Annons

Bildspel Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Hur göra ett enkelt bildspel som går att visa på både Mac och PC? Har FotoMagico men det kräver att man har Mac för uppspelning.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har precis gjort ett bildspel med 450 bilder i Iphoto. Även programmet inte är perfekt så gick det smidigt och jag tycker att jag har mer kontroll än när jag gjorde bildspel i Lightroom. Men i LR kan man få ut det som PDF vilket kan vara en fördel ibland (räkna med hackiga övertoningar som pdf).

En del gör bildspel i Powerpoint eller Apples motsvarighet Keynote.

Lite pilligare, men med fullständig kontroll, är att göra bildspelet i ett videoredigeringsprogram som Adobe Premiere eller Apple Final Cut.
 

Cambo

Aktiv medlem
Men visst är det pilligt att redigera och flytta bilderna i iPhoto. Den där långa remsan i överkant ger ju inte så mycket info
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Skall du använda Premiere Pro så kan det vara bra att veta att redan när du skapar projektet så bestämmer du en standardtid för var bild. När den är satt så är det bara att dra in bilderna, klart!
 

Cambo

Aktiv medlem
Jag har precis gjort ett bildspel med 450 bilder i Iphoto. Även programmet inte är perfekt så gick det smidigt och jag tycker att jag har mer kontroll än när jag gjorde bildspel i Lightroom. Men i LR kan man få ut det som PDF vilket kan vara en fördel ibland (räkna med hackiga övertoningar som pdf).

En del gör bildspel i Powerpoint eller Apples motsvarighet Keynote.

Lite pilligare, men med fullständig kontroll, är att göra bildspelet i ett videoredigeringsprogram som Adobe Premiere eller Apple Final Cut.
Då jag spelar upp bildspelet i iPhoto är det i fin kvalitet. Hur exporterar/sparar jag spelet för att behålla kvaliteten? Vill bränna ner bildspelet och ge mottagaren möjlighet att njuta av skarpa bilder på skärm.
 

sonya55

Aktiv medlem
Bildspel

Då jag spelar upp bildspelet i iPhoto är det i fin kvalitet. Hur exporterar/sparar jag spelet för att behålla kvaliteten? Vill bränna ner bildspelet och ge mottagaren möjlighet att njuta av skarpa bilder på skärm.
FotoMagico har en app man kan ladda ner så att man kan skapa en "standalone player"
Detta skall ge samma kvalité i både PC och Mac och skall motsvara den kvalité som finns i originalspelet.

/// Sven-Olof
 

afe

Aktiv medlem
Tanken är god med s.k. standalone players, men jag skulle aldrig komma på tanken att köra en .exefil med ett bildspel utan mycket god kännedom om källan (inte ens på en Mac).
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Då jag spelar upp bildspelet i iPhoto är det i fin kvalitet. Hur exporterar/sparar jag spelet för att behålla kvaliteten? Vill bränna ner bildspelet och ge mottagaren möjlighet att njuta av skarpa bilder på skärm.
Jag exporterade ut mitt bildspel som en video i full-HD 1080p. Det är få TV-skärmar som har högre upplösning än så.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Återigen är jag glad att jag inte har Mac :)

Satsa på ett tredjepartsprogram för ändamålet. Finns ganska många som är billiga och enkla. Håll dig borta från att göra bildspel i Powerpoint etc.
 

jaan v

Aktiv medlem
4 K Slideshow Maker - finns som gratisapp i Appstore - kanske passar. Verkar kunna leverera i olika format - kostar inte så mkt att prova.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Ljudfil till bildspel i Lightroom (Mac)

Har du Lightroom så finns ju möjligheten att göra bildspel där också.
Jag har nyligen börjat göra bildspel i Lightroom på min MacBookPro 15", och det går utmärkt att lägga till en ljudfil (mp3) till bildspelet t ex musik från mina vinylskivor eller cd - med bra resultat!!

Fråga:
Men - kan jag också lägga till en ljudfil som jag har spelat in som ett röstmemo på min smartphone (iPhone 6s) ?

Ljudfilen kan jag ju spara ner och sedan t ex maila (till mig själv), men hur konverterar man den ljudfilen till mp3 som väl måste vara det format som Lightroom behöver för att kunna tas in som ljudspår till bildspelet? Jag har LIghtroom cc som bildbehandlingsprogram. (I min stationära dator (OBS pc) har jag Audacity, ett "ljudredigeringsprogram" med många möjligheter, inkl bl a möjligheten att konvertera vaw-filer till mp3)

Vore tacksam för tips & råd! (den aktuella ljudfilen är avgasmuller från en V8 att läggas till mina bilbilder)
/B
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
LR från version 6 har jag för mig klarar flera ljudspår.
Däremot har man sett ett o annat inlägg när de stöter på patrull med ljudet.
Alltså LR är ju inte ett bra verktyg när det kommer till video.
Vilka ljudformat LR klarar vet jag inte Men det är väl bara o konvertera till ngt som funkar.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Bildspel i Lightroom CC

LR från version 6 har jag för mig klarar flera ljudspår.
Däremot har man sett ett o annat inlägg när de stöter på patrull med ljudet.
Alltså LR är ju inte ett bra verktyg när det kommer till video.
Vilka ljudformat LR klarar vet jag inte Men det är väl bara o konvertera till ngt som funkar.
Hej Erik och tack för ditt svar, även om det inte hjälper mig nåt...
1) Jag har senaste versionen av Lightroom CC (den "molnbaserade" versionen som man antingen betalar för varje månad eller ett år i förväg) och jag har svårt att tänka mej att Lightroom 6 som köpversion är mera avancerad än aktuell "molnbaserad" Lightroom CC!
2) Lightrooms bildspel kan bara göras med ett enda ljudspår (Lightroom CC alltså - som jag har)
3) De enda ljudfiler till bilspelen som Lightroom CC kan hantera är mp3-filer. Om man har bilspelesljudet i andra filformat än mp3 (ex is vaw mm) så måste dessa alltså konverteras först.

Jag tycker att Lightroom funkar riktigt bra för att göra bildspel i - jag skulle inte vilja kalla resultatet för "video" eftersom det ju är fråga om stillbilder till ett ljudspår...(även om man t.o.m. kan lägga in kortare snuttar med videoklipp mellan stillbilderna)!

Mvh
/B
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om Julianne Kost påstår att det går så tror jag att det går.

APRIL 21, 2015

What's New in Lightroom CC: Improved Slideshows

Create dynamic slideshows in Lightroom — including automated pan and zooms, multiple audio tracks, and music syncing.

Men jag har inte tittat på utbildningen...
Länk också: http://www.jkost.com/lightroom.html
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Om Julianne Kost påstår att det går så tror jag att det går.

APRIL 21, 2015

What's New in Lightroom CC: Improved Slideshows

Create dynamic slideshows in Lightroom — including automated pan and zooms, multiple audio tracks, and music syncing.

Men jag har inte tittat på utbildningen...
Länk också: http://www.jkost.com/lightroom.html
OK - men min grundfråga återstår:

Men - kan jag också lägga till en ljudfil som jag har spelat in som ett röstmemo på min smartphone (iPhone 6s) ?

Problemet är löst (fixade det helt själv, s.k. "trial and error") - ja, det går bra att lägga till ett s.k. röstmemo från en iPhone efter konvertiring av den ljudfilen till mp3.
/B
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag har precis gjort ett bildspel med 450 bilder i Iphoto. Även programmet inte är perfekt så gick det smidigt och jag tycker att jag har mer kontroll än när jag gjorde bildspel i Lightroom. Men i LR kan man få ut det som PDF vilket kan vara en fördel ibland (räkna med hackiga övertoningar som pdf).

En del gör bildspel i Powerpoint eller Apples motsvarighet Keynote.

Lite pilligare, men med fullständig kontroll, är att göra bildspelet i ett videoredigeringsprogram som Adobe Premiere eller Apple Final Cut.
Jag har sett bildspel i Final Cut som var mycket bra, men programmet kostar kr 2500,- eller så.
Däremot har jag gjort bildspel i Keynote som jag upplever som perfekt, dock måste avspelningdatorn har Keynote eller Powerpoint.

Men om det går att visa på TV, vet jag inte.
 
ANNONS