Gammal 2012-04-30, 21:30   #16

Tyvärr är det ju ingen Nikon utan en gammal Konica Minolta 7D men det låter bra med Lightroom, mitt intryck var att man inte hade justeringspenslar där men det skall bli spännande att prova!
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-30, 21:45   #17

ztenlund skrev: Det går visst att måla bort det man målat dit.
Tackar för tillrättaläggandet.
Får kolla in det.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-30, 22:33   #18

Kan man överleva utan lager och redigering på pixelnivå så fixar nog Lightroom det mesta....både att måla på och att måla av. För egen del är det 90 procent LR och sedan några prettoprojekt som jag lägger alldeles för mycket tid på i PS....

Prova du lite LR Tim och berätta gärna för oss hur du upplever programmet! Eller andra program som du provar. Alltid kul att jämföra.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-30, 22:44   #19

atotowi skrev: Tackar för tillrättaläggandet.
Får kolla in det.
Tryck på Alt-tangenten när du är i "pensel-läget" så kan du måla bort tidigare ditmålade redigeringar. Du kan också justera flow och density på bortmålningen på samma sätt som med ditmålningen.

/björn
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-30, 22:56   #20
AFJ

Jag gillar ju Lightroom men när trådskaparen inleder med att skriva:

Idag fotograferar jag jpg +raw och har inget behov av en bildsorterare eller bildeditor eller workflow applikation utan är altså bara ute efter en smidig rawkonverterare för att framkalla enstaka bilder som jag är särskilt nöjd med.

så är det ju precis Lightroom han inte vill ha!

Med den beskrivningen borde väl Elements vara ett gott val - skulle bli förvånad om inte redan den version som TS kör har alla de verktyg som efterfrågas.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-01, 08:49   #21

AFJ skrev: Jag gillar ju Lightroom men när trådskaparen inleder med att skriva:
Idag fotograferar jag jpg +raw och har inget behov av en bildsorterare eller bildeditor eller workflow applikation utan är altså bara ute efter en smidig rawkonverterare för att framkalla enstaka bilder som jag är särskilt nöjd med.

så är det ju precis Lightroom han inte vill ha!
Just så här kände jag också, det var därför jag inte provade Lightroom först men nu har folk här övertygat mig om att det absolut är mödan värt. Nu är det bara tiden som skall skramlas fram :-)

AFJ skrev: Med den beskrivningen borde väl Elements vara ett gott val - skulle bli förvånad om inte redan den version som TS kör har alla de verktyg som efterfrågas.
Elements (och Rawterapee) har som sagt, i sin Raw konverterare, vad jag har hittat, inte någon möjlighet att selektivt bestämma var i bilden en justering skall appliceras.

Elements har heller ingen möjlighet att selektivt påverka de olika färgkanalerna var för sig.

Tim
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-01, 09:22   #22
AFJ

-Tim- skrev: Just så här kände jag också, det var därför jag inte provade Lightroom först men nu har folk här övertygat mig om att det absolut är mödan värt. Nu är det bara tiden som skall skramlas fram :-)

Elements (och Rawterapee) har som sagt, i sin Raw konverterare, vad jag har hittat, inte någon möjlighet att selektivt bestämma var i bilden en justering skall appliceras.

Elements har heller ingen möjlighet att selektivt påverka de olika färgkanalerna var för sig.

Tim
Jag tror säkert att du kommer att trivas med Lightroom - jag hade själv Elements innan jag bytte och jag upplever LR som betydligt trevligare att jobba med.

Däremot, när det gäller selektiv behandling av delar av en bild, så är jag ganska säker på att du i Elements - totalt sett - har mer verktyg än vad du har i LR.

Nåväl, det bästa är ju att prova LR - det kommer ju också fungera utmärkt att ha Elements kopplat till LR så att du kan ta till Elements för de redigeringar som inte LR klarar av.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-01, 14:45   #23

-Tim- skrev: Elements (och Rawterapee) har som sagt, i sin Raw konverterare, vad jag har hittat, inte någon möjlighet att selektivt bestämma var i bilden en justering skall appliceras.
Jag installerade Raw therapee förra veckan för att testa några saker och det hade gjort enorma framsteg sedan jag testade det sist vilket var för 3-4 år sedan, men den funktionen saknas fortfarande (eller är en mycket väl gömd funktion) och är något som jag håller med om att dett är en oumbärlig funktion från och till.

/Karl
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
raw

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:11.

Aifo AB - B+W Polaristionsfilter

Stort sortiment av bakgrunder!