|
|
#1846 |
|
|
Haft EOS 1D Mark III och den såldes pga att jag skiftade över till Nikon D3. Ångrar ibland att jag övergav Canons fantastiska objektivpark och att Canon i mitt tycke har rappare af. Nikons 85 1,8 af-D är också en trevlig o skarp optik. Tror den är Nikons snabbaste 85:a sett till af. Den är dock sämre utanför bildcentrum och har en äldre och sämre coating.
|
| Besvara med citat |
|
|
#1847 |
|
|
Har kollat upp detta
(Jag är inte långsint jag...) Pentaprismat som sitter i D200 heter 1G415-024 (används även i D300:an) http://ebookbrowse.com/nikon-d200-se...pdf-d254726056 Sid 19/52 |
| Besvara med citat |
|
|
#1848 |
|
|
Tja, smaken är ju som en välbekant kroppsdel:) . Jag har inte 1DMkIII, men däremot 1DsMkIII och D800. Vill nog säga att det är ganska jämnt skägg där vad gäller AF-snabbhet.
Ang objektivparken? Jo, jag kan hålla med om att Canon har ett par riktiga pärlor på tele- och telezoomsidan, men i övrigt finns det inget mer jag kan önska från Nikon (som oxå har riktigt bra och ny telen och telezoomar i och för sig). Däremot tycker jag Canons vidvinklar och vidvinkelzoomar snubblar i farstun jämfört med Nikons. //Lennart |
| Besvara med citat |
|
|
#1849 |
|
|
Nä du har nog rätt. tror det handlar mer om att Nikon har färre gluggar med snabba motorer i sig. Ex canons 85 1,8 upplevde jag som klart snabbare än någon av Nikons 85:or. Men Nikons proffsgluggar är nog i princip lika snabba som canons om man kör på linande hus.
|
| Besvara med citat |
|
|
#1850 |
|
|
Fick ingen reaktion i 5D tråden så jag tänder stubinen här, någon(du vet vem du är) som har några tankar om detta; http://www.dxomark.com/index.php/Pub...-than-expected
|
| Besvara med citat |
|
|
#1851 |
|
|
EDIT
Ett litet citat från artikeln: "Either way, the Nikon D800 sensor simply isn’t as adept at resolving detail, pixel-by-pixel, as the Canon EOS 5D Mark III" |
| Besvara med citat |
|
|
#1852 |
|
|
Diglloyd hade väl börjar rota i det där också. Kan det vara två onödiga glasskivor framför sensorn som ställer till det? Hur som helst har man 28% mer upplösning från början så detaljåtergivningen bör ändå vara högre. Sen alla andra fördelar med högre dynamiskt omfång etc. Man kan ta bra bilder med båda. Inga nyheter där väl?
|
| Besvara med citat |
|
|
#1853 |
|
|
Detta skulle kunna vara en orsak ifall 5D MkIII saknar AA-filterpack, men kan inte minnas att så skulle vara fallet. I så fall skulle det ju dessutom bli åtskilligt med bekymmer vid videofilmning, och det är Canon säkerligen angelängen att undvika när det gäller denna kameramodell. 5D MkII:s videofilmningsmöjlighet bidrog ju som bekant väsentligt till den modellens stora försäljningsframgång.
. |
| Besvara med citat |
|
|
#1854 |
|
|
Tja, mitt bland alla spekulationer - Det kan ju faktiskt vara så att det bara är frågan om elektriska fenomen i sensorerna. Att ha små pixlar kan kanske hjälpa lösningen för en del, men kanske ha andra effekter.
|
| Besvara med citat |
|
|
#1855 |
|
|
Såg ni att MagicLantern lyckats, nu kan vi med 5D Mk3 filma RAW 14 bit i full HD continous shooting. Grymt jobbat, och jag kan knappt hålla mig från att installera Alpha releasen av ML.
Kolla in följande exempel : http://www.youtube.com/watch?v=Wm8A7...layer_embedded Samt en comparison mot factory default: http://vimeo.com/66083408 Game over? |
| Besvara med citat |
|
|
#1856 |
|
|
Koolt! Ungefär en halv minut in i den där videon ser man hur rejält mycket bättre det blir med ML.
Canon gillar nog inte riktigt det här. Nu är nog risken ganska stor att de säljer färre EOS-1D C. |
| Besvara med citat |
|
|
#1857 |
|
|
Såg ju som sagt riktigt koolt ut! Men hur sann är den där jämförelsen egentligen? Tycker default-materialet såg lite väl dåligt ut tillomed på min 1366x768-skärm..
|
| Besvara med citat |
|
|
#1858 |
|
|
Jag vet inte hur han handskats med default materialet, men ahn uppger att det är gradeat i alla fall. Det mest slående förutom det dynamiska omfånget blir ju upplöst detalj . Hittade en till här:
https://www.youtube.com/watch?v=oJl1NS2yEP4 |
| Besvara med citat |
|
|
#1859 |
|
|
Dom får tydligen runt 3.5k upplösning från dessa filer, ganska nära vad Red Scarlet och Black Magic levererar, och helt klart bättre DR än originalfilerna. Vet inte hur dom har lyckats men det är imponerande, finns uppenbarligen ordentligt med dolda krafter i den lilla kameran.
|
| Besvara med citat |
|
|
#1860 |
|
|
Min lekmannagissning är väl att det ser rätt likadant ut under huven på de olika kundsegment kamerorna, typ 1dx, C serien Mk3 osv.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:59.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar