Annons

Checka in utrustningen på flyget

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Buch

Aktiv medlem
Hej, jag undra hur ni som resa mycket med mycket utrustning brukar att göra?

Själv har jag altid haft med mitt som handbagage men det har altid varit ett problem, både att få plats med det men också att få checkin till att gå med på det.

Jag använda B&W outdoor & Peli cases och så en pro fotograf som checker in det som vanlig bagage.

Någon som gör så? eller hur gör ni?

Vi prata om 2 hus, 4-5 objektiv och 2 Profoto B1 plus tillbehör.

Får ha med 12 kg handbage = en pelicase med profoto, men hur gör jag med det annat?
 

PMD

Aktiv medlem
Två alternativ:

1. Res med British Airways. Man får ha två väskor som handbagage, en 40 x 30 x 15cm och en 56 x 45 x 25cm. Var och en av väskorna får väga max 23 kg, men man måste lyfta upp väskorna på bagagehyllan själv utan hjälp av kabinpersonalen.

N.B: allting man köper på flygplatsen (tax free, mm) måste få plats i handbagaget. Några extra påsar får man inte ha med.

2. Skaffa en jacka (eller en väst om det blir för varmt med en jacka) med många och stora fickor och lägg en del av utrustningen i de fickorna.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
ja, det är ett problem

Det händer nog egentligen sällan men mardrömmen är att bli "genomskådad" och behöva packa om när man står där och det väger för mycket.

Datorn "tillhör" numer på sätt och vis också kamerautrustningen. Har kollat på andra och har tänkt om lite. Därför kommer jag inte att ta med den om jag åker ensam igen och inte har någon att fördela om med. Min bildkalkyl är ca 1000 bilder per dag vilket det också blev i genomsnitt på den senaste resan. Köper istället flera SD kort och byter ut för att täcka in den mängden. Dyrare men är lite trött på att både ha datorn över axeln och ha stenkoll på den. Det räcker med kamera ryggsäcken

Till blixten och till ett helt manuella objektiv samt några andra fotoprylar har jag gjort i ordning vadderade papprör med lock som är förstärkta med tejp och som kan packas upprätta i den incheckade väskan. De tål mycket tryck och skulle nog kunna användas för vilka objektiv som helst. En extern hårddisk kommer att finnas med om jag kan få låna en dator för att ta backup.

Vill ha med två kameror. Har sett att flera har en av dem inkl objektiv över axeln eller i en liten kameraväska vid sidan av handbagageväskan. Ska vara OK och det kommer jag också att göra istället för som hittills en dator över axeln.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Undvik lågprisbolagen om du vill resa med övervikt. Där kan det bli dyrt,

Jag flyger en hel del och har bara fått handbagaget vägt en gång, på charter 1996. Det normala är att så länge du utan besvär själv kan lyfta upp din väska på hatthyllan så är det inga problem.

Så skaffa en kabinväska som rymmer utrustningen så borde det gå bra. Om personalen frågar och tycker väskan är tung så hänvisa till att har dyr utrustning som du är rädd om.

Think Thanks väskor är närmast standard bland pressfotografer som flyger. Den här väcker ingen uppmärksamhet och du får lätt ner datorn i ytterfacket. https://www.thinktankphoto.com/collections/airport-series/products/airport-international-v3-0

Tidigare tråd i ämnet: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=166623
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Undvik lågprisbolagen om du vill resa med övervikt. Där kan det bli dyrt,

Jag flyger en hel del och har bara fått handbagaget vägt en gång, på charter 1996. Det normala är att så länge du utan besvär själv kan lyfta upp din väska på hatthyllan så är det inga problem.

Så skaffa en kabinväska som rymmer utrustningen så borde det gå bra. Om personalen frågar och tycker väskan är tung så hänvisa till att har dyr utrustning som du är rädd om.

Think Thanks väskor är närmast standard bland pressfotografer som flyger. Den här väcker ingen uppmärksamhet och du får lätt ner datorn i ytterfacket. https://www.thinktankphoto.com/collections/airport-series/products/airport-international-v3-0

Tidigare tråd i ämnet: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=166623
Det är såklart bra, problemet är ju att man måste packa om till en fotoväska i så fall när man kommer fram och sak ge sig ut vilket kan vara riktigt bökigt. Jag föredrar en ordentlig fotoväska direkt istället, och så får jag dumpa lite i check in bagaget, sådant som inte är allt för känsligt. Och en ordentlig fotoväska går ju att packa lika mycket i som den där.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är såklart bra, problemet är ju att man måste packa om till en fotoväska i så fall när man kommer fram och sak ge sig ut vilket kan vara riktigt bökigt. Jag föredrar en ordentlig fotoväska direkt istället, och så får jag dumpa lite i check in bagaget, sådant som inte är allt för känsligt. Och en ordentlig fotoväska går ju att packa lika mycket i som den där.
Håller med. Därför gör jag lite olika beroende på vad jag ska plåta. Jag har ofta en större fotoryggsäck som lastar nästan lika bra som en rullväska. Jag har också olika axelremsväskor som man kan ha på ryggen om de blir för tunga.
 

Michael Buch

Aktiv medlem
Jag / vi resa med KLM, för att de har.

2 handbagage Max 12kg + 2 incheckning bagage a 23kg.

Jag hade ju klarad mig bra om jag hade mitt profoto som handbagage och mina 46 kg till kamera och kläder.

Men ändå om jag har set på Chase Jarvis video blog att han checker in utrustning i Pelicases som vanlig bagage, precis som du gör med sportutrustning. ja så vet jag inte om det är en lösning jag / min försäkring vågar :)

Han packa dom ned i en vanlig väska så den inte skrigar kamerautrustning.

Hur ser ni på det?

Mitt alternativt är ju att vi resa som familj och har 3 x 12 kg handbagage som kan bli kamera utrustning, men vi har också två barn som vi behöver ha grejer med till.

Och här var problemet sist vi flyg, vid checkin i Köpenhamn gick det bra ( de kollat inte ) men vid gaten plockad de bort en vanlig väska som hade extra saker till barnen.

Däremot sa de inte något till man kamerautrustning, säkert för att det har värde.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Men ändå om jag har set på Chase Jarvis video blog att han checker in utrustning i Pelicases som vanlig bagage, precis som du gör med sportutrustning. ja så vet jag inte om det är en lösning jag / min försäkring vågar :)

Han packa dom ned i en vanlig väska så den inte skrigar kamerautrustning.
Jag har pratat med mitt försäkringsbolag Gefvert om det här. De ser naturligtvis helst att man har med utrustningen i handbagaget, men det är ju inte alltid möjligt.

För incheckad utrustning vill Gefvert att man skyddar utrustningen ordentligt för stötar. De tycker bäst om väskor av typen Peli eller liknande, förutsatt att den har skyddande vaddering. Lite extra bubbelplast om prylarna är inte heller fel.

Jag ser lite då och få videofotografer (och även musiker) resa med flyg. De har inte en chans att få med all utrustning i handbagaget. De brukar använda Peii-väskor. Har sett dem plocka väska efter väska på bagagebandet.

Enligt Gefvert är det inte så vanligt med stöld ur incheckat bagage, men det förekommer ibland sådana stölder i USA.

Ring ditt försäkringsbolag och be dem om råd.

Mitt alternativt är ju att vi resa som familj och har 3 x 12 kg handbagage som kan bli kamera utrustning, men vi har också två barn som vi behöver ha grejer med till..
Det räcker kanske med ett handbagage för barnen. Ni får ju dessutom ha mindre väskor utöver handbagaget. Flygbolagen brukar prata om datorväskor och handväskor. Det brukar också inkludera en mindre ryggsäck.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Två alternativ:

1. Res med British Airways. Man får ha två väskor som handbagage, en 40 x 30 x 15cm och en 56 x 45 x 25cm. Var och en av väskorna får väga max 23 kg, men man måste lyfta upp väskorna på bagagehyllan själv utan hjälp av kabinpersonalen.
...
Detsamma gäller faktiskt American Airlines.
Bokar du resan hos AA. Så kommer du troligen att få flyga första sträckan med BA. Då de har samma regler så kan AA vara ett alternativ. (BA har dessvärre försämrat servicen en hel del det senaste året).

Hej, jag undra hur ni som resa mycket med mycket utrustning brukar att göra?
...
Någon som gör så? eller hur gör ni?
...
Jag har en Pelicase (Modell 1560).
Mina två senaste resor med utrustning så har jag inte haft möjlighet att med all utrustning ombord, av det skälet att det inte fått plats. Varför jag tagit ombord så mycket som bara är möjligt. Och checkat in resten. i min Peli.
Kan tillägga att det är så fotografer som reser med mycket utrustning brukar göra.
Ett tips vad det gäller Pelicasen, är att sätta buntband i hålet för låsen. Förutom hänglås/TSA-lås.

Orsaken är att tryckutjämningen i Pelin kan leda till att väskan "öppnar sig själv" annars. (På hög höjd "letar" sig det låga lufttrycket "in i väskan". När trycket utanför ökar så trycks locket ner och "hatcharna" kan "släppa".)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag undrar lite hur stor risken är att någon helt sonika snor hela väskan från bagagebandet. En Peliväska skriker ju "ömtåligt och dyrt".
För en del, tror de flesta tycker att en sådan väska ser tråkig ut och tror väl att den är fylld med mätutrustning. För många är det snarare exklusiva varumärken från Paris och Milano som lockar.

Som regel hinner man ner till bagagebandet innan väskorna kommer, men man kan ju inte veta.

Jag har satt lite fula klistermärken från Fjällräven med mera på min. Absolut inget som har med foto att göra. Ju fulare och slitnare väska desto mindre intressant.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag undrar lite hur stor risken är att någon helt sonika snor hela väskan från bagagebandet. En Peliväska skriker ju "ömtåligt och dyrt".
Är du tvungen att checka in din utrustning så får risken för att det själs ses som mycket mindre. Än risken för att något går sönder i en annan typ av väska.
Speciellt när du flyger.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är rätt dåligt att det så sällan görs någon kontroll av att det är rätt person som tar med sig en väska ut från bagagebandsområdet. Väskan är ju märkt med samma ID som "tag":en man får när man checkar in väskan.

Jag tror att jag bara har råkat ut för den sortens kontroll en enda gång (på cirka 40 år).
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är rätt dåligt att det så sällan görs någon kontroll av att det är rätt person som tar med sig en väska ut från bagagebandsområdet. Väskan är ju märkt med samma ID som "tag":en man får när man checkar in väskan.

Jag tror att jag bara har råkat ut för den sortens kontroll en enda gång (på cirka 40 år).
Det är å andra sidan inte ett så stort problem jämfört med ex stölder på järnvägsstationer. På flygplatsens bagageband kommer man inte in utan boardingkort och det finns övervakningskameror överallt. Jag tror stöldligor hellre väljer andra platser än vid bagagebandet.
 

Michael Buch

Aktiv medlem
[/QUOTE]
Jag har en Pelicase (Modell 1560).
Mina två senaste resor med utrustning så har jag inte haft möjlighet att med all utrustning ombord, av det skälet att det inte fått plats. Varför jag tagit ombord så mycket som bara är möjligt. Och checkat in resten. i min Peli.
Kan tillägga att det är så fotografer som reser med mycket utrustning brukar göra.
Ett tips vad det gäller Pelicasen, är att sätta buntband i hålet för låsen. Förutom hänglås/TSA-lås.

Orsaken är att tryckutjämningen i Pelin kan leda till att väskan "öppnar sig själv" annars. (På hög höjd "letar" sig det låga lufttrycket "in i väskan". När trycket utanför ökar så trycks locket ner och "hatcharna" kan "släppa".)[/QUOTE]

Jag har också själv b&w och pelicases men undra lite hur objektiv m.m klara tryckutjämningen?

Jag tror jag packa en 1510 med mina blixtar och en fotoryggsäck till kamera, men har inte kollad vägt än så vet inte om jag har ett par objektiv som jag är tvungen checkin.

Vi har ju också två barn och dom skall jag ju också ha fria händer till haha
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har också själv b&w och pelicases men undra lite hur objektiv m.m klara tryckutjämningen?
Objektiv och kamerahus är inte täta på samma sätt som en peli-väska. Ta bort bakre objektivlocket om du vill vara hundra. Då är det ju helt öppet.


Jag tror jag packa en 1510 med mina blixtar och en fotoryggsäck till kamera, men har inte kollad vägt än så vet inte om jag har ett par objektiv som jag är tvungen checkin.
Jag har gjort några hundra flygningar och bara fått vägt handbagaget en går på charter för 21 år sedan. De stora bolagen bryr sig inte. Kan du lyfta upp bagaget på hyllan själv så är det lugnt.

Men lägg någon glugg i din "datorväska/handväska" så räknas inte det med i handbagagets vikt. Ett gammalt trick är att plocka ut kamerorna och hänga dem runt hals och på axlar. Sen kan stoppa objektiv i fickorna. Vad du har för personlig utsmyckning och hur mycket din jacka väger räknas inte med. Men hör det först om någon klagar över vikten.
 

joey_bazooka

Aktiv medlem
Det är å andra sidan inte ett så stort problem jämfört med ex stölder på järnvägsstationer. På flygplatsens bagageband kommer man inte in utan boardingkort och det finns övervakningskameror överallt. Jag tror stöldligor hellre väljer andra platser än vid bagagebandet.
Fast jag har blivit bestulen två gånger och det måste ha skett av personalen som hanterade bagaget. Jag skulle aldrig lägga något dyrt i incheckat om jag inte kunde låsa väskan ordentligt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Fast jag har blivit bestulen två gånger och det måste ha skett av personalen som hanterade bagaget. Jag skulle aldrig lägga något dyrt i incheckat om jag inte kunde låsa väskan ordentligt.
Jo det händer att personal stjäl, främst i USA enligt mitt försäkringsbolag. Men den risken får man ju ta om man är tvungen att checka in bagage. Och med rätt försäkring så får man ersättning. Väskor av Peli-typ har hål för rejäla hänglås. Det finns nog inget bättre om man måste checka in.
 

joey_bazooka

Aktiv medlem
Jo det händer att personal stjäl, främst i USA enligt mitt försäkringsbolag. Men den risken får man ju ta om man är tvungen att checka in bagage. Och med rätt försäkring så får man ersättning. Väskor av Peli-typ har hål för rejäla hänglås. Det finns nog inget bättre om man måste checka in.
Tror nog det finns ett stort mörkertal i statistiken. Själv blev jag bestulen i Italien och Grekland. Dock bara på skitprylar och det blev varken polisanmälan eller försäkringsärende av det...
 
ANNONS