nötter som flyger och inte vet vad de gör. Privat som kommersiellt.

Har själv kommersiellt tillstånd, men har inte gått någon formell utbildning och det var aldrig något krav på det. Har för mig att det var något att man fick skriva under på, att man hade grundläggande kunskaper etc., så var det bra med det.

Jag dammsög internet på information och tränade flygning i obygden, så man kunde ta ut svängarna lite mer och lärde mig av mina misstag under övningsflygningarna. Var bara i början som man kraschade lite, men det var för att man testade gränserna.
Hur det än är, ska man flyga kommersiellt, så måste man veta var gränserna går, så man vet var man ska sätta gränserna för olika uppdrag.

Har sedan dess flugit i några år och problem och incidenter har varit väldigt få. Allvarligast var väl ett batteri som inte var som det skulle och drönaren ville autolanda på platsen någon minut in i flygningen, men det gick att korrigera utan problem.
 

PMD

Aktiv medlem
Den händelsen medför antagligen det goda att färre vapen nu finns hos allmänheten, till alla drönarägares glädje. :)
 
ANNONS