Annons

Det där med brännvidd...

Produkter
(logga in för att koppla)

erikasmed

Aktiv medlem
Försöker bli klok på detta med brännvidd. Till min kamera finns objektiv upp till max 300 mm i brännvidd, har en Nikon kamera med DX, crop, alltså inte 35 mm fullformat.

Sambons gamla kamera har nån zoom på 18x och såg några bilder där det var inzoomat till nästan 300 mm enligt windows, och motsvarar enligt samma info 1562 mm i 35 mm brännvidd.... Kan det stämma?
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Försöker bli klok på detta med brännvidd. Till min kamera finns objektiv upp till max 300 mm i brännvidd, har en Nikon kamera med DX, crop, alltså inte 35 mm fullformat.

Sambons gamla kamera har nån zoom på 18x och såg några bilder där det var inzoomat till nästan 300 mm enligt windows, och motsvarar enligt samma info 1562 mm i 35 mm brännvidd.... Kan det stämma?
Vad är detvför kamera sambon hade. Stämmer siffrorna tyder det på en väldigt liten sensor
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Du kan sätta på betydligt längre brännvidder:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=7&subMONTH=999&subMF=999&objtype=373&sortera=utpris
Om du där klickar på "endast för APS sensor" så får du bara fram objektiv som endast kan användas på DX kameror. Men om du inte gör det så visas objektiv som även passar "FX" kameror (småbild).

Det är möjligt att "den gamla kameran" kan göra det, det beror på hur stor sensorn är.

Din DX kamera har en mindre sensor än en FX, så sensorn i din kamera kan bara ta ett mindre utsnitt av bilden som projiceras in i kameran. Då motsvarar en bild med ett 300mm ca 450mm, alltså för att få en liknande bild behöver du 450mms objektiv på en FX kamera.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Försöker bli klok på detta med brännvidd. Till min kamera finns objektiv upp till max 300 mm i brännvidd, har en Nikon kamera med DX, crop, alltså inte 35 mm fullformat.

Sambons gamla kamera har nån zoom på 18x och såg några bilder där det var inzoomat till nästan 300 mm enligt windows, och motsvarar enligt samma info 1562 mm i 35 mm brännvidd.... Kan det stämma?
Det är inte digital zoom på kameran?
1500 mm kan man knappast använda utan stativ. Om man inte kan ha väldigt kort slutartid.
Jag har en videokamera som zoomar in ett spikhuvud på en ladvägg på ett par hundra meter. Men det är inte många pixlar kvar i bilden efter den digitala zoomningen och omöjligt att hålla tillräckligt stilla.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Försöker bli klok på detta med brännvidd. Till min kamera finns objektiv upp till max 300 mm i brännvidd, har en Nikon kamera med DX, crop, alltså inte 35 mm fullformat.

Sambons gamla kamera har nån zoom på 18x och såg några bilder där det var inzoomat till nästan 300 mm enligt windows, och motsvarar enligt samma info 1562 mm i 35 mm brännvidd.... Kan det stämma?
Du kan ju ha större brännvidd än 300mm till din DX. Jag använder en 150-600mm zoom till min DX

Det kan säkert bli att det kan komma upp 1562mm med 300mm om det är en lite sensor.

Jag har tagit en del helt OK bilder med min Nikon 1 (x2,7) och 600mm
 

erikasmed

Aktiv medlem
Hej,
Det var en Nikon Coolpix 9300 + nån bokstav, S9300 kanske.

18x zoom. Jag provade den själv vid nått tillfälle och på de bilder jag såg så fick han in bra mycket starkare inzoomat än jag når på min systemkamera. Typ hela månen täckte ju nästan bilden medan jag bara fick en liten tumnagel i jämförelse.

Det är ju en vanlig kompakt digitalkamera och linsen blev av någon anledning repad rakt över så den är obrukbar.

Sensorformat 1/2,3" står det i instruktionsboken.
Optisk zoom 18 x
Digital zoom 4 x
Maximal bländaröppning 3,5 - 5,9

Vet inte vad 18 x zoom ger i jämförbarelse med en systemkamera dock. Men sett kompaktkameror med helt sjuka zoomlängder...
 

AFJ

Aktiv medlem
Det som rapporteras av Windows som "motsvarande brännvidd" behöver inte stämma.

Jag kan inte specen på NIkon-kameran du refererar till men om vi antar att den börjar på motsvarande 24mm och sedan lägger till 18 x optisk zoom och 4 x digital så landar vi på 1728 mm. Det kan förklara varför allt ser "nära" ut jämfört med din systemkamera! :)

Det intressant är dock att jämföra "färdig bild". Gå ut och fota en gatskylt eller något annat som är lång bort. Ta sedan in bilderna i datorn och och jämför hur skarpt och hur mycket detaljer du kan se. Gör sedan om samma sak i skymningen när ljust tryter. Det är möjligt att kompaktkameran klarar sig bra i dagsljus men att det blir svårare i skymningen.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Digital zoom

Den modellen har ett omfång motsvarande 25-450 mm (dvs 18 x). Allt över 450 mm är digital zoom dvs samma som om du beskurit bilden i efterhand. Har man fotat på max digital zoom så har du bara runt en Megapixel kvar som sedan interpoleras upp i kameran. Kvalitén blir förstås usel. Du får garanterat bättre resultat med ett bra 70-300 och en dslr t.ex en Nikon DX av valfri modell som inte är lastgammal.
 

erikasmed

Aktiv medlem
Bild 6
Brännvid 279
35 mm brännvid: 1562


Bild 7 är från min kamera när jag försökte få kort på månen utomlands. Första gången jag inte bara fick en stor vit fläckmitt i bilden utan lite mer kratrar.

Brännvid 55
35 mm brännvid: 82

Men å andra sidan kanske högre upplösning och skarpare bild kompenserar för hur mycket man kan zooma in. Gick förvisso att zooma digitalt i skärmen men det lär ju knappast göra så mycket bättre för detaljerna.

Om det nu står en gubbe på månen och vinkar hade jag gärna velat få honom på bild, inte bara den eventuella svarta prick han representeras av på en bild på långt håll...
 

Bilagor

Bofoto2

Aktiv medlem
Bild 6
Brännvid 279
35 mm brännvid: 1562


Bild 7 är från min kamera när jag försökte få kort på månen utomlands. Första gången jag inte bara fick en stor vit fläckmitt i bilden utan lite mer kratrar.

Brännvid 55
35 mm brännvid: 82

Men å andra sidan kanske högre upplösning och skarpare bild kompenserar för hur mycket man kan zooma in. Gick förvisso att zooma digitalt i skärmen men det lär ju knappast göra så mycket bättre för detaljerna.

Om det nu står en gubbe på månen och vinkar hade jag gärna velat få honom på bild, inte bara den eventuella svarta prick han representeras av på en bild på långt håll...
Gubben i månen kan vara knepig att få med på bild.
När du fotar på en meter eller 5 meter brukar det inte finnas störningar ivägen för en skarp bild.
Månen kanske finns på 500 mils avstånd, problemet med en Månbild är den första kilometern med ljusföroreningar (lampor som reflekteras och bryts i luften), gasen (luften) rör sig, fukthalten i luften som bryter och reflekterar ljuset och kanske luftföroreningar.

Månbilder eller en bild på 100m eller en mil kan försämras mycket pga fukt, att öka kontrasten kan hjälpa upp en hel del.
Nattbilder på Månen eller himlen tas bäst några mil från stad eller större samhälle och gärna en km från närmaste glödlampa.
 

apersson850

Aktiv medlem
För säkerhets skull påminner jag om att det finns bara en brännvidd. Den är en fysisk egenskap hos objektivet, och ändras inte beroende på vilken kamera objektivet används på, eller om det för den delen står löst på ett bord.

Det är en annan sak att en brännvidd på 10 mm på exempelvis en Canon 7D ger samma bildvinkel som en brännvidd på 16 mm ger på en Canon 1DX, eftersom kamerorna har olika stora sensorer. Det är därför som man pratar om "ekvivalent brännvidd", men då menar man egentligen "en brännvidd som använd på en kamera med 24*36 mm format ger samma bildvinkel".
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Försöker bli klok på detta med brännvidd. Till min kamera finns objektiv upp till max 300 mm i brännvidd, har en Nikon kamera med DX, crop, alltså inte 35 mm fullformat.

Sambons gamla kamera har nån zoom på 18x och såg några bilder där det var inzoomat till nästan 300 mm enligt windows, och motsvarar enligt samma info 1562 mm i 35 mm brännvidd.... Kan det stämma?
Hej!

Coolpix S9300 har mycket riktigt 18x zoom. Objektivet har brännvidderna 4,5 - 81 mm, inte speciellt dramatiska alltså. Men, i och med att kameran har en en liten 1/2,3-sensor ger de brännvidderna bildvinklar som motsvarar att du satte ett objektiv med 25-540 mm på en småbildskamera. Eller att du hade en zoom med omfånget 16-300 på sin DX-kamera.

Sedan har den antagligen dessutom då vad man kallar digital zoom, dvs att den beskär bilden ytterligare. Detta fungerar numera ganska bra i och med att vi har såpass hög upplösning (många megapixel) i kamerorna. Det är nog det som ger ytterligare ca 3x zoom upp till 1500 mm. Men det är ju i praktiken samma som om du bara beskär en bild i efterhand i din kamera och den på så sätt ser ut som om du hade en längre brännvidd.

Det finns kompaktkameror med mycket större zoomomfång och längre tele än S9300, Canon har till exempel en med 65x optisk zoom, Powershot SX60 HS som jag testade för att par år sedan. Den ger motsvarande 1365 mm brännvidd utan digital zoom. Fungerar överraskande bra och är ganska kul, i synnerhet för video :) Nikon har en kamera som är ännu värre Coolpix P900 med 83x zoom och där längsta brännvidden motsvarar 2000 mm på en småbildskamera. Den har jag själv inte provat, men den lär fungera bra:
https://www.dpreview.com/reviews/2016-roundup-consumer-long-zoom-compacts/4

Men det finns långa brännvidder även till din kamera, har du några miljoner över och inte har emot att släpa runt på ett objektiv som väger 16 kilo så kan du ju skaffa en sådan här:
http://www.popphoto.com/gear/2012/07/insane-zoom-nikkor-1200-1700mm
På en DX-kamera som din motsvarar ju det omfånget 1800 - 2550 mm så det slår även Coolpix P900 med sina fjuttiga 2000 mm :)

Om vi sedan tittar på TV-kamerornas underbara värld finns det ännu extremare zoomomfång, som den här:
http://www.canon-europe.com/broadcast/tv_lenses/studio_field_lenses/digisuper_100af/specification.aspx
100x zoomomfång, lyser ut en 2/3-sensor (avsevärt större än en 1/2,3-sensor alltså) och har dessutom en inbyggd tvågångers telekonverter så du kan välja att ha 9,3-930 mm brännvidd eller 18,6-1860 mm. Den sensron ger en beskärningsfaktor relativt småbild på 3,93, så uttryckt som småbildekvivalent brännvidd ger objektivet alltså 36 - 3654 mm (72 - 7308 med telekonvertern). Men objektivet är ca 25x25 cm i fyrkant, 60 cm långt och väger nästan 27 kilo. Och kostar lite knappt två miljoner.

Men vad det i grunden handlar om är att ju mindre sensor en kamera har ju extremare zoom kan man bygga utan att den blir så jättestor, som i Coolpix S9300. Skulle du bygga ett motsvarande objektiv som kan belysa hela sensorn i din DX-kamera så blir objektivet större, i synnerhet om du ville det vettig ljusstyrka (maxbländare). Mer om det nedan.

Nackdelen med en S9300 jämfört med din kamera är ju just att den har så liten sensoryta. Din kamera kan samla in mycket mer ljus under varje exponering och fungerar därför mycket bättre i svagt ljus och den ger mycket större tonomfång. Och faktum är att det finns 18x zoom till den också: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2522348
Ger händelsevis ungefär samma bildvinklar som zoomen i S9300 :)
 

lonian

Aktiv medlem
Bild 6
Brännvid 279
35 mm brännvid: 1562


Bild 7 är från min kamera när jag försökte få kort på månen utomlands. Första gången jag inte bara fick en stor vit fläckmitt i bilden utan lite mer kratrar.

Brännvid 55
35 mm brännvid: 82

Men å andra sidan kanske högre upplösning och skarpare bild kompenserar för hur mycket man kan zooma in. Gick förvisso att zooma digitalt i skärmen men det lär ju knappast göra så mycket bättre för detaljerna.

Om det nu står en gubbe på månen och vinkar hade jag gärna velat få honom på bild, inte bara den eventuella svarta prick han representeras av på en bild på långt håll...
Här har du en bild fotad på 600mm fullformat på månen.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3215092.htm?set=mp
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Om det nu står en gubbe på månen och vinkar hade jag gärna velat få honom på bild, inte bara den eventuella svarta prick han representeras av på en bild på långt håll...
Det går inte ens att ta en sådan bild med Hubble-teleskopet som har en brännvidd som motsvarar 80000 mm på en fullformatkamera. Minsta sak det kan urskilja på månens avstånd är c:a 90x90 m.
 

erikasmed

Aktiv medlem
Det går inte ens att ta en sådan bild med Hubble-teleskopet som har en brännvidd som motsvarar 80000 mm på en fullformatkamera. Minsta sak det kan urskilja på månens avstånd är c:a 90x90 m.
Det var mest som en jämförelse, att jag tyckte det blev så svårt att få mer än en liten prick av månen än om man tog S9300. Fast det kanske går att beskära så att månen blir större om upplösningen är högre (MP).

Är i alla fall glad att man i jämförelse med kameror kan ändra slutartiden och därmed slippa få en svart bild med en skarpt ljus fläck på. Det är första gången jag fått en bild med månens kratrar på.

Jag vet inte om sambons kamera hade gjort någon skillnad i konturer dock, den ställer ju in allt själv. Hans månbild var ju tagen i skymning (som synes av solbilden i början).
 

erikasmed

Aktiv medlem
Appropå det. Kan jag köpa alla typer av objektiv som är gjorda för Nikon? Har ju bara koncentrerat mig på objektiv som är APC-S (crop) och Nikon F-mount. Det skalar ju av utbudet en aning...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ja du kan köpa både DX och FX objektiv. Nu vet jag inte vilken DX kamera du har men är det från 3xxx och 5xxx serien så ska du se till att objektiven har inbyggd motor för att du ska få AF. Det har de flesta objektiv, men de finns några gamla som inte har motor i objektivet. De heter väl AF-S (från Nikon) de med motor har jag för mig. Från övriga tillverkare så får man läsa ut det i specifikationen

Som exempel så säljer ScandinavienPhoto ett begagnat Tamron 150-600, för runt 6500:-, passar utmätkt till din kamera
 

erikasmed

Aktiv medlem
Ja du kan köpa både DX och FX objektiv. Nu vet jag inte vilken DX kamera du har men är det från 3xxx och 5xxx serien så ska du se till att objektiven har inbyggd motor för att du ska få AF. Det har de flesta objektiv, men de finns några gamla som inte har motor i objektivet. De heter väl AF-S (från Nikon) de med motor har jag för mig. Från övriga tillverkare så får man läsa ut det i specifikationen

Som exempel så säljer ScandinavienPhoto ett begagnat Tamron 150-600, för runt 6500:-, passar utmätkt till din kamera
Känner mig dåligt påläst men FX vadan är detta?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
FX är Nikons namn på objektiv som är anpassade till FF kameror.
Dom passar även till APS kameror, men DX objektiv är bara till APS kameror.
 
ANNONS