Gammal 2012-07-25, 21:58   #16

petter.oj.norman skrev: Dessutom ger blixtljuset ofta hårdare kontraster än vad befintligt ljus ger, vilket gör att hudfärgen inte blurrar ihop sig om du använder blixt.

Petter ...
Jag har bestämt mig för att inte skaffa blixt till min digitala utrustning. Köper helre ett objektív till. Tycker det, i min fotografering, har fler nackdelar än fördelar om man inte riggar en hel studioutrustning och det stör umgänget. Jag tar inga uppdrag som kräver blixt.
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-25, 22:04   #17

Henry Fredrikson skrev: Givetvis men det var ju ett val man gjorde. Det sambandet var solklart. Det är det inte idag. Grynigheten i relation till ISO är idag slutartidsberoende. Med extremt snabb slutartid kan man dra på mer ISO utan att grynigheten tar över.
Här kan Du se ett exempel på detta:
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/4a...42bd54c788.jpg
Ursäkta. Jag valde en länk som inte visar EXIF. Här är rätt länk:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2504157.htm
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-25, 22:44   #18

Henry Fredrikson skrev: Jag har bestämt mig för att inte skaffa blixt till min digitala utrustning. Köper helre ett objektív till. Tycker det, i min fotografering, har fler nackdelar än fördelar om man inte riggar en hel studioutrustning och det stör umgänget. Jag tar inga uppdrag som kräver blixt.
Min kommentar om blixt var riktad till TS som upplevde att han inte fick samma blurr i blixtbilder.

Petter ...
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-25, 22:53   #19

Att lära sig använda blixt på rätt sätt, d.v.s. trådlöst, studsad via tak/vägg, bortflyttad från kameran, som upplättning i solen o.s.v. är - tycker jag - ett lyft för väldigt många bilder. Att själv kunna tillföra ljus på ett kontrollerat sätt är inte samma sak som att fota med ljusstarkare objektiv. Men både blixt och objektiv har sitt berättigande förstås.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:10.

Aifo AB - B+W Polaristionsfilter