|
|
#16 |
|
|
Som redan sagts så tycks Photozones tester också visa på detta. Vad gäller CA vet jag inte vad jag skall tro om Nikons 70-300 VR. Både Ephotozine och Photozone är eniga i detta. På Mitt Tamron är det avgjort en aktuell fråga i vissa lägen (starka kontraster mellan riktigt vitt och svart med en skarp gräns emellan). Långt ifrån alla motiv innehåller dessa ljussituationer, men av dem som gör det är det inte alltid en enkel CA-korrigering i programvara fixar bilden. Vissa bilder kan också behöva manuell handpåläggning i efterredigeringen. En bild har jag fått kassera under drygt två års fotograferande med mitt exemplar. Förmodligen hade väl den också gått att rädda, men det var för mycket jobb tyckte jag. Angående Nikons 70-300 VR kan jag inte uttala mig om CA då jag aldrig provat det. Det finns ju olika typer av CA, kanske är den typ Nikons uppvisar inte lika framträdande i bild. Å andra sidan ser CA:n på bild i Photozones test ut precis som den i Tamronet. Men jag vet som sagt inte vad jag skall tro om detta.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:01.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar