Fotosidans Forum > Fototeknik > Fototeknik > Hårt solljus, men vad mer är fel med bilden?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2012-08-06, 10:09   #16

Staketet är väl väldigt långt ifrån utbränt, åtminstone på de bilder jag tittar på. När jag tar in din bild i Lightroom så visar det vita staketet värden på ca 80% i RGB-kanalerna. Till och med snöfläckarna håller sig under 100%, utan ligger med lite variation runt 94-97%, d.v.s. det finns detaljer även i snön. Faktum är att det finns inte en enda pixel som är helt utbränd i bilden.

Bilden i stort ser rätt bra ut, d.v.s. den är lagom exponerad (gräs, stuga, träd o.s.v.). Rent exponeringsmässigt kan du inte gjort bättre.

Sen tror jag ändå inte att det är starkt/direkt solljus. Titta på tak-skuggan på fasaden. Det är en väldigt bred och mjuk övergång från skugga till ljus. Om det vore direkt solljus så hade vi sett en skarp kant. Det här verkar mer vara diffuserad kvällssol, kanske svagt solljus som sprids genom tunna moln eller lövverk?

Eftersom ingen av oss var på plats, och inte heller vet vilka känslomässiga kopplingar du har till motivet så är det svårt för oss att veta vad som är "fel" med bilden. Men rent tekniskt ser jag inga fel. Om du dessutom har en råbild så har du ju än större möjlighet att göra bilden så som du vill ha den. Du har ju lyckats exponera perfekt och därmed skapa det bästa möjliga underlaget för vidare bildbehandling.

Kan du förklara bättre vad som du tycker är fel?

Rent spontant kan jag tänka mig att ljuset på plats upplevdes som varmare, och att du på plats upplevde bakgrunden (berg och snö) mycket mörkare än här på bild.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:49.

Aifo AB - Elinchrom Ranger RX Quadra med ECO Ringblixt

Stort sortiment av bakgrunder!