Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Icc-profiler.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Men Coated Fogra 39 borde du ju haft sedan tidigare, den installeras tillsammans med Photoshop.
Så är det säkert, i vart fall så vet inte jag.

Men den profil jag fick från tryckeriet har jag inte lyckats finna, trots att jag installerat den.

Men om Coated Fogra 39 är ekvivalent, så saknar det betydelse i sammanhanget. Vad som är viktigt är att jag får en förhandsvisning om hur det kan komma att se ut i tryck, och utifrån det göra mina justeringar så gott det nu låter sig göras.
 

Mikke Sandberg

Aktiv medlem
icc till Epson 4900

Hej. Letar runt påScandinavian Photos hemsida men hittar inte icc-profiler till deras egna papper tillsammans med en Epson 4900. Har de inte det?
//Mikke
 

mombasa

Aktiv medlem
Hej alla
Jag tog mig tiden att följa hela tråden igen och relativt tidigt i den verkar frågorna vara besvarade. Det refereras, med rätta, till Stefan Ohlssons Felboken. Det verkar som om trådstartaren är nöjd och belåten. Jobbet är väl dessutom i tryck sen länge. Men, om jag får haka på den här tråden med ett litet sidospår, det kanske kan bli en nytråd av den, vem vet.
ICC-profilen är installerad (nu tänker jag Ps) och vald i korrekturinställningarna. Vi kan välja att titta på korrekturfärger (ctrl+Y) eller tryckbarhetsvarning (ctrl+shift+Y). Hur tolkar vi den informationen vi får. I vilket eller i vilka skeden i bildbehandlingen gör vi kontroller? Och hur resonerar vi om vilka spakar som är bäst? Tänker vi oss att det finns ett slags generellt recept eller tänker vi och gör inställningar specifikt för just den aktuella bilden? Och glöm inte bestruket eller obestruket. Att behandla bilden så att den fungerar mot tryck handlar ju om att anpassa bilden till den aktuella tryckmetoden. Hur resonerar vi?
 
ANNONS