Gammal 2012-07-08, 16:36   #46

Falumas skrev: Med dom 10 skärmarna tog vi faktiskt dom värsta sakerna och jag har tittat på sidorna på 100-tals skärmar och det ser olika ut på dom men det ser inte uppenbart fel ut på någon av dom jag tittat på.

/Karl
Intressant, men det var framförallt när det gäller grafik som det var problem med, sa du? Hur korrigerar du grafiken så att det fungerar vettigt.

Stefan
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-08, 17:17   #47

MBP - X-ritei1 dispaly pro - srgb
Hejsan!

Stefan eller någon annan kunnig: Jag vill att min MBP 15 (2011) visar så bra färger som möjligt för webben (portfolio och annat bildmaterial som ska ses på datorskärm, iphone, ipad etc). Ljusstyrkan är givetvis också viktig för att kunna redigera så gott det går i lågdagarna. Hur skapar jag en så bra profil som möjligt på min MBP? Jag har en x-rite i1 display pro.

Min tanke är att jag ska skaffa en profil för utskrifter (men då jobbar jag med den externa skärmen) och en profil för visning på webben. (där vill jag kunna jobba och exportera bilder från min macbook pro för visning på webben).

Tacksam för svar!
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-08, 22:16   #48

stefohl skrev: Intressant, men det var framförallt när det gäller grafik som det var problem med, sa du? Hur korrigerar du grafiken så att det fungerar vettigt.

Stefan
Ha relativt hög kontrast och undvika grå (eftersom skärmar oftast färgar grå, ibland olika beroende på var i gråskalan).
Apples hemsida är i mångt och mycket ett skräckexempel på hur man inte skall göra om man inte vill att hemsidan skall se skräp ut på dåliga skärmar.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-08, 22:21   #49

easyrider skrev: Hejsan!

Stefan eller någon annan kunnig: Jag vill att min MBP 15 (2011) visar så bra färger som möjligt för webben (portfolio och annat bildmaterial som ska ses på datorskärm, iphone, ipad etc). Ljusstyrkan är givetvis också viktig för att kunna redigera så gott det går i lågdagarna. Hur skapar jag en så bra profil som möjligt på min MBP? Jag har en x-rite i1 display pro.

Min tanke är att jag ska skaffa en profil för utskrifter (men då jobbar jag med den externa skärmen) och en profil för visning på webben. (där vill jag kunna jobba och exportera bilder från min macbook pro för visning på webben).

Tacksam för svar!
Den MacBooken är ju fortfarande den skärmen med högst färgomfång som Apple presenterat, så den borde gå att få hyfsad ordning på.
Jag har ingen erfarenhet av den kombinationen du nämner så jag kan inte hjälpa dig.

http://www.anandtech.com/show/6023/t...splay-review/5

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-09, 16:45   #50

easyrider skrev: Hejsan!

Tacksam för svar!
Som med de flesta bärbara datorer är MacBook Pro skärmen inte så häftig. Inte heller så lätt att kalibrera. Jag har testat ett antal program och för att kalibrera MacBook Pro-skärmen använder jag helst Basiccolor Display, som fungerar bra med din i1 Display.
Kalibrera gärna skärmen till Native color temperature och gör det när du har skärmen på full ljusstyrka. När du väl har kalibrerat kan du skruva ner ljusstyrkan till något mer rimligt. Detta låter ju som något som man absolut inte ska göra vid en kalibrering/profilering, men med MacBook Pro skärmen är det sätt att få ett rimligt resultat.

Stefan
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-09, 18:08   #51

Tack! Ska göra detta snarast. När jag väl profilerat skärmen redigerar jag med den profilen och sparar i srgb?
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-09, 21:36   #52

easyrider skrev: Tack! Ska göra detta snarast. När jag väl profilerat skärmen redigerar jag med den profilen och sparar i srgb?
Nej, du ska aldrig redigera i en skärmprofil. Ställ in programmet på sRGB. Skärmprofilen läses in automatiskt från dina systeminställningar.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:20.

Aifo AB - X-Rite ColorChecker Passport