Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Fel kamera att jämföra med; en amatör FF-kamera mot en proffs/yrkes APS-C-kamera.

Närmaste konkurrenten till 6D/mkII är Nikon D610, eller möjligtvis kanske D750 (om de lyckats lyfta sig tillräckligt på på AF-sidan då D750 AF ligger i nivå med 5Dmk3).

Ett annan klar konkurrent till 6Dmk2, om än lite mer alternativt kamerahus och svagare ekosystem, är Pentax K1.

Dessa är de främsta konkurrenterna som 6Dmk2 går upp emot (om vi inte räknar med Canons övriga egna modeller för de som redan är inlåsta i Canons ekosystem).

Kanske A9 eventuellt kan vara ett off-beat lite dyrare alternativ (men jag kan för lite om den kamerans AF-prestanda och övriga egenskaper för att avgöra en sådan jämförelse, om den ens är relevant med den stora prisskillnaden).

D610, D750 och K1 är nog de främsta direkta konkurrenterna i varje fall.

Nja.. Canonfolket har inte dragit sig för att använda 6D som andra kamera till sina dyrare kameror MKIII, det är ju inte så att det är nödvändigt vid alla fototillfällen att köra med renodlade Prokameror ( om man nu måste klassa in kameror, vet inte riktigt var dessa gränser går. ) D750 går väl förresten in i Nikons pro service system om jag inte har helt fel, det var en surr om att D750 hade för mycket typ av något plastmaterial just när den kom som då skulle klassa ner den på något sätt, det kom mycket svar om att det var inget fel på den sortens plast.


Ända från D600 till D750 så har dom mycket bra sensorer och fina lågljusegenskaper, och som sagt man behöver inte använda alla modeller att slå i tältpinnar med.
 

martinot

Aktiv medlem
Nja.. Canonfolket har inte dragit sig för att använda 6D som andra kamera till sina dyrare kameror
Stämmer det. Säkert perfekt för det i många fall. Har själv en D610 för liknande syften på Nikon-sidan. Tycker personligen att man alltid bör ha minst två kamerahus till alla ekosystem man har investerat i.

(Förstår däremot inte vad det har med min tidigare kommentar att göra, men det kanske är en annan sak.)
 

Bengf

Aktiv medlem
Stämmer det. Säkert perfekt för det i många fall. Har själv en D610 för liknande syften på Nikon-sidan. Tycker personligen att man alltid bör ha minst två kamerahus till alla ekosystem man har investerat i.

(Förstår däremot inte vad det har med min tidigare kommentar att göra, men det kanske är en annan sak.)
Nja ... reagerade på hur du delar upp kamerorna, tex D500 som en extra kraftfull Pro-kamera, eller vilka modeller som kan ställas mot varandra på ett någorlunda rättvis sätt om man vill jämföra, skall 6DMKII jämföras med D610 eller D750, eller kan man gå in med A9:an för 53K och ställa den mot D610, bang for the buck, vinner väl D610 med hästlängder. Jag vet inte om det går att se någon skillnad på en A4-utskrift mellan din gamla Fuji-E1 och en ny Pro-modell som D500. Förstår du hur jag tänker här, många Canonägare tyckte att billiga 6D gav bättre Lov Light egenskaper än MKIII och använde den för det, jättebra effektiv autofokus behövs inte alltid för alla bilder, en billig amatör FF-kamera kan alltså klara av många liknade foto situationer som en yrkes-Prokamera.


Skall vi prata ekosystem för framtiden, så blir det nog lite sorgligt tyvärr, C/N kommer nog snart med varianter av spegellösa FF-kameror och ännu bättre kompakter som andra/tredje kamera. Då får dom andra det allt svårare, till och med Fuji kan tappa en del. Det sorgliga är att ingen vågar köpa något annat än C/N om man siktar enbart på det absolut säkraste och tryggaste mest för pengarna och dom som har dom flesta objektiven, dom flesta begagnade objektiven, listan kan göras lång av fördelar för C/N.
 

martinot

Aktiv medlem
Det stämmer att 6D har något lite bättre sensor än 5DmkIII (även om inte någon höjdare till AF i jämförelse).

Ingen av de har dock sensorer som är riktigt i närheten de Sonysensorer som sitter i andra kameror. Skall dock bli intressant att se hur 6DmkII presterar här (Canon har gjort stora framsteg och börjat att minska gapet till Sonysensorerna på det sista även gällande DR i dagsljus, som tidigare varit lite av dess akilleshäl i jämförelse).

Jo, A9 ligger nog i helt fel prisspann för att kunna jämföras, och är som du riktigt påpekar en helt annan teknisk lösning i botten (spegellös istället för DSLR). Var tveksam till att nämna den, och borde nog inte gjort det (kan också för lite om den kameran, och inte heller själv hunnit att testa). Glöm att jag ens föreslog A9 en som en udda jämförelse - fel gjort av mig.

Däremot vill jag hävda att en D500 (prokamera med APS-C-format) är långt ifrån en direkt rak konkurrent till en 6DmkII på samma sätt som tex. en D610 och en K1 - även om de ligger i en liknande prisklass.

På samma sätt som en Sony RX1 (FF kompaktkamera) i ungefär samma prisklass inte är en direkt rak konkurrent emot D500 eller D750. Eller som en lyxig stor pickup med V8 normalt inte är en direkt rak konkurrent till en Tesla.

För nya kunder (som inte redan är inlåsta i ett befintligt ekosystem) så är det nog främst Nikons och Pentax DSLR-fullformatare i 15-20k-prisklassen som direkt konkurrerar med Canons dito.

(Fuji har jag inte nämt i tråden.)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
På specarna verkar 6D II vara en direkt konkurrent till D610 men AF kan möjligen sätta den emellan D610 och D750 beroende på att 6DII verkar ha samtliga AF punkter korsformiga och presterar den bättre i sämre ljus och har större AF täckning än D610 kan den vara närmre D750.

Så nu blir det spännande att se hur stor AF täckningen är. Är det bara deras cropsensor AF monterat i ett FF hus blir det lite tråkigt oavsett hur många AF punkter den har. Det blir närmre nuvarande D610. Ökar de upp täckningsgraden som gör den mer mångsidig för t ex sport, då blir det spännande. Givetvis kan man, för de köpare som ännu inte har ett system, även slänga in Sony A7 II i jämförselsen om man vill för de köpare som är ute efter en FF systemkamera utan specifikation om det är spegellöst eller DSLR.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag ansåg mera D500 och 6DMKII som prismässiga konkurrenter, att valet för FF trots allt kan locka om skillnaden blir liten. 6D är ovanligt vass med Fokus i mörker, så jag tror nog 6DMKII blir det också, antalet bps vet man ingenting om än så länge, skall den ligger under MKIV eller hur kan det bli. Kommer inte Nikon att nöja sig med D750/D760, D750 ligger kvar och ersätter D610. så det kan bli D750/D760 som är närmaste konkurrenten, eller skall en ny D760 jämföras med MKIV, D760 tror jag får 8bps, vilket många hade förväntat sig med D750.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det är väl inte fy skam med 6,5 bps, gamla 6D klarade inte den 4,5 bps, bra autofokus bör följas av en bra Raw-buffert också, speciellt bland fotonördarna måste det väl vara högst önskvärt kan jag tro. blir det inte svårare för autofokusen om bps ökar för mycket också, jag menar 6 bps så hinner fokusen lättar med att följa under den korta sekunden, än om den skall dra i väg med 10-12 bps och ännu mera. jag har inge belägg för det utan tänker bara spontant logiskt, det kanske är tvärtom för att motivet inte hinner flytta sig så långt vid högre bps.
 

control87th

Aktiv medlem
Som stillbildsfotograf säger - vilken tur att det bara blir HD för då tar Canon inte ut ett prispremium för något jag inte använder. Med 4k skulle den kostat 30.000kr för att de kunde ta ut det.

Om de förlorar köpare som mig så blir det färre kunder att slå ut utvecklingskostnaden på... dyrare kamera för dig.
 

rronnbac

Aktiv medlem
På specarna verkar 6D II vara en direkt konkurrent till D610 men AF kan möjligen sätta den emellan D610 och D750 beroende på att 6DII verkar ha samtliga AF punkter korsformiga och presterar den bättre i sämre ljus och har större AF täckning än D610 kan den vara närmre D750.

Så nu blir det spännande att se hur stor AF täckningen är. Är det bara deras cropsensor AF monterat i ett FF hus blir det lite tråkigt oavsett hur många AF punkter den har. Det blir närmre nuvarande D610. Ökar de upp täckningsgraden som gör den mer mångsidig för t ex sport, då blir det spännande. Givetvis kan man, för de köpare som ännu inte har ett system, även slänga in Sony A7 II i jämförselsen om man vill för de köpare som är ute efter en FF systemkamera utan specifikation om det är spegellöst eller DSLR.
D750 har väl 51 AF-punkter, varav 15 korslagda, medan 6D ii har 45, enbart korsformiga. Det indikerar att den, åtminstone på pappret borde vara vassare än D750. Jag håller med om att spridningen av punkter är intressant. Det finns dock ett område där man redan nu med säkerhet kan säga att 6D ii kommer att vara bättre än D750, och det är i LiveView med DPAF, tillsammans med pekskärmen så har man en möjlighet att fokusera på i princip vilken del som helst.

Man kan ju tycka att spegel är gammeldags, men i de övriga aspekterna tror jag att det kommer att kännas som en modern kamera på ett helt annat sätt än någon av Nikons nuvarande modeller (de lär ju dock snart lansera nytt).

Saker som GPS, blåtand, NFC, (bra) WiFi, pekskärm etc är, för mig, baskrav på nästa kamera jag köper.

Sett till specarna enbart så tror jag den kommer att landa otroligt bra på marknaden
 

rronnbac

Aktiv medlem
Med startpris på 35 lax. Gött.

Och lägg inte ord i mun på mig, herr öm tå. Jag menar att det är orimligt att släppa ett kamerahus för 20k+, som många använder för att filma, utan 4k-inspelning år 2017.
Vilka andra fullformatskameror under 20000 har 4k och är samtidigt bra stillbildskameror menar du?

Vad är du beredd att ge avkall på för att få 4k?

Ska man sänka upplösning som på A7s? Pixelbinna och sänka bitrate som på A7r ii? Croppa? Låta kameran överhetta? Acceptera vilken rolling shutter som helst?

Det finns skäl till varför alla tillverkare har svårt att få till bra 4k på fullformat. Säkert kan det övervinnas, men inte utan att ge avkall på något och då måste man, tycker jag, tala om vad man vill ge avkall på.

I valet mellan en halvdan stillbildskamera med 4k och en bra stillbildskamera utan 4k så finns det många av oss som väljer det senare.

Du prioriterar kanske annorlunda, och det är ju fint, var och en blir lycklig på sin fason, men några fria luncher finns inte så väljer man 4k så väljer man samtidigt bort något annat.
 

martinot

Aktiv medlem
Kommer denna även att få vikbar skärm (älskar det på min D750, och saknar verkligen det ibland när jag fotar med min D610)?
 

miklar

Aktiv medlem
Beställt en 6Dmk2, vad byta ut?

Har nu beställt en 6Dmk2. Har sedan tidigare en 5dmk3 samt en 7Dmk2. Att ha tre kameror är lite mycket så en av de gamla får bytas ut. Hur skulle ni göra?

Fotar ju landskap, djur, fåglar, macro, nattfoto mm så vill ju dels ha en snabb kamera i både autofokusen samt bilder per sekund, en med bra ISO-egenskaper, en som är bra att kräla med och inte bryta ryggen med.

Som det verkar så är ju ISO-egenskaperna mycket bättre på 6:an än de andra, sen är ju 7:an mycket snabbare än de andra med. Så frågan blir ju om man jämför 5:an och 6:an med varandra
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Har nu beställt en 6Dmk2. Har sedan tidigare en 5dmk3 samt en 7Dmk2. Att ha tre kameror är lite mycket så en av de gamla får bytas ut. Hur skulle ni göra?
6D Mark II är modernare än 5D Mark III, det är trevligt att ha wifi och gps, snabb AF i live view, flimmerreducering mm. Troligen blir autofokusen i 6D Mark II lika snabb och pålitlig som i 5D Mark III, och då blir 5D Mark III överflödig.
 

miklar

Aktiv medlem
6D Mark II är modernare än 5D Mark III, det är trevligt att ha wifi och gps, snabb AF i live view, flimmerreducering mm. Troligen blir autofokusen i 6D Mark II lika snabb och pålitlig som i 5D Mark III, och då blir 5D Mark III överflödig.
Tack!
Jo, lite det jag var inne på med!
Att den får gå ut för försäljning
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Yes

Det blir täta AF-punkter. Helt suveränt med 45 korsformade inom ett relativt litet område för oss som fotar djur/fågel i rörelse.
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Det blir täta AF-punkter. Helt suveränt med 45 korsformade inom ett relativt litet område för oss som fotar djur/fågel i rörelse.
Oj! Vad smått!

Personligen gillar jag inte lika mycket AF som täcker så väldigt liten trång yta (samma sak på min D610), utan vill normalt ha en mycket större täckning av bilden. Här är ju tex. 5DmkIII klart trevligare (IMO).
 
ANNONS