Gammal 2012-08-20, 18:19   #271

Hej Joakim

Jag hade faktiskt inte upptäckt Veijo, men han hade verkligen många kul projekt på sin sida. Jag har själv sneglat på hur man kan jobba med hålkamera och kanske till och med Camera obscura. Kan onekligen rekommendera Veijos sida till fler! Tack för tipset...

/Jan

The_SuedeII skrev: Jan, du har säkert sett:
http://www.galactinus.net/vilva/retro/index.html
-men om du inte har det är det lite kul att botanisera runt hos Veijo, som dessutom är en väldigt trevlig person.

Bälgobjektiv på DSLR är väldigt intressant, och väldigt kul - men tyvärr gör ju spegelboxen att ljuset bara har en djup trång "tunnel" att ta sig in genom. Annars finns det faktiskt gott om objektiv från både 20-, 30- och 40-tal som står sig mycket väl i allt utom kanske motljusegenskaper (och därigenom också global kontrast).
Besvara med citat   
Gammal 2013-02-25, 00:37   #272

mycket sant, men..
Absolut spelar optiken och kameran roll hur bra bilderna blir, men en erfaren fotograf kan som sagt ge bra resultat även med kameror med sämre upplösning (kreativiteten är viktig!!). Det spelar egentligen ingen roll hur många megapixlar en kamera tar bilder i. 12mp är det störste du ser någon skillnad på om du skriver ut en bild i A4 stlk. alltså du ser ingen skillnad med 24 mp på ett A4 storlek som med 12 mp. men om du ska skriva ut stora bilder och t ex göra tavlor behövs ju förstås mer pixlar.

Förstår dig endå till hundra om du vill få ut det bästa av bilderna, jag känner samma sak, jag har införskaffat mig en canon 7d med 70-200 tyvärr bara 4an, och det är mycket roligare att fota med bra grejer då man vet att det går att skapa profetionella verk. Har också haft lite problem med att få fokusen på båda ögonen i izoomade portätt men det är som allt annat en träningssak.

I mina öron tycker jag att det låter som du har bra utrustning som räcker mer än väl för hobby fotografering, dvs något bröllop åt vänner och så. Fast om du känner att du vill uppdatera dig ytligare så KÖR HÅRT!

(Jag är en 17 årig hobbyfotograf så har många år framför mig och mycket att lära men säger bara vad jag tycker och vet :-) )

Lycka till och kör hårt!!
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:33.

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE studioblixt

Alltid bra priser på Elinchrom