Fotosidans Forum
>
Utrustningsfrågor
>
Canon - kameror , objektiv, tillbehör
>
Köpa ett canon 100-400 mm
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#16 |
|
|
Ett "riktigt" fågelobjektiv får det npg bli någon gång i framtiden tror jag. Först vill jag nog ha min zoom för flexibiliteten.
Försättslinsen du nämde blev jag lite fundersam på dock. Du skrev att du hade en 500D försättslins men den var väl 58mm gänga på? Då kör du antagligen med en adapter eller? Edit: Såg att det visst fanns 500D med 67mm gänga, fast var fick du tag på ditt ex? Verkar inte gå att köpa i sverige? eller? Skulle vara kul om nån hade Kenko+70-300L combon så de kunde visa lite bilder. De största anledningarna till att byta från mitt Sigma 70-200 2.8 var ju att: 1. Längre räckvid. Vilket jag får med både 100-400 och 70-300 2. Jag tycker inte det är så värst skarpt. Verkar som 70-300 slår 100-400 på fingrarna där. Definitivt slår det mitt sigma. Av det jag läst och kollat på videos säger många att 70-300 är för dyrt för att vara ett 4-5.6 objektiv. Kan väl kanske hålla med till viss del men det stör mig inte alls eftersom jag ändå tänkt från början att byta från 2.8 till 4.5 (100-400). Eftersom jag heller inte använt 2.8 på Sigmat typ alls (verkligen inte skarpt då) så kommer jag ju inte bry mig alls om att de båda bara går ner till 4 resp 4.5. Här vinner ju 70-300 igen t.o.m. Skulle jag sedan gråta mig till söms över att jag saknar de extra 100mm får jag väl spara till ett fast 4-500mm istället :) |
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
72 mm
Ska du ha 500d till 70-300 så köp 72 mm och köp till en stepring ner till 67 mm (kostar inte många tior). Alla de stora fotohandlarna har dessa attiraljer.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2823A001 |
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Beställde just nu ett 70-300L IS USM från cyberphoto. Blev helt enkelt ett väldigt enkelt val när de sänkt det med 2500kr (!!!!) under helgen. Woopee!! :)
|
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
Kul med en tråd som avslutas med vad TS valde!
Hoppas du blev nöjd och inte känner dig lurad av oss som förespråkade 70-300L. /D |
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Jag kan säga att jag blev väldigt nöjd med mitt köp. Jag har köpt diverse saker genom åren som helt enklet varit bortkastade pengar men detta objektiv var helt underbart.
Så nej, jag känner mig verkligen inte lurad utan väldigt glad över att det istället blev ett 70-300L! /Staffan |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:37.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar