Fotosidans Forum > Efter exponeringen > Datorn > Grafikkort med stöd för dubbla färgprofiler

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2012-04-18, 09:26   #16

j2^ skrev: Ah, just det ja. Apple kör dock en LUT per kanal, iallafall på MacBook Pro, och Mac Pro. Jag vet inte hur det är på övriga produkter, men jag gissar att det faktiskt är så även där.
Samma sak gäller på min gammla MacBook från 2007.
Även om MacBook ju inte finns i produktlinjen numera, så har jag svårt att tro att det skulle finnas någon Mac som inte har stöd för (minst) dubbla LUT.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-18, 10:17   #17

haagel skrev: Jag håller precis på att köpa in en ny dator samt en extra skärm. Tanken är att jag ska köra med dubbla skärmar och jag vill du profilera båda skärmarna.

Hittade någon gammal tråd här på forumet där det stod att inte alla grafikkort stödjer detta. Man menade att grafikkortet måste visas som två enheter i enhetshanteraren för att man ska kunna ha en profil per skärm. Posten jag hittade var gammal (2006) så jag undrar om detta fortfarande stämmer och om det i sådana fall är vanligt att grafikkort stödjer detta? Hur kan jag ta reda på huruvida ett grafikkort stödjer två profiler?

Kanske är det någon här som kör med dubbla skärmar och som profilerar båda dessa? Hur fungerar det för er?
Hej!

Du har egentligen fått svar redan, men för att sammanfatta: Dels måste det finnas stöd för flera profiler i grafikkortet, men det är så vitt jag känner till det vanliga numera och har varit sedan ganska länge. Sedan fanns det ett annat problem, att Windows i äldre versioner inte stödde mer än en skärmprofil i taget (oavsett om grafikkortet stödde flera). Men från Windows Vista och framåt stödjer Windows detta.

Så numera borde det inte vara något problem.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:06.

ColorMunki SMILE - Bildskärmkalibrering