Fotosidans Forum > Efter exponeringen > Färghantering och Utskrifter > Hjälp! Mina bilder är på 200dpi men skall printas på A3?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2012-05-16, 17:06   #16

fotograf-magnus-stalberg skrev: Du måste släppa det där med dokumentstorleken. Den är inte intressant här.

Det viktiga är pixeldimensionerna, och där är du i princip hemma. Jag skulle inte ge mig på att extrapolera (förstora) bilderna ytterligare.

Det svåra för mig (oss som läser här) är att veta exakt hur bra kvalitet som krävs för bilderna i det här sammanhanget, och om dina bilder uppfyller det kvalitetskravet. Svaren blir mer generella. Om du gjort en korrekt skärpning och i övrigt är nöjd med hur bilderna ser ut tror jag inte att du kommer att bli missnöjd med A3-utskrifterna. Du har som sagt bilder som håller för A3 med 240 PPI och om inte dina utskrifter ska granskas med lupp kommer de att återge det du vill visa.
Jag hävdar precis tvärt om. Dokumentstorlek och DPi betyder allt när man jobbar med tryck. Finns inte en kotte i repro och tryckbranschen som pratar om pixeldimensioner. 210x297, 300dpi är det uttryckssätt som gäller. Tvärt om är det otroligt förvirrande att blanda in just pixlar när folk frågar efter råd vid lev till tryckerier av just den anledningen att tryckerier inte jobbar och tänker i pixlar.
/m
Besvara med citat   
Gammal 2012-09-22, 00:35   #17

Några månader på nacken är tråden men.. jag är nyfiken! Hur har det gått med bilderna?
Vad blev det för resultat?

Detta med utskrifter och bildstorlekar, dpi osv.. är en djungel även för mig :)
Jag själv har inte ändrat något på storlekar, dpi osv utan bara valt A4 i min skrivares
papper blabla.. sen har jag fått en helsida A4 med helt okej resultat.. lite oskarpt men :)
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:32.

Aifo AB - B+W Polaristionsfilter

Alltid bra priser på Elinchrom