Fotosidans Forum
>
Efter exponeringen
>
Övriga mjukvaror för Fotografer
>
Lightroom importera bilder
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#16 |
|
|
När man sedan har flera varianter så kan man markera flera & välja att visa 1 variant. Men du ser samtidigt en markering att det finns flera varianter.
Rätta mig nu ngn om jag kommer ihåg fel. Och INGET du gör i LR kommer att förändra din grunddata. Det du ser är din originalbild + de förändringar du har gjort. Originalet finns alltså även det kvar tills... Du väljer att exportera bilden för att du vill ha den i ett annat format. Rätta mig även här om jag har fel men det tror jag inte att jag har. |
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
Det är precis så jag gör. Och ja, jag ser kopian bredvid originalet. Men jag ser inte den omgjorda bilden. Den har jag ju lagt i en mapp på datorn.
Varför jag använder PS. Tjaa, jag är inkörd på det. Har provat LR redigeringsfunktioner och medger att det känns bra, men jag är inte riktigt där ännu. /K |
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Då har du manuellt valt att spara den någonstans. Väljer du vara spara så ser du den.
Det sättet du jobbar på är omständigt och skapar flera kopior och utrymme på hårdisken. Hade du valt att redigera allt i LR så hade det inte skapats fler kopior eller tagit mer plats på hårddisken. /Stefan R. Nilsson |
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
För att klargöra. Du ser en kopia i LR när du ska redigera bilden, men inga ändringar är gjorda på den.
Du har sparat som i PS i en annan mapp istället för att välja spara på befintlig fil som LR skapat åt dig. Du har alltså nu 3 filer av samma bild. Väljer du rätt väg så har du 2 filer. Väljer enbart LR så behöver du bara 1 fil. /Stefan R. Nilsson |
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Ja, jag tycker att det blir förskräckligt många kopior...ska prova att göra så som du föreslår. Tack för att du tog dig tid.
/Katarina |
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
Jag har nog ett annat arbetsflöde än normalt. Jag exporterar ut alla bilder som jag har redigerat i LR och anger bildtyp med en kod före filnumret vid exporten, sedan förvaras dessa i årsmappar precis som jag gjorde innan LR. Detta för att jag inte ska vara bunden till något program utan alla bilderna finns på en extern hårddisk och kan hittas och visas utan någon extra programvara.
Men jag har funderat på att exportera in bildern igen i LR och då sätta nyckelord, titel etc, har enbart gjort det som test. Använder nog enbart 10% av de bilder jag tar, så jag vill inte ha för mycket jobb i inkommande mappar. De importerade bildererna och de exporterade ligger skilda på separata hårddiskar. På de importerade har jag ingen extra back-up men för de exporterade har jag tre separerade lagringar. Någon som föresten vet om man kan markera en mapp i LR av importmapparna att denn är under behandling eller liknade, så man kan se vilka mappar som är klara och vilka som man ska redigera? Jag har det inställt så det är en mapp per dag i importen |
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
|
Du kan ange färgkoder på dom som är under redigering. Eller så skapar du en kollektion som du arbetar med och efterhand de blir färdiga så raderat du dom från kollektionen.
/Stefan R. Nilsson |
| Besvara med citat |
|
|
#23 |
|
|
Enklast vore att färgkoda själva mappen, inte bilderna, så man ser vilka mappar om är under arbete går det?
Hm, vad menas med kollektion? Ligger bilderna kvar i sina ursprungsmappar? |
| Besvara med citat |
|
|
#24 |
|
|
Ja, bilderna ligger kvar i sin struktur. Kollektionerna är virtuella kataloger där du kan placera dom.
Man kan göra en smart kollektion som automatiskt har alla färgkoder. När färgkoden tas bort så försvinner den från kollektionen automatiskt. /Stefan R. Nilsson |
| Besvara med citat |
|
|
#25 |
|
|
Tack, ska ta och titta på det
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:12.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar