Gammal 2012-05-23, 23:16   #16

Racketeer skrev: Varför skulle man behöva blända ned? Ett objektiv i den prisklassen är gjorda för att använda på full bländaröppning!
Och fråga 2 varför ska man behöva lämna in det på justering med jämna mellan rum? Pga?
Så med ditt resonemang så kan man glömma flygande fågel Mao?
Tror inte riktigt du vet vad du pratar om tyvärr. Inget illa menat, men spekulationer är inte fakta!
Intressant...att blända ned är ingen nyhet, och dom flesta objektiv är som skarpast runt bländare F8 även dyra sådana !
Sedan är ju alltid skärpa en relativ fråga för betraktaren, men vill bara tillägga att jag själv måste blända ned mitt Sigma 800mm 5,6 för att få så optimal skärpa som detta objektiv klarar av.
Självklart så är detta objektiv i denna prisklass bättre på att prestera vid full öppning men fortfarande inte helt optimalt.
Vet inte riktigt men det här med att inte veta vad man pratar om verkar ju vara i så fall ömsesidigt.
Inget illa menat här heller !
Mvh Stefan
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-29, 12:38   #17

Mitt 300 är bra skarp, Jag är även nöjd med konverters. Det som tog mig väldigt lång tid att inse är hur mycket luften, ljuset, stativet, fjärrutlösare spelar roll och inte bara objektivet.

Om jag inte är ute efter snabbheten som det ger att fotografera utan stativ (fågel) utan jag vet vad mitt motiv sitter. Så är det så att jag hänger en påse med stenar i stativet och använder en fjärrutlösare till kameran.

Det som vad oskarpa objektiv hos mig vad snarare vibrations problem med ett 600 tele. Under förutsättning att man vill ha den superskarpa bilden och inte jobbar med oskärpa som språk som så mång duktiga fotografer gör idag.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-30, 09:48   #18

Lifestyle photography skrev: Men frågan återstår ändå.

Blir en bild på en gråsparv som du tar med ditt 400 mm lika skarp i skärpan som om du tar en porträttbild med ett 70 mm t.ex?

Det jag är ute efter är om skärpan avtar lite med brännvidden?

//Ola
Skärpan avtar oftast inte med brännvidden, men skärpan avtar ofta med avståndet till objektet. Är det inte extremt klart väder så blir luften faktiskt ett ganska tjockt filter som inte gör saker och ting skarpare.

/Karl
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:46.

Aifo AB - X-Rite ColorChecker Passport

Stort sortiment av bakgrunder!