Fotosidans Forum
>
Efter exponeringen
>
Övriga mjukvaror för Fotografer
>
arbeta i Lightroom bibliotek med två olika datorer?
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#16 |
|
|
OK, så enklast är att vid nästa gång säkerhetskopiering kommer upp, så har jag lite koll på vad jag gör och väljer lagring till en extern disk istället
Om jag blir tvingad till en nyinstallation, så räcker denna katalogfil för att återskapa hur LR ser ut vid tiden för senaste säkerhetskopiering? Tackar |
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
Stämmer vad gäller det arbete du lagt ner på redigering etc.
Däremot lagras inte de presets du eventuellt gjort för redigering, utskrift etc i själva lrcat-filen. Om du går in under Edit-Preferences-Presets så finns det en knapp för att visa var de lagras. Det kan vara smart att ta en kopia på den mappen lite då och då. |
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
tackar :-)
|
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
Under "preferences" finns även möjligheten att välja "Store presets with catalog". Om man kryssar i den så sparas presets i en parallell-mapp till katalogen. De inklideras fortfarande inte i backupen, men de ligger på "nästan" samma ställe som katalogen vilket kanske gör det enklar ur eget backuphänseende.
Dock.... om rutan tidigare varit ej kryssad, och man nu kryssar i den, så kommer befintliga presets inte att flyttas till den nya platsen. Så man har då två platser för presets: gamla befintliga samt nya. Man kan manuellt flytta de gamla till den nya platsen så att allt ligger på samma ställe. Ja, vissa saker är inte helt genomtänkta i LR....... |
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Det kan vara ett tips att kolla filen LR x cat previews data. Om man kört LR länge kan det ligga ett antal sådana.
Det är oftast stora filer och i mitt fall 14 Gb. Dessa lämnas ibland kvar när man uppgraderar LR eller kör beta versioner. Jag rensade bort ett antal av dessa för en tid sedan när min SSD började bli full. Det gav mig tillbaka 50 Gb. Det var antagligen när jag betatestade LR4 och samtidigt körde LR 3 som det växte rejält. Så se till att bara ha de previews filer ni har användning för. Eftersom jag också kör Time Capsule som back up är det onödigt att också backa upp en massa onödiga Gb. |
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
I fall någon skulle undra samma saker i framtiden så fann jag till slut Adobes egna beskrivning av lösningen här:
http://help.adobe.com/en_US/lightroo...9-0849ED8B2195 |
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
|
Jag vet inte om det är några egentliga nackdelar men min lösning har blivit att jag skapat EN mapp där jag har mina bilder, LR-katalogen, mina presets och hela jädra tjillevippen som har med LR att göra (i en organiserad understruktur.)
Precis som sagts tidigare i tråden så kan man styra upp en del inifrån LR. Min point med det är att jag bara har EN mapp att backa upp. Vilket jag bl a gör med TimeMachine (eftersom jag kör mac) till min raidade NAS plus en extern USB-disk (som sitter i NAS:en). Jag sover hyfsat tryggt......:) |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:00.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning
- Test: Tre kvalitetskompakter med hög ljusstyrka
- Kompakt fisköga till Samsung NX
- Practical joke med Photoshop
- Leica X Vario med smak av M