Gammal 2012-08-26, 20:15   #31

Om nu filmen du klipper inte behöver 50p för snabba rörelser i filmen så är 25p tillräckligt bra för det mesta och då får du fördelen att kunna köra slowmotion på en del klipp, kan se riktigt snyggt ut.

I vegas ställer du då in prejektet på 25p och lägger dina klipp på tidslinjen som vanligt. De klipp som skall gå i normal hastighet gör du inget med (om inte det kommer konstiga bildrutor, se tidigare inlägg). De klipp du vill ha i slowmotion högerklickar du på och väljer properties. Du får då en dialogruta (samma som tidigare för att ta bort resample) där du kan ange playback rate. Om kameran ger 50p och du har 25p på tidslinjen så skall du ang 0,5, alltså spela upp detta klipp med halv hastighet. Det är också bra att välja disable resample för att inte vegas skall försöka sig på några magiska rutor.
Namn:  clippropslowmo.jpg
Visningar: 141
Storlek:  13.9 KB

När man klickat ok så behöver man dra ut klippet på tidslinjen eftersom det nu blivit dubbelt så långt när man spelar det hälften så snabbt.

I detta fall får man mycket hög kvalitet på slowmotion eftersom man enbart använder faktiska rutor som existerar. Man kan också välja andra värden på playback rate, tex 0,25 för att få det att gå en fjärde del så fort, men då måste man tillåta vegas att göra resampling (välj force resample) eftersom varannan bildruta inte finns och måste då skapas magiskt av vegas. OBS Detta är inte vegas starka sida (att skapa rutor som inte finns) så resultatet är varierande, men kan duga vid vissa tillfällen. Det finns andra specialprogram som är bättre på detta.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-30, 16:33   #32

Fråga interlaced-plågan
Marten skrev: Glömde säga att du när som helst kan hoppa mellan 25p och 50p i projektinställningarna. Om du kör i 25p och kameramaterialet är i 50p så skall vegas automatiskt kasta varannan bildruta. Men ibland har jag fått defekter i rutorna ändå, det har då berott på att vegas försöker göra någon magisk resampling, men det kan man slå av genom att högerklicka på klippet och välja properties. I dialogrutan väljer man då disable resample.
Bifogad fil 126302

Hej igen.
Det har gått några dagar nu utan tid för redigering. På att igen.

Tack Mårten för dina utmärkta inlägg.

Kanske kan jag få hjälp med en följdfråga.
Jag vill rendera några av mina första filmer som är i 1080/50i från hårddissken.
De som är sparade via HD writer heter *.m2ts men de som jag kopierat från minneskortet heter *.MTS. Om det är någon skillnad på filerna (som HD writer möjligen gjort) vet jag inte.

Har du förslag på rendering i Vegas.

I properties jag har testat främst template "HD 1080-50i" i rate 25(PAL).
Sen har jag testat många av de förvalda renderingarna.
T.ex fungerar "internet HD 720p .mp4" hyfsat så länge det är lugna rörelser i bilden.
(Den har jag använt tidigare till youtube och med filer från Canon EOS 7D)

Men går det att trixa i renderingen på något sätt för att slippa hackiga rörelser och dubbla konturer i rörliga bilder?

MVH J O
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-31, 08:06   #33

Tyvärr är jag inte bra på interlaced material och bra arbetsgång för det. Har med näbbar och klor alltid försökt undvika det, så jag har faktiskt inte ett enda filmklipp med interlaced video.

Hoppas någon annan kan ge bra råd i frågan.
Besvara med citat   
Gammal 2012-08-31, 10:56   #34

Cool
Marten skrev: Tyvärr är jag inte bra på interlaced material och bra arbetsgång för det. Har med näbbar och klor alltid försökt undvika det, så jag har faktiskt inte ett enda filmklipp med interlaced video.

Hoppas någon annan kan ge bra råd i frågan.
Klokt!
Jag borde också undvikit "sammanflätade" rutor från början.
Det går att leva med de snuttarna jag har som är hackiga i interlaced även om kvaliteten kunde varit bättre.

Dags att gå vidare med p-rullar mao.

J O
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:51.

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE studioblixt