Annons

Canon 450D, trasigt autofokus i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Druffsen

Medlem
Hej!

Har en 450D som är ca 4 år gammal skulle jag tro, men i alla fall så när jag skulle använda den idag så märkte jag att autofucusen vägrar att fungera.
Har inte MF på och bytte då objektiv för att se om det var objektivet men alla mina objektiv visar samma defekt, att kamerans autofokus (drev) eller vad man ska kalla det inte når objektivet.

Det bör vara så då inget objektiv autofokuserar men är inställda på af.

Finns det någon inställning jag kan ha gjort i mjukvaran? Har inte varit inne där men man vet ju aldrig om kameran fått sig någon känga.

Vad har jag för alternativ för att åtgärda detta? Känns inte som att lämna in den är ett alternativ då värdet inte är så högt nu.

Tacksam för svar
 

Hansanders

Aktiv medlem
Du har väl kollat att de små kontaktpinnarna i kamerahuset som ansluter mot objektivet inte kärvar eller är ärgade ?
 

Druffsen

Medlem
Kontaktpinnarna ser bra ut, har inte bytt objektiv heller innan det fungerade tills det inte fungerade.

Hur man ställer in så att man inte fokuserar med avtryckaren har jag ingen aning om, har inte ändrat någon inställning i alla fall men man vet ju aldrig, vad heter detta?
 

Henrik-J

Aktiv medlem
Är det helt knäpptyst från objektiven, försöker de inte fokusera överhuvudtaget oavsett vad du siktar på?

Eller är det så satt du kan höra/se viss aktivitet, men den låser aldrig fokus? Då kan du av misstag satt fokusmetoden till "AI Servo AF" vilket betyder att kameran hela tiden uppdaterar fokus om och "låser" aldrig.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Gör fabriksåterställning

Kontaktpinnarna ser bra ut, har inte bytt objektiv heller innan det fungerade tills det inte fungerade.

Hur man ställer in så att man inte fokuserar med avtryckaren har jag ingen aning om, har inte ändrat någon inställning i alla fall men man vet ju aldrig, vad heter detta?
Se rubrik. Hur du gör står i manualen.
 

Druffsen

Medlem
Är det helt knäpptyst från objektiven, försöker de inte fokusera överhuvudtaget oavsett vad du siktar på?

Eller är det så satt du kan höra/se viss aktivitet, men den låser aldrig fokus? Då kan du av misstag satt fokusmetoden till "AI Servo AF" vilket betyder att kameran hela tiden uppdaterar fokus om och "låser" aldrig.
Tack för hjälpen det var detta som var felet :)
 
ANNONS