Gammal 2012-08-22, 14:43   #31

mange69 skrev: Nästa steg är att se hur den presterar vid nästa fotbollsmatch för sonen. Så här långt har jag fokuserat (taskigt ordval där...) på Single AF, men är nyfiken på hur det blir när kameran själv får välja. 7D lär ju vara en bra sportkamera...
Det finns mycket att trimma på en 7D för att få autofokus så bra som möjligt på en fotbollsmatch. Jag använder nästan uteslutande snabb seriebildstagning, AI-servo och utökad AF-punkt. Visst kan man låta kameran välja själv bland alla 19 punkter men jag är ganska övertygad om att det kommer med en del rutor där kameran har valt att fokusera på något du inte hade tänkt själv.

Det är alltid en kompromiss mellan att gaffla in ett så litet område som möjligt utan att det blir så litet så man missar målet. Utökad AF-punkt funkar bra för mig när det gäller fotboll. På hockey brukar jag gå ner till enpunkts-AF. Dessutom har jag ställt in så jag flyttar AF-punkten med tummen på joysticken. Då kan jag snabbt komponera om om jag behöver.

Dessutom kan man ju trimma skärpeföljningens känslighet, skärpeföljningsmetod, prioritering av skärpa kontra hastighet m.m. Jag har ställt ner känsligheten lite samt valt kontinuerlig skärpeföljningsmetod. Därmed tycker jag att störningar som t.ex. domare och andra spelare som kommer i vägen inte påverkar för mycket. Men det är återigen en kompromiss. Du kan även välja om kameran ska prioritera hastighet eller AF.

Som du förstår så lär det gå åt några matcher innan du har fått en setup som funkar för dina behov, och innan dess lär det bli några suddiga bilder. Men under förutsättning att allt är OK med kameran (enligt testmetoder tipsat om ovan) så ska du kunna få skarpa fotbollsbilder med din 7D.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-22, 14:55   #32

atotowi skrev: Jag har knåpat ihop en sån där gär det själv pryl för att kolla fokuseringen. SKulle kunna koma över med den.
Long time no seen, Tony =)

Stort tack för det! All hjälp är välkommen - vi hittar en lämplig stund.

/Magnus
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-22, 14:57   #33

Drogen skrev: Det finns mycket att trimma på en 7D för att få autofokus så bra som möjligt på en fotbollsmatch. Jag använder nästan uteslutande snabb seriebildstagning, AI-servo och utökad AF-punkt. Visst kan man låta kameran välja själv bland alla 19 punkter men jag är ganska övertygad om att det kommer med en del rutor där kameran har valt att fokusera på något du inte hade tänkt själv.

Det är alltid en kompromiss mellan att gaffla in ett så litet område som möjligt utan att det blir så litet så man missar målet. Utökad AF-punkt funkar bra för mig när det gäller fotboll. På hockey brukar jag gå ner till enpunkts-AF. Dessutom har jag ställt in så jag flyttar AF-punkten med tummen på joysticken. Då kan jag snabbt komponera om om jag behöver.

Dessutom kan man ju trimma skärpeföljningens känslighet, skärpeföljningsmetod, prioritering av skärpa kontra hastighet m.m. Jag har ställt ner känsligheten lite samt valt kontinuerlig skärpeföljningsmetod. Därmed tycker jag att störningar som t.ex. domare och andra spelare som kommer i vägen inte påverkar för mycket. Men det är återigen en kompromiss. Du kan även välja om kameran ska prioritera hastighet eller AF.

Som du förstår så lär det gå åt några matcher innan du har fått en setup som funkar för dina behov, och innan dess lär det bli några suddiga bilder. Men under förutsättning att allt är OK med kameran (enligt testmetoder tipsat om ovan) så ska du kunna få skarpa fotbollsbilder med din 7D.
Mycket bra tips, Peter! Jag tar till mig och provar.

/Magnus
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-22, 17:24   #34

Förlåt mig om jag inte riktigt har hunnit att läsa alla inlägg i den här tråden, men här kommer mina erfarenheter.

- AI Focus, nja, min erfarenhet är att det i så fall är bättre att köra Servo även på stillastående objekt

- Använd inte automatiskt val av fokuspunkter. När jag gjorde det under första halvåret hände det titt som tätt att kameran indikerade fokus på t.ex. ett träd och la fokusen 5 meter fel. Jag kör alltid zon, utvidgad eller dom "små" punkterna. Det lirar mycket bättre, och framförallt till sport

- objektiv är olika. Jag ser att repeterbarheten med AF i praktisk användning skiljer sig t.ex. mellan mitt 24-105 och 70-200 f/4. Sätter man dom med live-view så blir dom likvärdiga.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-22, 18:19   #35

nivas skrev: Förlåt mig om jag inte riktigt har hunnit att läsa alla inlägg i den här tråden, men här kommer mina erfarenheter.

- AI Focus, nja, min erfarenhet är att det i så fall är bättre att köra Servo även på stillastående objekt

- Använd inte automatiskt val av fokuspunkter. När jag gjorde det under första halvåret hände det titt som tätt att kameran indikerade fokus på t.ex. ett träd och la fokusen 5 meter fel. Jag kör alltid zon, utvidgad eller dom "små" punkterna. Det lirar mycket bättre, och framförallt till sport

- objektiv är olika. Jag ser att repeterbarheten med AF i praktisk användning skiljer sig t.ex. mellan mitt 24-105 och 70-200 f/4. Sätter man dom med live-view så blir dom likvärdiga.
Stort tack för tipsen, Tommi! Precis vad jag vill ha.

/M
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-23, 13:39   #36

Jag som ofta fotograferar löpare som närmar sig mig mot slutet av deras insats har olika AF-inställningar för olika avstånd. Normalinställningen för längre distanser, där de är större delen av tiden, och sen kan jag byta på slutet genom att hålla inne nedbländningsknappen. Den kan man programmera till att skicka in en ny uppsättning inställningar så länge man trycker på den.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-23, 13:49   #37

Det jag upplevde som knepigast var at hitta rätt bland inställningarna för de vanligaste situationerna...
Sen är det ju rätt enkelt att lägga in dom i Custom funktionerna så att man får rätt inställningar vid rätt tillfälle.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-23, 14:06   #38

apersson850 skrev: Jag som ofta fotograferar löpare som närmar sig mig mot slutet av deras insats har olika AF-inställningar för olika avstånd. Normalinställningen för längre distanser, där de är större delen av tiden, och sen kan jag byta på slutet genom att hålla inne nedbländningsknappen. Den kan man programmera till att skicka in en ny uppsättning inställningar så länge man trycker på den.
Tack för det tipset, Anders! Jag börjar se ljuset i tunneln =)

/Magnus
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-23, 14:09   #39

atotowi skrev: Det jag upplevde som knepigast var at hitta rätt bland inställningarna för de vanligaste situationerna...
Sen är det ju rätt enkelt att lägga in dom i Custom funktionerna så att man får rätt inställningar vid rätt tillfälle.
Ser fram emot vår "kaffe&kameraworkshop" =)

/Magnus
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:38.

Aifo AB - Portabla batterier för studioblixtar