|
|
#16 |
|
|
De flesta objektiv är väl bra nog om man kan arrangera så att man kommer så nära att sensorn fylls ordentligt med objektet. Utslaget på dels en bra sensor och dels ett bra objektiv kommer väl först ordentligt när man inte kommer nära nog. När man måste börja beskära hårt för att få den bild man vill ha då syns kvalitetsskillnaderna som bäst. Vilket innebär att man kan ta bra bilder med det mesta men med olika grader av engagemang och tålamod! :)
|
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
Dubbelt upp
Ska du fota nattfjärilar måste du ha ett kortare macroobjektiv. Själv använder jag tamrons 90mm men ett 60-70 mm kan också funka bra. Du behöver egentligen alltså 2 objektiv. Ett 150/180 mm macro eller en telezoom fungerar garanterat inte om du ska fippla med spinnaren som du håller på en pinne efter att tagit den från lakanet! Jag skulle rekomendera sigmas nya stabiliserade 70-300 eller canons 55-250 som också har mycket bra närgräns (bägge runt en meter). Canons 550/600/650 fungerar utmärkt för fjärilsfoto och t.o.m. den inbyggda blixten är mycket bra för fjärilsfoto på natten. som macro kan du kolla efter tamron 90, sigma 70 eller liknande. Sedan är det bara att spara, ifall du vill gå upp ett snäpp i bildkvalitet till ett 300/4 , 70-300L, 100-400, eller ett sigma 150 + konverter (Alla nämnda bra för dagfjärilar på lite håll, 1-2 m.
Bilden nedan på båtspinnare tagen häromnatten. Tamron 90, eos 600 och inbyggda blixten. |
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Har man orädda insekter ligger det nog mycket i det att man inte skall ha så lång brännvidd till dem. Då kan man som sagts hantera dem med en hand och fotografera med den andra. Här ett inlägg angående brännvidd som jag tycker är läsvärt, inlägg #17 i tråden, speciellt det där om att hålla det insekten sitter på i samma hand som fronten på objektivet stöds mot: http://www.fotosidan.se/forum/showth...=106602&page=2
|
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
Gillar dina bilder! Jag antar att jag får börja med antingen nattfjärilar eller dagfjärilar då jag inte har råd med två objektiv i nuläget. Kompaktkameran jag har duger väl hyfsat till nattfjärilarna med en närgräns på en cm, och det är dagfjärilar jag känner att jag inte riktigt får till det med.
Tackar så mycket för alla svar! |
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
Avslutat medlemskap
|
Om du har använt din kompaktkamera enbart med den inbyggda makrofunktionen, så har du inte riktigt löpt linan ut med dess möjligheter. I själva verket bjuder den på möjligheten att ta makro på längre håll också, genom att använda en tillbehörstub och närbildslins. Kvalitén med den kombon går knappast att skilja från den man får på längre håll, och man kan faktiskt använda det på fri hand, eftersom kamerans IS fortfarande fungerar normalt när man använder närbildslins. Jag har under lång tid använt närbildslins på min G7, och det fungerar väldigt bra.
Samma teknik har också stora fördelar om du skaffar en systemkamera. Genom att man har kvar AF och stabilisering när man använder närbildslins, kan man låta AF finställa skärpan och också ta på fri hand med god skärpa. Jag ser tidigare i tråden att någon har föreslagit mellanringar till telezoom, men det har väldigt stora nackdelar om man jämför med en enkel närbildslins. Om man vill få bästa optiska kvalité kan man satsa på en akromatisk närbildslins, exempelvis någon av Canons, men de är ganska dyra jämfört med enkla linser, och så länge man inte använder starkare lins än +3 dioptrier är skillnaden väldigt liten. Med en lins på +2 dioptrier kan man med en telezoom täcka in arbetsavstånd mellan ungefär en halv meter och 35 cm med avbildningsskala i närheten av 1:2, vilket är ganska lagom för fjärilar. Skalan kan man reglera genom att zooma när man har en telezoom. |
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
Cocuyo:
Har du något förslag på vad som skulle passa min Canon PowerShot G11? Gärna länka delarna jag behöver. |
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
Avslutat medlemskap
|
Om du sätter på en sån här på kameran, så kan du skruva in vilken 58 mm närbildslins som helst. Adaptern är i två delar, och om man vill använda den med kort brännvidd måste man ta bort den främre delen för att kameran inte ska vinjettera. Med lång brännvidd krävs fulla längden för att objektivet inte ska stöta i linsen eller filtret. Förutom till linser funkar den bra med polarisationsfilter.
Canon har akromatiska linser med 25 och 50 cm brännvidd, men det funkar rätt bra också med vanliga enkla närbildslinser, eftersom man i regel tar med lång brännvidd. Med 50 cm lins täcker man arbetsavstånd mellan 50 och ca 25 cm. Med 25 cm lins är arbetsavståndet mellan 25 och 18 cm. Canons linser finns bland annat på Cyberphoto. Senast redigerad av cocuyo den 2012-07-01 klockan 20:19. |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:40.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar