Gammal 2012-08-01, 13:01   #16

Dragoen skrev: De röda markeringarna för olika brännvidder är just för att våglängderna vid infrarött inte bryts lika mycket som de våglängder objektivet normalt är gjort för. Detta är även brännviddsberoende vilket gör att tillverkarna sätter ut fler än en markering.

Jag har även kollat i manualen för EF 17-40 där det klart och tydligt står:
"The infrared index corrects the focus setting when using monochrome infrared film. Focus on the subject manually, then adjust the distance setting by moving the focusing ring to the corresponding infrared index mark."
"The infrared index position is based on a wavelength of 800 nm."
"The compensation amount differs depending on the focal length. Use the indicated focal length as a guide when setting the compensation amount."

Däremot så brukar ju zoomobjektiven ha ett markerat L-format sträck vid oändlighetstecknet.
Vid "normal temperatur" är det där L:et sticker upp som är korrekt. Alltså inte där oändlighetstecknet är.

EDIT: Kan tilläggas att jag själv fotograferar infrarött och har haft nytta av detta flertalet gånger så jag kan enbart hålla med om att det som står i manualen även stämmer i verkligheten.
Fotograferar ingen infrarött med fasta objektiv?
Skulle vara intressant att höra varför inte markeringen finns för "infrarött" på fasta objektiv?
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-01, 13:09   #17

Henry Fredrikson skrev: Ledsen men det är som jag skriver.
Jag är inte ledsen, men det är lik förbaskat inte som du skriver.

Vet inte om det finns några bruksanvisningar för Canons objektiv att ladda ner, men ni kan hämta den här bruksanvisningen till 5D Mark III. På sidan 25 finns en skiss på vad de olika delarna av ett EF 24-105 mm f/4L IS USM är för något. Infrared index är tydligt utmärkt.

Visst finns det de som fotograferar, eller i alla fall fotograferade infrarött med fasta objektiv. De brukar ha ett litet rött streck, eller en prick, dit man ska justera skärpeinställningen. Eftersom de per definition bara har en brännvidd behöver de bara en markering.
Sen har jag något fast objektiv som saknar sådan markering. Där står det istället i bruksanvisningen (som jag alltså inte har här) att man ska använda skärpedjupsmarkeringen för f/8, för den råkar sammanfalla med var IR-markeringen skulle ha suttit.

Joho, lite mer forskande gav denna bruksanvisning för en del fasta objektiv från Canon. Kolla punkt fyra och bild 7.

Det går också bra att glo här. Titta på bilden överst. Där syns den röda pricken omedelbart till höger om avståndsindexet på EF 50 mm f/1,4 USM. Den enda skärpedjupsmarkering som finns är för f/22.

Här finns förresten en bild på FDn 70-210 mm f/4 tillsammans med ett nyare EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM. På FD-objektivet, som är en skjutzoom, syns tydligt hur de har gjort markeringen för de olika skärpedjupen vid olika brännvidder. IR-markeringen sammanfaller med skärpedjupslinjen för f/8, så de har bara gjort den linje röd istället. Det är det objektivet jag tänkte på ovan.

Skicka ett PM så ska ni få mitt kontonummer, där ni kan sätta in pengarna.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-01, 13:33   #18

Henry Fredrikson skrev: Fotograferar ingen infrarött med fasta objektiv?
Skulle vara intressant att höra varför inte markeringen finns för "infrarött" på fasta objektiv?
På alla mina fyra objektiv med fast brännvidd (för Minolta MD) finns röd IR-markering. Ibland med bokstaven R, ibland med endast en röd punkt eller streck.
På objektiv endast för digitala kameror finns väl inga såna markeringar? Digitalkameror är väl inte avsedda för IR-foto även om en del använder dom till det ändå.

Olle
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-01, 13:43   #19

apersson850 skrev: Tittar du på ett EF-S objektiv, som bara passar på vissa digitala kamerahus, så hittar du heller ingen sådan röd avståndsmarkering.
Citerar mig själv som svar på frågan om objektiv avsedda enbart för digitala kameror.

Det går inte längre att redigera mitt tidigare inlägg ovan, så jag får fortsätta här.
I den här bruksanvisningen finns på sidan 14 en bra beskrivning på hur oändlighetsmärket är tänkt.
Notera att IR-märket verkar ha försvunnit på det här ganska nya objektivet. Det är väl inte så efterfrågat längre.
Den lilla röda punkten finns på flertalet kortare fasta EF-objektiv i alla fall.

Senast redigerad av apersson850 den 2012-08-01 klockan 13:58.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-01, 13:45   #20

Henry Fredrikson skrev: Fotograferar ingen infrarött med fasta objektiv?
Det kan vara så att det är mycket enklare att konstruera fasta objektiv så att de håller samma avstånd för IR som för synligt ljus vid ändligheten. Detta gäller även zoomobjektiv men bara på vissa brännvidder.
På mitt EF 17-40 så vid brännvidd 40 mm är avståndet för oändlighet detsamma för IR och vanligt, samma sak på mitt EF 70-200 vid brännvidd på 200 mm.

Har man bara en brännvidd bör tillverkarna därför kunna få våglängderna för IR att fokusera likvärdigt som för det ljus vi kan se.

Är dock intresserad om någon med mer teknisk kunskap kan beskriva det djupare.

EDIT: Tyvärr är det inte många objektiv som är lämpade för IR, även om dessa har IR markeringar.
Detta då materialval eller optisk formula inte fungerar speciellt bra för dessa våglängder och ger optiska defekter som t.ex. hotspot.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-01, 13:45   #21

På mitt senast införskaffade Canonobjektiv finns det ingen skala alls! ;-)
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-01, 14:04   #22

Det är också så att objektiven idag, avsedda för autofokus som de är, har annorlunda stigning på sina fokuseringssnäckor än vad de hade förr i tiden. Därför kan det bli så liten vridning mellan inställt avstånd och IR-avståndet att man i praktiken inte kan märka ut det på objektivet.
Många av Canons objektiv har förvisso planetväxel till avståndsinställningen, men det är rätt små utslag för en viss avståndsändring ändå.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-01, 14:17   #23
baa

Citerat från den Svenska instruktionsboken för Canon EF24-105mm f/4L IS USM sidan 8.

Märket för oändligt avstånd:

Märket (L¥) används för att kompensera för förändringar i brännpunkten för oändligt avstånd beroende på förändringar i temperaturen.
Oändlighetspositionen vid normal temperatur är den punkt där det vertikala strecket i L-märket står mitt för avståndsindikatorn på avståndsskalan.
För noggrann manuell skärpeinställning på oändligt avstånd tittar du genom sökaren medan du vrider på skärpeinställningsringen.
(Finns även en tydlig bild på detta i boken)

Det infraröda indexet:

Indexet används för att korrigera skärpeinställningen för svartvit infraröd film. Ställ in skärpan för hand och justera sedan avståndsinställningen genom att vrida skärpeinställningsringen till motsvarande infraröda indexmärke.
(Finns även en tydlig bild på detta i boken)

Kan sända instruktionsboken i PDF-format om jag får din e-postadress.

Beträffande skärpedjupsskalan kan jag konstatera att den finns på alla fasta EF-objektiv utom EF 800mm f/5,6. Från 200mm – 600mm dock endast för bländare 32.
Skärpedjupsskala saknas på EF-objektiv med variabel brännvidd.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-01, 14:46   #24

baa skrev: Skärpedjupsskala saknas på EF-objektiv med variabel brännvidd.
Och på den nya "pannkakan EF 40/2,8. ;-)
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-01, 15:40   #25
baa

vaktmästaren skrev: Och på den nya "pannkakan EF 40/2,8. ;-)
Ja den har ju inte ens någon avståndsskala .. :)
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-01, 17:56   #26

Jaha, då lärde man sig något nytt igen. Ingen dålig dag! :)
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:45.